Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1183 ggr
Tsunamis
7

Mina röda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nåja jag tar väl och startar en tråd om dem. De tillhör inget eget avelsprojekt utan blandas in litegrann med mina Banded (ihop med mina Agouti & Cinnamon). Men då får man ju en del enfärgade ungar varav några får ibland stanna och några blir ibland till salu.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
3

Samma vuxna hona som ovan.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
4

Nu kommer lite kassare bilder. Röda är svåra att fotta och ännu svårare med en kass kamera. Det här är en yngre hona som idag är vuxen så jag ska ta och fotta henne och brodern.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
4

Brodern till ovan.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2

Jag fick samtidigt även med mig en Röd brokad hane som är gudomligt söt. Han är nu också vuxen och har idag inte riktigt velat intressera sig för honor men jag håller tummarna att han kanske vill bli pappa ändå.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2

Får se om jag fottar några vuxenbilder på honom. Hans kroppstyp är helt annorlunda jämfört med resten av de Röda. Tina i danmark berättade att just DY Röd kan variera i fetma oerhört olika linjer emellan. De riktiga engelska linjerna tycks inte drabbas av fetma i lika stor utsträckning de har helt enkelt avlat bort det i den grad det går. Denna brokade har någon engelsk anfader längre bak men annars bara brokat och han är faktiskt ganska fet. Något jag inte gillar så om han får ungar så sparar jag inte någon Röd efter honom. Han får 1 chans till med en hona sen får det vara. Han är nog inte menad att föra generna vidare riktigt.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

Så här ser färska rödingar ut. Honan i #2 är parad med Harvok en Cinnamon Banded hane med hyfsad rödhet så det var kul att få lite fler röda. Blev 1 Banded i den kullen, en cinnamon med riktigt smalt band men det hade jag ju kunnat gissa mig till. På färgavlade möss gör man sitt yttersta för att avla bort minsta vitt på klor och tår vilket resulterar i väldigt få vita polygener. Det ger inte direkt bredd på bandet i Bandedavel. Men den musen i sin tur bär på rätt mängd polygener så det är inte ett så stort problem för nästa generation.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

7 veckors hane. Som de flesta vet som nån gång pysslat med rött så mognar färgen kring 5-6 månaders ålder. Så dessa knoddar kommer bli så mycket mörkare.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2

DY röd är förövrigt INTE en variant vem som helst ska pyssla med. Man bör veta vad det innebär innan man vill ge sig in på det.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

Vuxen Fawn hona i lite kasst ljus.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2

Yngling Fawn hane i stark blixt.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

Han har precis sett min katt så han ser lagom förvånad ut.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

Det var allt för den här gången. Nästa gång jag har lite tid så blir det lite fler vuxenbilder i rätt ljus och utan min hand inblandat. Blir så mycket bättre bilder med rätt nyans då.

MvH  Tsunamis

ariama
1

Jaaa HURRA! Tack Tsunamis!!! ❤️

Tsunamis
0

#13 🙂 Det är din kille i #7 också. PMar lite fler bilder.

MvH  Tsunamis

ariama
0

Finingar!

Fawn-honan i #9 tycker jag var lite extra fin! (för att förstås inte tala om honan i #0 och #1, hon är fantastisk i sin härliga rödfärg!)

optiMUS
0

Jättefina rödtottar!

Littlem
0

#10 Vad härligt nyfiken han ser ut där!
jättefina rödingar :)

ajanki
1

Underbara röda möss!! Jag tycker att det är en av dom absolut vackraste färgerna på alla djur!!

[Iyen]
1

Jättefina!

Grodan
0

#9 ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
1

Får man ha sånna här öron?

MvH  Tsunamis

optiMUS
2

Bara om man flyttar hem till Emma!!! ;)

Littlem
0

Sötnos :P

Du har ingen stor hona "över"?

Tsunamis
0

#22 haha ;) #23 ingen vuxen men det finns en syster till #21 de hinner väl bli 6 veckor eller ngt sånt till årsmötet. Ska kika på vad det blev för färger i kull 2 och återkomma om hon får följa med till salu eller inte :)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
1

Crash i #3 är idag vuxen.

MvH  Tsunamis