Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1133 ggr
Igorsmamma
4

2 kullar med musbebisar :D

Som ni kanske vet fick jag ju hem ett gäng fodermöss som var dräktiga.

Har haft jätteotur med den första mamman, Snö, som ätit upp flera ungar, och ungar som även självdött. Av 11 st är endast 2 st kvar.

Inatt fick dock 2 andra honor, Glimma och Regna, sina ungar. 

Glimma fick 12 st, och Regna 13 st.

Det som gjorde min SÅ glad när jag kikade in på bebisarna var hur bra dom hade det. Vilken skillnad från första kullen.

Glimma's 12 bebisar låg alla i en perfekt hög, i en grop av toapapper. Varma och goa, och alla med magarna fulla av mjölk ❤️

Regna's bebisar hade det lika bra dom!

Snö's bebisar låg alla hullerombuller när jag såg dom första gången. Hon var ute och härjade med annat, och endast 2 av dom hade mjölk i magen (och det var säkert inte ens hon som matat dom då). Det var min första kull, så jag visste inte heller hur det skulle vara.

Nu ser jag skillnaden, på bara en liten snabbtitt! 

Var bara tvungen att skriva av mig, ingen annan förstår min mustokighet :P

Tjeja
1

Kanske en förstagångs-mamma jämfört med rutinerade mammor?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

TeeWeed
0

Vad skönt att det gick så bra med de! Det är jätteroligt att se hur mössen hjälps åt med ungarna och samarbetar med ammande och bobygge ❤️

Och grattis till dig! :D

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

Igorsmamma
0

#1 Mycket möjligt! Har ingen aning om ålder eller någonting tyvärr.. Och dom som fick nu har nog garanterat fått förut. Glimma gick tillsammans med Snö innan, och hjälpte henne massor med bebisarna. Och när hon födde lämnade hon inte hennes sida. Fick dock sära på dom då jag inte visste om Snö skulle få för sig att gå på Glimmar bebisar..

Men brukar det verkligen gå så dåligt för förstagångs-mammor?

Igorsmamma
0

Ja det är helt otroligt verkligen! Blir varm i hjärtat när jag ser hur fina dom är mot varandra. Jag har haft många gnagare i mitt liv, men möss är något speciellt. Jag är totalt såld <3

Hehe tack :D

Emelie
0

Åh, jag ser fram emot bilder sen! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

StillaSinnet
0

Grattis 👍 Nu låter det som det funkar som det ska! Ligger Snös två ungar hos regina nu?
Jag tror fortfarande att Snö är en stressad hona med sämre temperament och är därför en sämre mamma. Hon har inte den tryggheten och ron att ta hand om sina bebisar. Även om hon skulle få en kull senare finns ingen garanti att hon tar hand om dem heller. 

kuriosa:

Jag har en erfarenhet av att unga förstföderskor är bättre mammor. Det låter konstigt men av det jag ser är det så. De föder större kullar och tar bättre hand om sina bebisar. Äldre förstföderskor kan bli nojjiga och kullar ofta bort fler ungar.
Med äldre honor menar jag över 6-7 månader. Med yngre honor menar jag under 4 månader

Däremot vill jag inte rekommendera att para honor som är 6-8 veckor även om de är bra mammor. Mammorna stannar av i växten lite när de tar hand om sina små och deras kroppar kommer inte ikapp på länge om ens alls. 

Man rekommenderar att ta kullar efter det att honorna är färdigväxta i kroppen, tidigast vid 4 månader.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

TeeWeed
0

#6 hos mig var det så att stressmusen med dåligaste temperamentet fick ta hand om båda kullen.. antar att det är ganska individuellt, men håller med dig ang bästa "mammaålder". Nu är inte jag någon uppfödare, men det låter logiskt :)

TeeWeed
0

Och: jag har bara haft dessa två oplanerade kullen så självklart har du också mycket mer att räkna ut på genomsnitt!:)

Grodan
1

#0 Trist med din dåliga första erfarenhet av musbebisar. Dock väldigt trevligt att du fick uppleva lyckan med en fin och välskött hög i ett fint omhuldat bo.

Det är så mycket som spelar in hur honan sköter sin kull, främst är det ju hur hon mår. Min åsikt är att åldern inte spelar in alls, utan det har med arv, miljö och hälsa att göra. En svår förlossning kan göra att honan behöver gå omkring och sprider ut ungarna. Svåra förlossningar kan också göra att honorna får svårt att få igång mjölkproduktion.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Igorsmamma
1

Hej alla!

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade er! 

Dom nya mammorna klarar sina ungar toppenbra! Idag är båda dom kullarna 5 dagar gamla, och dom växer så det knakar :D

Regna har ju även sin kompis Tindra till hjälp, och hon diar även ungarna, behöver jag ens säga att dom är tjocka? ;)

Snö har kvar sina 2 ungar, och hon klara dom 2 bra nu. Dom växer och frodas som dom ska. Jag höll dock stenkoll, och jag tänkte lägga över dom till en annan hona, men gav henne en sista chans, och det gick ju bra!

