Otur med mössen :/
Hej allihopa! Det var ett tag sedan jag skrev. Men jag är tillbaka nu igen, dock med dåliga nyheter och ett svårt beslut framför mig. Så jag skulle vilja be om eran hjälp. Nu är det såhär: För någon månad sedan fick Vera 11 ungar, alla hanar. Tyvärr var vi tvugna att kulla bort alla och sorgen var brutal. Dock tog varken Vera eller hennes syster Minna någon större skada av det, så vitt vi märkte. Vera blev lite tamare, men annars ingen skillnad. Men precis när jag och sambon blivit kvitt sorgen så är Vera plltsligt skadad! Paniken slog in direkt. Detta skedde för ca 2 veckor sedan. Jag skille rengöra terrariet så jag tog ut tjejerna och la de i transportburen. Då märker jag att Minna springer och gömmer sig direkt (konstigt…) men Vera kan knappt stå upp (ännu konstigare). Hon föll åt höger, hon gick i cirklar och hade huvudet vridet åt höger, nästan ett hakvt varv. Jag tog snabbt upp henne för en koll. Hennes svans var blodig och den var i ca 90 graders vinkel vid typ mitten. Nu satte paniken in ordentligt! Jag ringde veterinären direkt och tillkallade en "musexpert" som studerar till smådjursveterinär. För att ta ett djur till veterinären därifrån jag bor tar ca 45 minuter - minst. Hur som helst bad alla mig att avvakta och hålla Vera under koll. Som tur är blev Vera återställd. Hennes svans är fortfarande lite böjd men nu kan hon åter klättra, springa och hålla balansen nästan lika bra som tidigare. Hon har huvudet lite på sned, men mår bra och beter sig som en "normal mus". Men nu till nutiden. Idag hade jag varit i stan och köpt nytt alspån eftersom det var dags att rengöra terrariet. När jag började plocka bort grejer så ser jag en darrande Vera med ruggig päls som ligger tätt intill en DÖD MINNA. Den synen kommer aldrig lämna mig.. Sambon fick plocka bort Minna därifrån och hon var, enligt sambon, "stel som en pinne". Jag plockade ut Vera och satte henne på hennes favoritplats, dvs min axel. I vanliga fall brukar hon börja boa i min luva eller klättra i mitt hår men nu satt hon bara still där och blundade. Det såg ut som om hon försökte stänga ut världen. Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa Vera för tillfället.. Jag och sambon har inte hunnit prata om vad vi ska göra. Ska vi skaffa en till musona? Eller kanske två för att slippa liknande situationer framöver? Eller ska vi sälja Vera? Avliva henne? Hon ser så vilsen och ledsen ut! Våran ekonomi är inte världens bästa, men en eller två möss till har vi råd för. Dock vill inte sambon min riktigt ha möss. Vad rekommenderar ni för lösning?
Hon hade fått en hjärnblödning och blivit halvsidesförlamad i ansiktet, därför höll hon huvudet på sned. Den andra mussen hade nog i panik skadat hennes svans om hon nu inte hade gjort det sj under hjärnblödningen. Min mus blev med sån men vår vet såg till att avliva henne med en gång. musen ni har kvar kommer nog klara sig på egen hand så länge den har er men det vart nog en chock för henne
Avvakta några dagar,, kolla hur Vera mår. Det kan vara så att hon är sjuk, och då är det ingen bra ide att ta in nya möss. Men ni bör henne inte bo ensam allt för länge. Och skaffar ni vänner till henne så får ni ta det försiktigt med intron med tanke på hennes tidigare skador.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tack för svaret! Skönt att veta vad som är fel på Vera. Hon är som sagt nöstan som vanligt, enda tecknet på skada/sjukdom är en lätt vridning av huvudet och något böjd svans. Veterinären jag pratade med bad mig vänta och se i några dagar och ringa om det blev värre. Som tur är så blev det bättre. Men lider Vera? Det är min största fråga just nu. Hon kan ju äta, klättra, boa, gnaga, umgås med oss, dricka - allt som hon tidigare gjort. Men har hon ont? :S Mjo, Minnas plötsligt död var en chock för oss alla. Mitt hjärta slutade nog slå ett tag och jag fick en mild panikångestattack (oj, långt ord). Men hur kan vi/jag hjälpa Vera genom chocken? Genom att umgås massor med henne eller bara låta henne vara? Lägga in massa leksaker i terrariet?
Huvet på sned får mig ju att tänka på snedskalle med? Skulle inte köpa en ny mus o sätta in nu eftersom hon uppenbarligen inte är frisk.
#3 det går inte att lita på att ett djur är friskt för att den beter sig så tyvärr
Snett huvud och ruggig päls tyder på bakterieinfektion eller virus så det är ingen ide att skaffa nya möss nu tyvärr.
MvH Tsunamis
Okej. Tack för alla svar! Vad rekommenderar ni att vi gör, då? Inga nya möss men hon ska inte gå ensam heller. Bör jag avliva henne? Apropå hennes päls så har den hittills varit glansig, ren och mjuk. Ögonen är fortfarande glansiga, rena och fina. Det var först nu, efter att Minna dog, som hennes utseende förändrats. Innan dess var hon fullkomligt normal till beteende och utseende, förutom huvudet och svansen efter "anfallet". Kanske är hon i chock och sörjer sin syster? Eller är jag bara naiv?
#7 visst kan de sakna sin vän. Att de har glädje av varann är ju en av grunderna till att lagen säger att de ska vara fler tillsammans.
Det jag tänker är precis som flera har indikerat; Minna kan ha varit sjuk, dragit på sig snedskalle och dött. Därigenom smittat sin vän som nu dessutom inte har någon som putsar henne vilket leder till ökade angrepp av skabbkvalster som i princip alltid finns i små mängder bland möss, vilket i sin tur tar ner immunförsvaret ytterligare på Vera. Jag tänker så eftersom utseendet har kommit efter att Minna gick bort.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#7 Personligen hade jag tagit bort Vera också om hon inte repar sig på en eller två veckor, får tillbaka sin fina päls och slutar sitta uppburrad.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Håller med #6, #8 och #9. Fundera dock på om du inte kan ha Vera ensam ett tag. Se hur det fungerar. Om du tror att hon är frisk nog kanske hon kan leva ett tag men ensam. Det är för stor risk för mera ledsamheter om du skaffar flera möss, så vill du inte ha mera problem skaffa inga kamrater till henne. Tyvärr. Om hon inte känns kry bör du låta henne somna in.