Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 615 ggr
Virvlande
1

Skaffa mus

Hej!

Jag är lite intresserad av att skaffa möss. Jag har aldrig haft det förut, men har haft en dvärghamster, passat råttor för en kompis och har för tillfället 2 chinchillor. Min sambo är pälsallergiker, men gnagare brukar gå bra. Jag älskar djur över lag och har nu börjat fundera på att utöka vår familj lite grann.

Vad bör jag tänka på?

Hur stor bur bör de ha och hur bör den se ut? Jag har en gallerbur med plastbotten och plasthyllor (och några tunnlar) som min dvärghamster bodde i förut, kan den gå bra?

Vad äter de? Chinchillor har väldigt strikt kost (pellets och hö), kan man vara lite friare med mössens kost? Ge dem lite grönsaker och sånt?

Kan de bli keliga om man jobbar mycket med dem? Det beror säkert på personligheten, men är det möjligt?

Hur många ska man ha om man inte vill avla? 2 honor per bur exempelvis?

Tacksam för svar!

MVH

Virvlande i Linköping

Virvlande
3

Okej, nu har jag läst typ alla Artiklar här i forumet och har fått svar på mina frågor. Jag blir bara mer och mer intresserad! Jag vill ha möss nu nu nu! Ska bara hitta några först. 😊

TeeWeed
3

Vill bara säga ang din sambo så borde ni besöka en uppfödare eller någon med möss och känna efter. Chinchillan är ju allergivänlig, dock kan man reagera på höet, men din sambo kanske är pälsallergiker :) 

Jag tycker möss är jättemysiga och fina husdjur, samt billiga i kost! Det är också roligt med maten, för man kan göra bufféer och massa skoj! Det finns otroligt många och bra Artiklar på mat och vad man kan ge de, räknar med att du redan har hittat fram?

Jag är också rätt ny med möss, och detta forumet (dvs folket här inne) har hjälpt mig oerhört mycket, så här ska du inte vara rädd för att fråga!  ❤️

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Virvlande
2

#2 Vi har haft dvärghamster förut och det har gått bra. De är så små så det borde funka. Jag är den som sköter höet i det här hushållet, annars skulle han aldrig sluta nysa. 😛 Vi har en stor luftrenare som är rekommenderad av astma- och allergiförbundet så det löser det mesta. 😉

Har som sagt läst en hel del Artiklar här om skötsel, mat och boende, men man är ju aldrig fullärd. 😛 Har nu kontaktat en uppfödare i Motala (Littlem) så jag hoppas på att få hem några sötnosar inom en snar framtid. Ska bara förbereda lite för dem här först. =)

TeeWeed
1

Hoppas det går bra då! Låter jättebra, blir kul att se :) Massa lycka till 😃

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

StillaSinnet
1

Jag håller med TeeWeed. Möss är faktiskt ganska allergena. Speciellt hanar. Hälsa på hos någon med möss så märkar ni ganska snabbt om det funkar. 
Littlem bor i Motala om hon tar emot, vet inte det.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Virvlande
2

#5 Jag får fråga henne helt enkelt, vi har kontakt via mejl just nu. Typiskt, min sambo ska alltid krångla till saker och ting.. 🥵

StillaSinnet
1

#6 Mmmm….min med! Jag fick till slut en egen djurstuga på gården där jag kan ha mitt lilla paradis och andningshål ❤️

Virvlande
1

#7 Det låter som en bra lösning! 🙂 Tyvärr så bor vi i lägenhet, så det finns inte direkt något ställe jag kan ställa dem på. Om jag inte ska ha dem i det mörka förrådet, vilket inte känns bra för någon..

StillaSinnet
1

#8 nej, allergier är svårt och dumt! Helst vill jag också ha mössen så nära som möjligt men stugan är en bra lösning för oss. Hellre det än inga djur alls liksom. Men ett mörkt förråd är inte så kul, håller med!

Testa som sagt. Honor kan gå om ni håller dammfritt. Annars kan jag tipsa om min nya kompis luftrenaren 🙂 LÄNK

Virvlande
1

#9 Visst är det så. Inte nog med att jag måste anpassa min kost efter vad han kan äta, jag måste även byta kläder så fort jag varit hos någon med katt eller hund.. 😛
Vi har tänkt oss honor, både för friden och allergins skull. Vi har faktiskt en luftrenare som är igång hela tiden. På extra effekt nu när det är pollen igång. 🙂

Jag hoppas verkligen att det kommer funka. Luftrenaren står för tillfället i köket, så om han reagerar på dem får vi väl som sagt ha dem därinne, någonstans där chillorna inte får tag i dem när de är ute. Vet inte hur det skulle funka. 🤔