Angående Snö´s mammaroll så vet man ju aldrig vad som är felet för henne. Jag tror inte hon hade en svår förlossning, dom ploppade ut på löpande band, inte en enda bloddroppe kom det heller. Dom andra 2 honorna tog betydligt längre tid på sig att föda.. Så jag tror inte det var problemet.. 
Men, får hon någon mer kull vågar jag nog inte chansa att låta henne ha kvar alla. Kommer nog vara snabb med att dela upp ungarna till dom andra honorna, för jag tror inte Snö klarar av ungar i den utsträckningen :/ Hoppas verkligen inte att hon är dubbelparad och att det är slut på bebisfabriken nu :)

ajanki
1

Skönt att höra att allt går bra nu!!

Igorsmamma
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snös 2 bebisar när dom var precis 1 vecka gamla :)

Igorsmamma
1

Sötnosarna igen. Jag älskar dom redan 😍

Igorsmamma
1

Regnas små tjockisflickor :D 

Bilden tagen idag, 5 dagar gamla :)

Igorsmamma
1

Glittras flickor, 3 har blivit jättemörka! 

5 dagar gamla :)

ajanki
1
Igorsmamma
1

#16 dom är ljuuuvliga 😍 kommer aldrig kunna släppa iväg dom, haha 😛

StillaSinnet
1

#12 till höger ser det ut som mjäll på bebisen. Det kan vara skräp också, men mjäll är helt normalt så har den inte mjäll så kommer det snart. Det är typiskt för deras "fulaste" fas. Speciellt de mörkare bebisarna blir så skräpiga och dana i den fasen. Nu bruter fjunet igenom och snart är de som små söta fjunkorvar, blanka och lena ❤️

Skönt att det går så bra nu 🤗

(Tips! Nu har du tid för att ordna med extraburar. Grupperna ska helst vara under tio oavsett storlek på bur. Jag föredrar att hålla grupper på fem som max, oavsett kön. Hanar för sig och honor för sig så klart.)

Heå
0

Kommer några av de små vara till salu? 🙂

Mvh Hanna.

Igorsmamma
0

#18 Japp det stämmer, dom är mjälliga ;D Läste att det var helt normalt också, så det är ju skönt :D Har försökt att läsa på så mycket jag bara kan, men det är ALLTID bra med tips och råd :D

Jodu, här letas det akvarium för fullt kan jag säga :P Har redan skaffat 4st stora, så snart är hela lägenheten täckt :P Karln får bygga och fixa så dom är helt musvänliga, och ny ventilation ska in i lock osv :)

Igorsmamma
0

#19 Ja det kommer dom vara. Pengar är inte viktigt dock, utan bra hem betyder ALLT :)

Igorsmamma
1

Snö's bebisar växer och blir bara sötare och sötare :D

Igorsmamma
2

Kull nr 2, Glittras bebisar 1 vecka idag :)

Vilding kullen! Dom är otroligt aktiva, speciellt 2 av dom mörka. Kryper iväg direkt om dom får chansen :P

Igorsmamma
1

Hur söt?! :')

Igorsmamma
1

Kull nr 3, griskultingarna ;)

Dom har ju både mamma Regna och extramamma Tindra som matar dom, så dom rullar fram verkligen ;) Så otroligt knubbiga!

Igorsmamma
1

Som sagt, griskultingar :D

Grodan
1

Aw, så härliga!

#24 supermega skitsöt

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
1
[hasselmusen]
0

Avis!!

StillaSinnet
1

#22 sötkorvar!
De mörka ser ut att bli agouti på denna bild om inte ljuset luras 🙂

Igorsmamma
0

Tack alla :D Jag är så sjukt betagen av dom små liven. Så små och helt perfekta! Är otroligt glad att jag halkade in på just möss, underbara djur!

#30 Jaså? För en som har nollkoll, vad innebär det? :P Googlade lite och fick fram färgen (tror jag). Och det kan nog stämma, för mamman ser ut så. Jag som inte kan ett smack om det där kallade det iofs bara typ, vanlig brunaktig, haha :P

StillaSinnet
1

#31 haha, ja det är inte lätt att kunna alla färgnamn! 🙂

Agouti är viltfärgen. 

"Brun" är en färgbeskrivning som kan passa på bland annat agouti, cinnamon, choklad, burmese, coffe, nougat. Precis som "grå" kan vara allt från olika nyanser av blått, pearl, dåligt svart och silver agouti.

Igorsmamma
1

Aaah! Då är jag med :D Tack för den förklaringen! Jag har mycket att lära asså :P

StillaSinnet
1

#32 Jaaa absolut! För vet du, man blir ALDRIG fullärd 🤪!
Men vet du en annan sak? Det här är SKITKUL! 

Akta dig hur lätt man fastnar i genetikträsket 😃