24 karat guld!!! (musling)

Vilken fin färg den har ,nu är jag väldans okunnig på möss hade dansmöss som liten men då var dom mest vita eller svarta eller kombo av dessa men när jag tittar på bilder här på mus i fokus så verkar de som aveln har fått lite fnatt :-)
Några frågor bara är dessa möss samma som "dansmössen" å vad är de latinska namnet på dom och finns de flera arter man använder som "möss" ?
mvh/bjorsa
Mus musculus på latin, liksom den vanliga vilda musen som den avlats ifrån. "Dansmöss" kallades de ofta när jag var liten också, jodå, det är samma. Fast namnet "dansmöss" är fel (och var det då med). De "riktiga" dansmössen hade/har fel i balanssinnet i örat, och "dansar" därför - det är alltså en sjukdom.
Vilket smycke!!! Döläckert!!!
musaveln har fått fnatt? nejdå, vi har bara öppnat gränserna… många färger har funnits i många många år, men i lilla Sverige hade vi bara tillgång till lab.möss fram till åttitalet…
hon ser helläcker ut!

#3 ok då förstår jag, "fnatt" var kanske fel ord .
Tack#2
Bra artikel den om mus å råtta där upptäckte jag att den jag trott var åkersork är ju vanlig mus å den jag kallat för mus är sork :-))
Jag såg att sorken finns som flera arter åker,skog,vatten osv men hur är de med musen finns de några fler arter där förutom musculus ?
mvh/bjorsa

Hittade lite om våra svenska gnagare fast då nån form av inventering från hultsfred http://www.emadalen.snf.se/daggdjur/daggdjur.htm
och de finns ju en hel del möss eller sorkar i sverige men kanske inge å avla på :-) men här kommer lite namn på dom
Talpa europaea Mullvad Vanlig
Sorex araneus Vanlig näbbmus Vanlig
Sorex minutus Dvärgnäbbmus Okänd
Neomys fodiens Vattennäbbmus Dåligt känd
Muscardinus avellanarius Hasselmus Sällsynt
Clethrionomys glareolus Ängssork Vanlig
Microtus agrestis Åkersork Vanlig
Arvicola terrestris Vattensork Vanlig
Rattus norvegicus Brun råtta Vanlig
Apodemus sylvaticus Mindre Skogsmus Okänd
Apodemus flavicollis Större skogsmus Okänd
Mus musculus Husmus Vanlig
Vattensork har jag stött på i mitt växthus för några somrar sedan troligen under ett sk sorkår å den var helt orädd och hade en päls som var väldigt tätt å små öron som knappt syntes + oranga tänder ,konstigt nog hittade jag några i mina dammar som hade druknat trodde dom var bra på de där med vatten men troligen var de så att dom grävde sig in igenom dammväggen å på så vis drunknade i alla fall tror jag de var så ,de här kanske ligger utanför musområdet men blev lite nyfiken när jag hittade hit
mvh/bjorsa
Undrar vad hon tänker bli när hon blir stor…Mus Universum?
Det var verkligen en skönhet!
bjorsa, de enda på den listan som är gnagare är hare, ekorre, hasselmus, sork, råtta o mus… 
Wikipedia har en bra förteckning här:
Helt enkelt helt strålande underbar liten guldklimp!
Jag ska lägga till en sån på min önskelista tror jag 
//frida
hur många är du uppe i nu, digitalis?

Grodan jag menade inte att alla djuren på inventerings sidan var gnagare utan dom jag skrev in ,å då syftade jag mera på att dom liknar musen fast är väl ute å cycklar är väl dags att ta fram biologiboken igen :-))
Talpa europaea Mullvad Vanlig
Sorex araneus Vanlig näbbmus Vanlig
Sorex minutus Dvärgnäbbmus Okänd
Neomys fodiens Vattennäbbmus Dåligt känd
Muscardinus avellanarius Hasselmus Sällsynt
Clethrionomys glareolus Ängssork Vanlig
Microtus agrestis Åkersork Vanlig
Arvicola terrestris Vattensork Vanlig
Rattus norvegicus Brun råtta Vanlig
Apodemus sylvaticus Mindre Skogsmus Okänd
Apodemus flavicollis Större skogsmus Okänd
Mus musculus Husmus Vanlig
mvh/bjorsa
Grodan: Tre
Jag kan slänga in en blå texel också så blir det jämt antal.
//frida
bjorsa, näbbmöss och mullvad är insektsätare… näbbmus heter bara mus precis som fladdermus men är inte gnagare
Det visste jag faktiskt! Att de två inte var gnagare. Ofta brukar man ju kalla kaniner för gnagare också, men de är tillhör hardjuren.
//frida
mm… jag funderade på det där med hararna… de är ju inte heller gnagare… eller de är harar… hm… så jag hade också fel
Fast.. gnager gör de. Så lite skomt är det allt!
//frida
jag tycker de e bra att harjäklar har en egen ordning… 
förlåt amaira att tråden spårade ur… varför blir det alltid så?
Det gör inget grodan, jag är inte kinkig med sånt. Hellre ett livfullt forum än spikraka trådar.
Det finns en hel del som ser ut som möss utan att vara det. Både mullvaden och näbbmusen är närmast släkt med igelkotten och inte alls med mus musculus eller de andra mössen. De är inte gnagare, och gnager inte heller!!
Råttor, husmöss, skogsmöss, sorkar och hasselmus tillhör alla ordningen gnagare, men hasselmusen är "minst" släkt och tillhör familjen sovmöss. Resten tillhör familjen råttdjur.
Fladdermöss är fladdermöss helt enkelt. En grupp som fanns redan för mellan 65 - 50 miljoner år sedan, och redan då såg ut som fladdermöss. Vilka deras närmaste släktingar är tror jag inte man vet säkert. eller så vet man det nu med hjälp av dna, men jag har inte hängt med i den utvecklingen. (och flygande hundar och såna, är inte släkt med de små fladdermössen som vi har i Sverige, bara för att krångla till det ännu mera.)

#14 upps sorry ,Undrar vart min biologibok är
.dom är ju Insectivores
mvh/bjorsa
Det som utmärker gnagarna är väl de ständigt växande tänderna?
//frida
vilken underbart vacker liten en..
längtar tills vi har hus så att jag kan ha flera djur *SucK* vill haaa möss! 
Men här hemma växer samlingen av mineraler. Silver och koppar finns också. 
Nä! Nu vill inte bilderna hänga med igen. Trist! 
Sätter in nya bilder i albumet istället.
#Hare hör till hardjuren och INTE gnagarna, det samma gäller kaniner. Många som tar fel där…