Smittar rossel?
En av mina möss - Winter - har fått Rossel.
Jag undrar, kan jag ha henne i samma bur som hennes mor Cherri eller finns det en risk att hon också blir sjuk då?
Vet inte hur det är med möss men för råttor har jag för mig att det smittar och är kronisk…🤔
Rossel är en luftrörsinfektion som i de flesta fall beror på mycoplasma och det smittar. Mycoplasma finns bland våra sällskapsmöss och de flesta har immunförsvar som orkar hålla schack på viruset så det inte bryter ut i en sjukdom. I bland blir immunförsvaret nedsatt och då tar viruset möjligheten att ta över. Det kan bero på andra infektioner eller parasitangrepp som försvagar musens immunförsvar men det kan också bero på stress och ansträngning vid tex en flytt, en utställning, en graviditet eller för många kompisar i buren
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#2 Mycoplasma Pulmonis är en bakterie.
Själva rosslet smittar inte, men bakterierna som orsakar rosslet samt bakterier som bildas i luftrörssjukdomar kan smitta.
I grupper om flera djur där inga nya bakterier tillkommit via nya mus och en mus/råtta börjar rossla gör jag i stort sett inget. Jag kan försöka att boosta med lite mer nyttigt käk på den gruppen, den individen för att hjälpa den att själv bli frisk. På unga djur brukar det fungera. Viktigt är att aldrig avla på ett sådant djur som en gång rosslat. Jag har gjort det två gånger och gör inte om det, det blev inte bra resultat!
Gick på en kurs om läkande örter och växter. För människor dock. Där sade föreläsaren att om man har mycoplasma, hosta, giardia, borrelios eller problem med matsmältningen är det bra att dricka ett te gjort på roten av ålandsrot. Jag frågade ju direkt om det funkar på djur också, och hon trodde att det gör det.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#4 Sånt tror jag absolut på! Absolut!
Jag fick ett astmate en gång, gjort på örter, rötter osv, och gav min gamla rosslande råtta att dricka. Det hjälpte!
Men vad bra, då ska jag nog sätta ihop dem i samma bur ändå. Tråkigt för dem att vara själva nu …