Underligt beteende?
Musungarna är nu 3 veckor gamla och alla är handtama, vilket är toppen! Men de klättrar inte bara upp på handen utan de slickas hela tiden!? Fattar inte varför.. Mamma mus har alltid gjort likadant men att alla ungar gör så.. Pappan slickas inte alls. Jag tvättar för det mesta händerna precis innan jag hanterar mössen också. Har aldrig varit med om att möss jag haft förut betett sig såhär men det är kanske normalt?..
Har ingen aning om varför dom slickas..kanske du smakar gott?
Tror inte jag har haft nån mus som slickat mycket, så hoppas nån annan kan svara dig:)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#1 Tack för ditt svar i alla fall :) det är ju märkligt att de beter sig såhär.. Men jag f
Men jag får ju vara glad att de bara slickas och inte bits..*
Den första tanken som slog mig var salt, att du kanske smakar gott. Jag tror att det är ovanligt att de slickar vid avsaknad av nått men är inte helt hundra. Sen kanske det bara är en ovana de fått från mamma mus :) Har ingen egen erfarenhet utan detta är bara tankar!
Yrrblossets Sällskapsmöss
Min förklaring till att möss slickar, är att det är deras sätt att "lukta". De använder "Jacobssons organ" tror jag, eller bara en allmän förstärkning av luktsinnet.
I alla fall använder mina möss munnen (tunga, och iband "tänder" (litegrann de bits INTE, mer skrapar liksom, liiite) för att "det jag kallar för lukta"; när de kollar in feromoner och annat från andra möss, och tar reda på vem jag haft i handen före. De tar reda på i stort sett allt om varandra på det viset, ålder, kön, tid i reproduktionscykeln, osv. Bland annat.
Så tror jag i alla fall, det har blivit min slutsats, utifrån vad jag vet om andra djurs doft-kommunikation.
VARFÖR just dina möss slickar så mycket, och ungarna då, har jag däremot ingen aning om. Och att hanen inte gör det, ja, hos mig är det hanarna som är mest intresserade på det viset.
Alltså, jag har inget svar, bara allmänna tankar. 😃
Det kanske att dem vill "lukta" extra noga då, det kan nog vara vad deras mamma gör. Hon slickas inte lika mycket som ungarna, hon gör det bara lite medan jag klappar henne. Sen är hon ivrig att få komma ner på golvet :) Eller så är det en kombination av att de luktar och att de tycker om smaken :P
Mina råttor slickas på fingrarna. Jag ser det som ett vänlighetsbeteende (samt lite flocktillhörighetsbeteende typ) och går i arv. Men jag vet inte om jag skulle vilja översätta det direkt på möss. Möss kan slickas på fingrar och händer av andra orsaker, som går att läsa ovan i tråden…
#7. Jag skulle inte vilja tolka mina möss´ slickande på det viset, det stämmer inte. Inte på mina möss i alla fall. 😃 (När de slickar på mig alltså, annars tror jag nog det ingår även i att stärka sociala band, dvs flocktillhörighet).
Om råttor vet jag ingenting, så jag kan inte göra några jämförelser, men gissar på att de är väldigt olika djur, trots "likheten". De lever olika, beter sig olika, har olika sociala liv, och har olika plats i "naturens näringskedja".
Jag ser tamråttor som mer "hundar" än tammöss kan bli 😉 .
#8 Nej, jag tolkar det inte heller så, därför skrev jag ju att jag inte ville översätta det direkt på möss.
Jag har inga möss som slickas på fingrarna, har nog aldrig haft, så jag vet inte alls vad det beror på. Om jag får se en film eller får uppleva det själv är det absolut mycket lättare att förstå beteendet eller försöka förstå.
På råttorna har jag jag selektivt valt att avla på pussgurkor och gärna sådana som slickas och gärna hånglar… hehe… jag älskar sådana
❤️