hälsa på möss i linköping?
Hej!
Himlans vad jag skriver inlägg här, men så blir det när man är uppe i något. 🤪
Jag undrar om det finns någon i Linköping som har möss som man skulle kunna få hälsa på? Min sambo är pälsallergiker och vi måste kolla lite om han reagerar på möss. Hamster och chillor går ju bra för honom, men fick reda på att möss kan vara mer allergena.
Det skulle underlätta vårt beslut jättemycket! Vi kan kanske skaffa dem iaf, men i så fall måste de prompt stå i samma rum som våra chinchillor.
Vi är mycket trevliga människor, så det är ingen fara att bjuda hem oss en stund. 😉🤪
Nu kan jag tyvärr inte hjälpa till med att låta er komma på besök, eftersom jag bor i Finland. Eller tja, har ni vägarna förbi är ni förstås välkomna. 🙂
Jag tänkte bara komma med en sådan kommentar att olika möss doftar/luktar mer eller mindre. Även om någon mus funkar för din sambo så kanske inte alla gör det. Märker det tydligt på mina egna möss. De förra som kom från en skola luktade mycket starkare än de jag har nu som kommer från uppfödare.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Kom på en grej ang din sambo (igen, hoho), om det skulle vara så att han reagerade på möss så är natalmöss ett bra alt. Efter vad jag läst och förstått så verkar de vara mer som en mellanting av råttor och möss. Du kan jo googla lite och kolla runt. De luktar i grunden ingenting och har len och fin päls. Inte det samma som möss, men mycket kontaktsökande och även hanarna går jättebra ihop! :)
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Att mössen från din skola luktar mer är jag inte förvånad över då de troligt inte är så mkt avlade på temperament som uppfödare gör :) Möss med mindre testosteron (ja främst hanar då) luktar mindre. Ju snällare ju mindre luktar de oftast. Får man hanar som är mer territoriella brukar de även lukta mer.
Men som du säger kan de ändå variera lite från individ till individ. Men man får ändå ett hum om man provar o hälsa på några möss först för o se hur man reagerar :)
tack för alla svar! Det hjälper verkligen. 🤗 Vi ska se om vi kan hälsa på uppfödaren vi pratar med, då borde vi ju se om han tål dem. Det är väl inte själva lukten i sig som är problemet, utan de allergener de avger. Men mer urin är väl antagligen lika med mer allergener. =P
Om det inte funkar får vi kolla hur det funkar med natalmöss. 🙂
Önskar er massa lycka till! 😃
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Vi ska hälsa på uppfödaren och kanske ta hem några möss på prov för att se hur det funkar i vår hemmiljö med luftrenare och allt. Hoppas hoppas hoppas!
#7 Hoppas på ett trevligt möte, att ni hittar några trevliga möss och att det fungerar i erat hem. Ni kan alltid försöka på prov kanske? Om uppfödaren är med på det.