Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1030 ggr
ellapella01
3

Är inte detta olagligt...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

eller är det bara min fantasi? 

Olagligt kan man väll inte kalla't heller.. men får man göra så? 🤔 KOLLA PÅ HELA VIDEON SÅ KANSKE NI FÖRSTÅR! 😉javascript:nicTemp();

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Rafflan
3

Folk badar ju katter, hundar, marsvin, kaniner, osv så tror inte det är olagligt och är musen van att bli badad tror jag inte det är stressande heller (med tanke på att folk bada katter och katter hatar vatten så tror jag att börjar man när dem är unga blir dem vana och då inte heller rädda för det)

Dock har jag aldrig hört eller sett om någon som badat möss innan :/

LeeKnow
3

Kan inget om möss så sökte lite på iFokus, enda jag hittar är att man KAN men det är onödigt.

Galenidjur
5

nej, olagligt är det nog tyvärr inte, men det är inte OK. Möss behöver inte badas, de badar sig själva och varandra. Dessutom kan de bli kalla vilket lätt leder till sjukdom. Stackars mus :/  

Dock ska man väl poängtera att de förmodligen inte menade musen något illa (tycker inte det känns så). De visste nog bara inte att det inte är en bra sak att göra.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ajanki
6

Nej, det är ju inte olagligt men helt onödigt…tycker faktiskt synd om den…och i 3 minuter håller dom på :(

Xristina
4

Jag reagerade väl lite på att de satte den på en liten träbräda själv, och efteråt, så skakade de den. Väldigt onödigt och inte alls bra för musen tror jag.

Kan dock ingenting om möss, men skulle aldrig göra så med något djur oavsett.

KickiG
3

#3 Jag håller med dig, jag tror inte de ville musen något illa. Verkar vara två unga flickor som inte vet bättre.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ellapella01
1

Tack för alla svar. Blir bara så arg ibland. 🤦‍♂️

Galenidjur
3

Jag skrev faktiskt en kommentar på videon nu, inte för att vara elak, men för att upplysa dem så de förhoppningsvis inte gör det igen.  

Försökte formulera mig på ett så positivt sätt som möjligt så hoppas de inte tar det på fel sätt…

Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

lollynonna
1

tur att de inte släppte ner den i vattnet iaf.men ändå,möss har inget  behov av att bada.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ellapella01
1

Gillade kommentaren

Grodan
5

Haha, äh, det var gulligt. Tobbe som pratade var ju snäll och lugn och jag tror att han tror att han var snäll mot musen… lillebror eller kompis säger ju bestämt att det måste vara ljummet vatten annars kan musen DÖÖÖÖH…

Jag gillar att killar gillar och är snälla mot möss. På sjuttiotalet gjorde killar mindre trevliga saker med möss (och spindlar, flugor osv och jag blev alltid så arg, ibland slog jag dem när de misshandlade djur, jag var väldigt stor o stark.. så de sprang då hem o grät)…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
1

Varför skulle det vara olagligt? 🤔 Kan ju säga att den där musen har det bättre än vad majoriteten av världens möss har det..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

ellapella01
2

Men jag skrev ju att det kan vara min fantasi. Det ända jag frågade var om det var olagligt… 😛 Eftersom jag inte visste nåt innan, så är det ju aldrig fel att fråga! 😉Tainteillaupp 

Kagamine
0

#1 Tänkte bara säga att jag måste bada mina marsvin då de har väldigt lång päls som behöver tvättas ganska ofta. Men då är jag väldigt noga med att inte få något vatten över huvudet, och jag torkar och blåser de nogrant innan de får gå ner i buren igen då det är lätt för dem att bli sjuka om de är blöta och kalla. Möss däremot behöver inte bada om de inte har lång päls med något kladd som de inte själva kan få ur, om jag tänker rätt i alla fall :) Ingen kritik mot ditt inlägg, tänkte bara säga att det finns anledningar till att man tvättar marsvin, samma med hundar och katter så klart, men just i det här fallet verkade det inte nödvändigt, men jag kan ju inte kritisera egentligen, han verkar må ganska bra i alla fall, och så hoppas vi att de kanska inte gör det igen :3

Känner att det blev en liten onödig kommentar det här, men oh well ^^

[hejhejhej!]
1

Mina gillar att bada i lite ljummet vatten^^

Grodan
1

#13 Nej, det är aldrig fel att fråga och inga frågor är dumma.

Jag tycker om att du frågar och lägger in en video. ❤️

ellapella01
2

#13 ❤️

kirbira
0

Är ni säkra på att det var onödigt? Min systersons mus blev nerkladdad av ett annat barn med smör och kunde inte bli ren själv.

Tror ingen skulle få för sig att bada något djur utan ett bra skäl-

ellapella01
0

Men då kan man ju, då är det ju av ett speciellt skäl 😛

[MARWAKE]
1

Dvärghamstrar får man iallafall inte bada då dem kan bli förkylda och dö och dem kan också förlora många av sina naturliga oljor i pälsen. Hamstrar uppskattat däremot att bada i sand (kanske möss också gör, jag vet inte haha :D)

Galenidjur
3

#18 Jag brukar säga såhär: Bygg aldrig dina argument på undantag för det är just vad de är, undantag. 😉

Det där var ett specialfall. Det är ju sällan som möss blir inkletade i smör liksom (hoppas jag iallafall) haha.

Dock känns det som att smör är något de skulle kunna slicka bort själva om man bara ger det lite tid. Men jag kan självklart ha fel, det är bara en känsla jag har.. 

Iallafall, det jag ville säga var att det nästan alltid finns undantag som rättfärdigar något som egentligen är fel, men de är fortfarande undantag och det ska man inte glömma.

"Tror ingen skulle få för sig att bada något djur utan ett bra skäl"

Jo, BARN.  Barn hittar på allt möjligt och det enda skälet vissa barn behöver är "för att det är roligt" haha. Som pojkarna i videon t.ex. Är rätt säker på att den enda anledningen till att de gjorde så var just "för att det är roligt" 😃

ellapella01
0

Ja, inte av nått skäl. kanske bara för att dem vill ^^

kirbira
0

Då får vi lov att hoppas på att dom flesta kidsen som har djur har vuxna som sätter stopp och gränser. INGA djur mår bra av att bada i onödan,.. särskilt inte smådjur..

KickiG
1

Jag ger mössen i något enstaka fall en gnutta smör. Riktigt smör alltså. Det försvinner väldigt fort. Det är det första som försvinner från tallriken. Friska djur är väldigt duktiga på att hålla sig själva rena, så är det ätbart så skulle jag påstå att man kan låta dem putsa sig själva i lugn och ro. Får de något potetiellt giftigt/skadligt i pälsen är det en helt annan sak.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
0

Vad som delvis är viktigt säger ju barnen själva i filmen. Inte kallt vatten.

Det svåra med badande av möss är att de blir starkt nerkylda av att bli genomblöta. Kan man badda av dem hellre utan att göra dem genomblöta är det att föredra. Skall man schamponera och skölja flera gånger så blir musen genomblöt och mkt nerkyld. Då måste man torka den noga och hålla den varm tills den är helt torr.

Små djur som möss blir snabbt nerkylda och när de blir det så har de stor risk att inte orka hålla kroppsvärmen/få upp kroppsvärmen igen. Det är anledningen till att de jämt måste ha tillgång till mat, de måste hålla igång kroppsvärmen i o m att deras lilla kropp förlorar värme till omgivningen hela tiden. Det kostar mer energi att hålla en liten kropp varm än en stor kropp.

ellapella01
0

#25   bra sagt! 👍