Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 907 ggr
Pimu
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min teori:

2 liliac argente 
3 champagne el. beige 
1 burmese 
2 rödögd vit

Är de så ?? (eller är jag helt borta)

Börjar me en grupp bild

Pimu
0

o så har vi "lilac argente"

Pimu
0

här är champagne el. beige

Pimu
0

en rödögd vit

Pimu
0

till sist "burmese"

Pimu
0

Vill INGEN hjälpa mig !!??? Oskyldig

Grodan
0

haha… såja… luuuuuuuuuuuuuuugn pimu!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

#1 kan inte se, tyvärr

Grodan
0

#2 ser ut som rö silver

Grodan
0

#3 japp… om den får färg på nosen, öron, svans o tassar sedan är det en himalaya

Grodan
0

#4 ser inte så tydligt, den ser blå ut…

Pimu
0

Tack så mkt Grodan … Skrattande

Pimu
0

Har tagit nya bilder .. här är ?

Pimu
0

o så nästa .. ??
(hoppas att de går bättre att se nu)

Linn
0

#12 ser grön ut.. :P vad är det för konstigt ljus…?

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Pimu
0

#14 Jag tycker inte den ser grön ut .. grå me gult i ..

Pimu
0

Eftersom #12 såg GRÖN ut så sätter jag upp en bild till ..

Linn
0

:P det var nog kanske mina konstiga ögon som fick det till grönt. :P  den såg bättre ut i alla fall. men jag är ju visserligen skitdålig på färger..

Linn

Pimu
0

Hör ni "experter" .. tycker ni inte man ser väldigt bra (högst upp) på denna bild, om att färgena är:

3 beige (den 3:dje ligger under alla, ser den lite uppe i mitten)
2 blue argente
1 burmese
2 rödögd vit

amaira
0

Jag kan inte heller se. Så lätt är det inte att skilja färgerna åt, ofta handlar det om nyanser. (och jag är verkligen ingen expert Flört)

Du har säkert skrivit föräldrarnas färg, och vilka färger som finns i föräldrarnas stamtavlor, men det står inte här, vilket är synd eftersom det är ett ofta nödvändigt hjälpmedel vid färgbestämning.

Fotot är fint, men går i gult tror jag. Dvs det är inte naturlig färgskala som ses.

Jag har försökt justera färgerna och ljuset i din bild, men har ju ingen "verklighet" att jämföra med, så jag vet inte om det blev bättre eller sämre.

amaira
0

gissar lite????

Vad är den "bruna" för färg? Ser ut som chocolate i mina ögon… Vad har den för ögonfärg?

Pimu
0

amaira: Bilden blev mkt bättre när du tog bort de "gula" .. de är som i verkligheten .. :)

? = de är en "blue burmese" tror jag .. den är samma färg som sin mamma .. hon har svarta ögon ..

Mor: blue stone (men jag o Grodan har grubblat att hon oxå måste vara bl-bu)

Far: argente skh

argenterna är mörkare in mot kroppen därför tror jag dom är bl el. lilac argente

dom vita är identiska .. (men på bilden ser de ut som den ena är mörkare)

Hmmm .. Skulle vara bäst att få HIT nån som kan färger .. men alla (som bor i närheten) har juh sitt, o alla andra bor för långt bort .. *suck* Jag är inge duktig på o fota heller så man ser ..

.. men JÄTTE STORT TACK ska du ha för hjälpen, tänkte skicka in registrerings pappren, därför jag ville ha färg hjälpen .. :)

Grodan
0

haha… en grön mus!!! faktiskt kan man se i en musbok att författaren målat en rö silver som grön… haha

längre stamtavla pimu! vill veta 4 led bak minst!

jag skulle tro att du har blue argente (du o amaria har förmodligen gjort en helt korrekt färgbestämning) och blue agouti i kullen. Samt vanlig argente. De rödögda vita (pew) är antingen 

1. albino, cc  
  2. rö creme, cc(e)pp,  (ser ut som pew)
  3. himalaya, cc(h)

eftersom de med störst procentuell chans kommer att visa sig som rödögda vita är det som det du kan regga dem i SVEMUS. Visar det sig att någon av mössen har en annan färg kan man alltid registrera om den, dvs meddela registratorn om att musen "bytt färg".

Skrattande

Pimu
0

Grodan .. du får vara en fin flicka o tålmodigt vänta .. har skickat Honey Bee's stamtavla (o ÖLIMUS till dig) till mandymoo för påskrivning, så jag kan tyvärr inte göra de nu .. men de kommer ..

