NY!!Med frågor
Hejsan!
jag är ny här på detta forum, tycker det verkar väldigt trevligt :) jag blev nyligen intresserad av att köpa en mus och har läst lite och har fattat att man inte bara ska ha en!!(så nu blir det väl några möss)
Funderar på att använda ett akvarium som bur (måt,40 högt, 40 djupt och 55 långt) vad tror ni om det? undrar också över "inredning" och vad man ska ha som bottenmaterial. har kollat runt lite och funderar över att ha jord på botten och sen sätta dit lite planter och grenar och lite olika leksaker så mössen har nåt att göra :) kan man fixa en extra våning i ett akvarium tror in? hur gör man det i så fall?
/Jenny
PS. Vet någon eller har själv några mus honor (som man kan ha tillsammans) som är till salu? i stockholmsområdet (fråga: vad ska man ta hem mössen i?? en plast burk med massa hål i locket??)
Jag har mössungar till salu.
Dock inte i sthlm, men kan ordna leverans dit.
(möss utan stam, zoomöss.)
hur gammla är mössen? vad har de för färg?(har du några bilder?) vad tror du om akvariet?
/Jenny

jag tycker att akvariet låter bra! Jag använder toa-lätt i buren och det funkar riktigt bra! med jord får man väl se upp lite med ohyra men det funkar säkert åxå! om du vill ha en exatra vånng kanske du kan bygga som ett stort hus utan väggar om du förstår hur ja menar…
akvariet låter bra tycker jag (:
jag ska kila iväg nu och ta nya kort på dem.
men i tråden "vit mus hanne?" finns det två bilder.
De är 1vecka & 1dag gamla.
Välkommen hit pepzie!
Jag skulle rekommendera att du lugnar dig några sekunder med inköp av möss och ser till att lära känna arten först. Du är 15 år, vilket betyder att du bor hemma. Det kan vara bra om din mor och far (alt. bara den ena) är med på inköpet så att det inte blir frågan om allergi eller svårigheter med lukten senare.
Är lukten inget problem kan du faktiskt visst ha en ensam mus! En mushane! Mushanar blir helt underbart goa (i a f de flesta) men de luktar lite mer än honor, vilket för en del människor är ett problem. Dock tror jag att stamtavlemöss som är avlade med inriktning på att hanar ska kunna bo ihop en lång tid, alt. hela livet, luktar mindre än andra hanar.
Välkommen, säger jag med. Liksom Grodan tänker jag att du måste ha föräldrarnas genomtänkta godkännande, vilket jag antar att du redan har.
Ska du köpa mus, rekommenderar jag dig att köpa från en etablerad uppfödare. I Stockholm med omnejd finns flera stycken! 
Fördelen med att köpa från uppfödare, är inte bara att du får en stamtavla till musen, utan att alla dessa stamfäder och stammödrar är väl utvalda till avel, generation efter generation.
Svenska uppfödare går väldigt mycket efter temperament på musen, det är inte bara utställningsdjur som föds upp, utan tyngdunkt läggs på ett bra temperament. Det ska vara en mus som passar och trivs som sällskapsdjur till människan.
Grodan har mycket snälla, fina, och trevliga möss. Ta med förälder eller föräldrar och gör ett besök hos henne!
Även om hon inte har honor till salu just nu (det vet jag inte), och även om du inte vill ha en hane, så får du SE, träffa och hålla i, trevliga möss med bra temperament. Då vet du sedan vad du kan förvänta dig av den mus du vill ha.
Jag har en stark känsla av att Grodan blir glad över ett "studiebesök"
. Fråga henne!
Som Grodan säger, så kan hanar gå själva. Särskilt de som inte går ihop med andra hanar ( = de flesta) där har man ändå inget annat val.
Grodan har flera underbara hanar - får du träffa dem är det svårt att slita sig. Men som szagt, tänk över saken noga och låt föräldrarna bestämma, för doften kan vara frän mellan varven.
Annars är faktiskt en hanmus ofta fantastisk go´, sällskaplig och mysig.
Eftersom jag själv har en hane till salu, så får du gärna titta i tråden "Säljes, mus med rosett". 
Jo då jag har mammas tillåtelse (så länge jag städar buren själv:) det kanske är bra att köpa en stamtavla mus så man vet att den är frisk och så (sorry im such a diva)
Amaira (vilken sötnos du säljer) ska kanske funderar på ett studiebesök hos Grodan ;) (om jag får komma dit dåra) (dock är inte min kära moder så förtjust i möss, och skulle nog inte våga gå nära dem… hon har redan förbjudit musen/mössen från vardagsrummet)
vet inte riktigt hur det är med lukt faktorn, jag bryr mig nog inte så mycket men mamma skulle något inte uppskatta att mitt rum luktade muspiss… fast läste att om man hade jord så luktade det inte lika mycket, då kanske man kan ha en liten kille…
Men nu har skolan börjat och jag ska ta det lite lugnt och fundera över om jag verkligen ska köpa en liten mus…
/Jenny
#1 Vart finns du någonstans då? :)
http://elinalgotsson.blogg.se
Det är ingen fara. Jag var redan beredd på de svaret (:
jag finns i Arboga.
Men har möjlighet att leverara mössen till bland annat Stockholm, Norrköping & Karlskoga. Och även in över Norska gränsen ( vet dock inte hur det är med lagar o så. )