hjälp med mat
min lilla muslings allra främsta matfavorit är havregryn vilket gör att han bara äter just dem när han är ute (vilket är den allra lättaste platsen att observera kostintaget på, för mig, och antagligen inne också. alltså i buren.) jag har hört att möss kan bli så pass kräsna att de till och med svälter om de inte får sin "favoritföda" så min fråga är: vad är bra tilläggsfoder åt en mus vars favorit är havre, alltså något speciellt? han äter även solrosfrön, vilket jag vet innehåller väldigt mycket fett, så det får han i kontrollerade mängder så att han inte blir fet. men annars verkar han faktiskt inte jätteförtjust i t.ex andra fröer. han gillar även korn som ser ut som kornflakes i müslipaket, gula. men annat verkar inte gå åt direkt.
/Anneli

hirs brukar gå åt rätt bra här. Man kan köpa hirskolvar i djuraffärer, till fåglar egentligen) som man kan hänga upp, så blir det lite kläng och gnag och matr samtidigt. Annars harundulat eller finkblandningar ofta massa olika sorters hirs och kanariefrön etc som knappt hinner landa i matskålen innan de är väck.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
ja, det har jag tänkt testa. perfekt.
jag tänkte om det är något han inte får i sig när han är petig, men sånt kanske de känner själva också…
/Anneli
Denna årstid kan du ju gå ut och plocka massa musgodis utomhus!!! Vad jag plockar ute till mina möss (givetvis sköljer jag det NOGA innan de får det, ibland får det även ligga 28 dagar innan de får det)
- hasselnötter (från buskarna ej marken)
- grobladsstänger
- div gräsfrön (finns sååå många olika sorter)
- hasselgrenar
- björkgrenar
- äppelgrenar
det har jag också gjort. som det verkar nu får han nog ingen brist på något jättenödvändigt då. :) tack för hjälpen.
/Anneli

Jag som bor nära massa åkrar har jag tjuvat lite havre korn etc från fälten och torkat härhemma så de får hela baljorna att ha att göra med. Mat är roligare när man måste pilla och gnaga för att få tag i den, så är det bara ^__^

jag ser sällan när mina möss äter och dom vill inte gärna springa fram när jag öppnar buren. Men i morse när jag precis ställt ner matskålen så kommer zamora fram och börjar äta utav skinkbiten som låg i skålen. :) Dom verkar gilla skina ganska mycket. :)
leo gillar inte skinka alls, haha. han verkar inte gilla någon "lyxmat" direkt. när han fått lax och jordgubbar t.ex har han smakat liiite bara. men pasta äter han minsann! jag tror att han är en riktig liten snabbmats-mus 
/Anneli

haha.. :P akta så han inte bli över viktig som alla andra blir av snabbmat. ;)

Jag brukar köpa Dvärghamsterblandning i zooaffären och om det är allt för mycket solrosfröer, tar jag bort typ 80-90% av dem. Sedan tar jag lite havre och krossad korn och blandar ner i blandningen för att få den bra. Mina diggar denna blandning till max, ibland lite för mycket då de ska lägga ner hälften på golvet.
fast man ska väl inte ha någon hamsterblandning? det bästa är väl att köpa müsli + andra fröer och bra saker att ha som bas och sedan tillägga grönsaker, kött, potatis, pasta, bär osv?
jag har fattat det som att hamstermat inte är bra bl.a för att det innehåller en massa klumpar i olika färger som man inte vet vad det är, och så är maten inte anpassad för möss. men jag vet å andra sidan inte hur just dvärgmaten är eller om det är samma där.
/Anneli
#8 nejdå, han blir inte tjock. jag är en sträng mamma, han får inte alltid som han vill, :P
/Anneli

Det är inte speciellt mycket färgade klumpar i dvärghamsterblandningen om man jämför med de andra. Dessutom är det alldeles för mycket fröer i den "vanliga" gnagarblandningarna som finns i zoobutikerna. Det vill inte jag ge mina.

#11 Det är bra det! :) Mina små älsklingar brukar få springa runt på sängen och motionera. Dom får använda mig som klätterställning än så länge, har inte några leksaker än.. Bara lite rör..

jag brukar låta dem "kämpa" lite för sitt godis. Ta t.ec skinka och häng upp i snören eller göm avocado under papperhögar etc. Så får de leta lite och klänga och ha sig. Tepåsefodral (de pappergrejerna tepåsar ligger i) kan man också gömma gottis i och låta dem hålla på att öppna.

#13 jag har hängt upp toaruller i snöre så det är en bit över marken. Då får man både klängställning, gunga och tp en hängmatta. Grillsnöre har jag kört och så rakt igenom rullen och knutit fast i varsin ända av taket.

en sådan liten hängmatta ska jag nog se om jag får ihop sedan.. grillsnöre? vad är det förnågot och avrför använder du det? gnager dom inte på det eller varför?

OT Mina råttor älskar också hasselnötter som jag plockar åt dem ute…Hinner inte ge dem förrän de är puts väck..Mums för både möss och råttizar..