Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 481 ggr
Kagamine
1

Är mina möss sjuka?

Jag har två stycken möss, jag har bara haft dem i ett par vecor men jag har blivit enormt fäst och jag älskar dem. De var dräktiga, men den ena fick missfall och den andra mådde inte bra och åt upp de ungar som överlevde. Nu har de blivit sjuka och jag vet inte vad jag gör fel?

Båda två låter väldigt mycket, hostar och "klickar" nästan, och jag tror inte det är normalt… De sover mest hela tiden, och när de är vakna sitter de uppburrade, eller äter. De har lös avföring och en gång när jag hade Bianca uppe kom det något genomskinligt slem…
Jag vet inte vad jag ska göra, för de verkar inte bli bättre…

De får en hemmagjord musblanding som de får fri tillgång till och även tillägsfoder varje dag så som kött, fisk, grönsaker, pasta, potatis osv… Så jag tror inte det är maten. När man har dem uppe så har de lite energi, men de är fortfarande ganska stilla, och jag kan känna att de darrar, är det något jag kan göra, måste de avlivas? Vad är det som är fel på dem? Snälla, hjälp…

ajanki
3

Hejsan, tyvärr låter det som om dina möss är riktigt sjuka. Att dom burrar upp sig och låter när dom andas. Att dom har lös avföring med slem kan bero på mask. Att dom hostar och klickar låter som Rossel. Rossel är inte i sig en sjukdom  utan ett symtom på att musen har något problem med luftvägarna. 

Fortsätt att ge dom bra och nyttig mat såsåm ärtor, broccoli, lax, köttfärs, kycklinglever, kycklinghjärta. 

Jag skulle också ha tagit dom till veterinären, har du tur så kan medicin hjälpa dom, det som kan hjälpa mot Rossel är: baytril, vetrimoxin och vibranord.

Kagamine
1

Jag har ringt runt till olika vetrinärer men de tar inte imot möss då de inte har den kunskapen, och jag har inte möjligthet att ta dem med till en vetrinär flera timmar bort… De har varit sjuka ett tag och jag vill inte att de ska lida så jag har ingen aning om vad jag ska göra, jag är så rädd…. 

Tack så mycket för hjälpen i alla fall, om de inte blir bättre kommer de behöva avlivas? Jag vill inte det, men jag vill ju inte att de ska fortsätta vara sjuka och lida :c

ajanki
2

Tala om för de veterinärer du har pratat med att du vet vad det är för fel på mössen och att du vet vilken medicin som kommer hjälpa, då kanske dom låter dig komma dit så att dom kan titta på dina möss och skriva ut medicin.

Men det kan även vara så att dom är så pass dåliga att det bästa för dom är att få somna in.

Kagamine
0

Jag tror nästan att jag får låta dem somna in, jag vill inte och jag gråter nu medan jag skriver det här, men de har varit sjuka ett bra tag nu och jag vet inte längre. Verkar det rimligt att låta de  små stackarna somna in? Jag vill inte leka gud, men de har nästa slutat att äta nu och de ligger bara och sover nu… Jag vill inte bestämma att de ska dö, men jag tror inte att de går att bota längre… Låter det som att det är skonsammare för dem? Jag vill inte att de ska dö, men de verkar ju ha så ont.

ajanki
0

Jag kan ju inte bestämma åt dig. Men ja, jag tycker att det låter bäst för dom att få somna in tyvärr :(

Kagamine
0

Okej, tack så mycket för hjälpen. Jag tycker nog att de kommer att dö ändå, men väldigtmycket långsammar och plågsammare, så jag antar att det är bäst. Åh, vad jag hatar det här… Men tack så jättemycket för hjälpen, jag ska spendera lite tid med dem nu, och sedan får vi väl åka till veterinären…

ajanki
3

Varsågod! Jag är ledsen att det gick så här med dina möss. Sänder en tröstkram till dig❤️

KickiG
2

Vad sorgligt att höra om dina möss! Det låter som att de är väldigt sjuka. Stor kram från mig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
1

Det går ju inte att säga så mkt över ett forum när man varken sett bild eller film på mössen, så jag önskar du kunde försöka få kontakt med någon muskunnig i din närhet som kan titta på mössen, t e x en uppfödare. Eller om du kan ta foto eller göra en film.

Bäst vore givetvis om du kunde hitta en veterinär som kunde ta emot dem, med kunskap om möss eller ej och ge dina möss de medikament de ev behöver.

Hur gamla är mössen? Hanen de träffade är han frisk?

Det är ganska ovanligt att mushonor som får bra mat äter upp sina ungar (även smått krassliga honor kämpar och tar hand om sina ungar faktiskt), så jag skulle ändå se över kosten. Det finns massor att läsa på sajten om utfodring.

Jag ändrade rubriken.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kagamine
1

#9 Jag köpte dem dräktiga från en djuraffär (vilket kanske inte var det smartaste, men jag tyckte att det var bättre att de skulle kunna få närorik mat, få föda ifred och slippa bli dräktiga direkt efter födseln) 

Jag försökte ge dem så mycket näring som möjligt, men det var för sent, men Bianca och Blanka mådde bra i alla fall. Trodde jag, sedan blev de sjuka…

Jag följer receptet och riktlinjerna på svemus hemsida, så jag är 100% att det inte var den kosten de fick av mig.

De blev värre under kvällen, så vi var tvugna att ta bort mina stackars älsklingar, jag kunde inte se dem lida.

Tack så mycket för allt stöd och hjälp ❤️

ajanki
2

Så tråkigt att höra!

Kram❤️

Grodan
2

#10 Asch då. ❤️STor tröstkram ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️