.. men de finns bl-ag från pappans sida .. skickade bilden till
Eva Johansson o hon sa att dom "ljus grå" kunde vara champagne argente .. *ler*

amaira
0

"Ljus grå" är det de jag skrev blue-argente på som du menar?

Eva har fel när det gäller champagne-argente-färgen, hon har missuppfattat de två blekningsgenerna dd och pp och blandat ihop dem.

Hon till och med skriver i sitt färghäfte, att det inte stämmer som Roy Robinson skriver i sin bok "Color Inheritance In Small Livestock", men det gör det!!!

Har mailat henne om det (för "länge" sedan) och fick svar efter ett långt tag, att hon inte orkar kolla det för hon mår inte bra.

Pimu
0

amaira: Hon sa oxå att: - de är jätte svårt o bedömma på bild, så de behöver inte vara så .. så din bedömmning är säkert rätt ..  (dom har juh lite rödaktikt i pälsen, men samtidigt är dom inte så mörka i pälsen som på bilden) jag har juh ingen aning .. bara gemfört me bilder .. *ler*
o medans "argenterna" är mer mörkare i pälsen ..

Vill bara veta vad jag kan skriva i reg.papprena .. *ler*
(man kan juh alltid ändra om de skulle bli helt galet fel) Oskyldig

amaira
0

Ja, det är svårt att bedömma på bild, och jag är inte heller särskilt bra på det, har inte så mycket vana.

Det jag skrev om Eva, utgår från att hon skriver fel i sina färghäften, och utifrån vad hon skriver där, så blir dina "champagne-argente", så jag förstår att det blir hennes svar. Glad

Pimu
0

Hmm .. ok, då är jag me .. *ler*

Ska försöka ta foton på barnen "utomhus" .. så kanske de blir bättre o se ..

Pimu
0

Nu har jag tagit nya bilder (ute) nr:1

Pimu
0

nr:2

Pimu
0

nr:3

Pimu
0

o sista nr:4

Pimu
0

en till på 4:an (kunde inte byta bilden)

Pimu
0

Har alfl kommit på "alldeless" själv att dom är astrex allihop (berömer mig själv) *thi hi*

Så vad kan jag skriva/registrera dom på ??

Terato
0

Åå men vika sötnosar! Det verkade inte vara så kass kamera det där ändå som du sa! I dagsljus gör den sig ypperligt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Pimu
0

Joo, min kamera är jätte kass, har lånat en kamera, men inte lyckats få några bra närbilder, JAG är för kass på kontrasten .. *thi hi*

Terato
0

Nä men i dagsljus blev det ju jättebra! Alla mina bilder blir gula inomhus också om jag kör med kompakten.

teratos.r8or.se

Linn
0

nu ser dom inte gröna ut längre. ;)

Linn

Pehpsii
0

#36 det är "lampljus" som ser gult ut. Utomhusljus är mer blått. Man kan ordna det i de flesta bildredigeringsprogram.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Terato
0

Det vet jag väl! :)

Glödlampor har ett lågt kelvinvärde vilket gör det gult. Tror det ligger på 5000 kelvin och dagsljuset ligger på 8000-10000. Ju högre dess kallare ljus. Dagsljuset benämns som "vitt" och ligger någonstans på mitten på kelvinskalan.

Men nu har vi kommit ifrån tråden!

teratos.r8or.se

Grodan
0

#23 ? ska du skicka MIG en stamtavla på Ölimus? haha… det är jag som ska skicka DIG en stamtavla på honom… du fick en tillfällig bara… jag orkade ju itne skriva för hand

(förresten har jag haft färdiga stamtavlor liggandes här i 2 veckor o väntat på kuvert o frimärken… fy på mig)

ljusgrå? vilken menar du då?

du har 5 st argente (2-3 vanliga argente och 2-3 blue argente), 2 pew och 2 blue agouti…? (precis som du själv kommit fram till, kan du inte nöja dig med det nu?)

jag antar att du parat en blue burmese aaB-c(ch)c(h)ddPp med en argente A-B-Ccddpp

nr 4 ser ut som blue agouti

Pimu
0

#40 ÄNTLIGEN !!! fick jag de svaret jag ville höra .. *he he he*
.. de är juh just de jag har undrat över hela tiden "vad ska" jag registrera dom som .. JÄTTE TACK !!

Ljus grå = Bild nr:1 plats #28 (blue argente)