Systrar som separerat?
Hej!
Jag har en kanske lite konstig fråga. Nu är det såhär att jag och min sambo skaffade systrarna Minna och Vera för lite över en månad sedan. De var bästa vänner fram tills nyligen. De tvättade varandra, sov i samma bo, åt tillsammans, klättrade tillsammans, drack tillsammans, byggde bo tillsammans - ALLT. Men nu helt plötsligt så verkar det som om de har "separerat"? Minna sover i det bo som de byggt tillsammans och Vera får nöja sig med att sova under stockar eller ett litet hus som vi har i terrariet. De bråkar inte eller så, men de verkar typ.. Ignorera varandra? De har liksom.. Separerat, helt enkelt. Vad beror det på?
Hur länge har det pågått? Jag har upplevt många gånger att mina möss gjort tillfälliga avbrott i familjegemenskapen och hellre sovit under bar himmel än i bo. Ibland högst tillfälligt och ibland i närmare ett par veckor. Sedan flyttar de tillbaka igen och allt är som förut :). Vad det beror på har jag dock ingen aning om…
Okej. Lite som människor då, jag behöver också paus från min sambo ibland ;)
Jag tror det har pågått i ca 3 dagar, kanske? Lite osäker på den punkten, men jag gissar på 3, kanske 4 dygn. För de bråkar inte eller så, de tar bara avstånd från varandra. Jag ser heller inga tecken på tristess eller andra negativa känslor/beteenden. Båda har fin, glänsande päls, bra hull och är glada och energiska. Sambon städade och gjorde om i terrariet igår och det verkade vara högst uppskattat :P Men det kändes så konstigt, att de liksom.. Bara "flyttade isär" helt plötsligt. Men skönt att höra att det troligen bara är en tillfällig sak :) Tack!
Jag säger som Chilizera. Ibland vill de sova ihop, ibland byter de "bo", vill väl ha lite omväxling ibland … 😉
Ni hade rätt :) Nu är tjejerna bästa vänner igen och gör allt tillsammans! De har även blivit nästan helt tama och tryggare i sig själva och i sitt terrarie. :)
#4 Vad härligt att höra!
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus