Byta bur över helger?
Har två små musflickor här hemma som vanligtvis bor i en större bur på 74x44x46cm, men nu har jag fått ett 40-liters akvarium till övers som jag inrett och satt in på mitt rum för tillfället. Denna bur är då endast 49x26x29 i innermått (håller på och ska fixa nätlock). Jag har funderingar på att ställa den hemma hos min pappa, då mina föräldrar inte bor tillsammans längre och jag sällan är hos honom. Så med detta att jag skulle kunna ta med mig mössen över någon helg.
Tror ni det skulle fungera eller blir det alldeles för stressigt och jobbigt för de stackars små liven? Att dessutom flytta från ett större till så litet, trots att det är tillfälligt och jag antagligen skulle rasta dem (har en rastgallerhage, självklart med uppsikt under tiden de är ute).
Då pratar vi om kanske en helg i månaden.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag upplever inte det som någon stor påfreststning. Möss som ställs ut kan bli tvungna att sitta ännu trängre i sina utställningsboxar då och då och under transport som vara fred-måndag. Inte en gång i måndagen kanske men nästan en gång varannan månad de år vi har många utställningar.
Möss med någorlunda bra stresstålighet fixar detta utan problem.
Möss som inte tål stress kan dock bli sjuka av att lämna tryggheten. Stress drar ner på kroppens immunförsvar eftersom energin istället läggs på oro. För mig är tex en musträff/utställning/flytt osv en bra indikator på mössens stresströskel
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#0 Du kunde kanske låta mössen bo i den lilla buren någon helg ibland hemma hos dig först, så ser du hur de reagerar på den? Då blir den dessutom lite bekant för dem. Sedan kan du ju också träna på att transportera mössen, ha dem i lilla transportlådan och bära omkring på dem. Eller ta dem med ut på någon kort åktur ibland.
Jag tror också att om man har bekanta dofter med hemifrån, t ex en bolåda eller lite "smutsigt" bottenmaterial så är det lättare för mössen.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#1 Tack för bra info. :)
#2 Smart. Jag hade de i den lilla buren en stund nu idag, men bara en kort stund. Pappa bor ju inte långt bort utan det tar väl en 5 minuter med bil, så själva transporten borde inte vara några problem tror jag.
När jag fixat nätlocket ska jag nog ha de i den lilla buren någon helg! :)
_
Att flytta till en mindre bur kan ev vissa möss reagera negativ på, men att byta bur är i annat fall en rätt bra sak tycker jag. Möss behöver också lite variation. Vi pratar ju inte om utställning, möte av ny flockmedlem, byte av miljö egentligen, utan allt är ju detsamma - samma flock, samma matte, samma strö, samma mat, bara ett annat hem och en annan bur. De borde inte uppleva det som stressigt utan tvärtom som något trevligt. Inredning och leksaker gör möss trygga, så man kan ta med något som de känner.
Engelsktypade möss tycker jag kan ha svårt med transporter och utställning. De äter sämre och går fort ner i vikt under sådana, men här pratar vi om enkort transport bara, vilket inte borde vara något större problem. Den nya buren, även om den är mindre är bara ny första gången, sedan kommer de att känna den och då kommer de inte att uppleva stress alls tror jag.
#4 Ja varje gång jag gör rent deras bur brukar jag ändra om lite i inredningen som variation. :)
_
#5 Precis, det gör man ju. Det är ju bevisat att bur-djur behöver det.
Ta med någon leksak/grej som de känner väl. Det kan vara ett hus, ett plaströr, en gräsgrotta, deras hängmatta så att de känner sig hemma i nya buren. Du kan även ta med flera saker som de känner, förutsatt att de inte är snuskiga. Det är bra om de inte är för rena dock. I lukten finns ju tryggheten.
Jag gör ganska regelbundet resor på ca 3-5 dagar med mina möss. De flyttar då till mycket mindre bur än normalt, ungefär samma mått som din bur. Jag har aldrig upplevt dem som stressade pga. det. De får alltid bytt inredning så att den lilla buren ändå är intressant och stimulerar dem.