Dräktig igen? Redan? :O
Hur fort blir mushonan dräktig igen om hon är dubbelparad? Har 2 honor som har varsin kull som är 2 veckor gamla. Nu har dom dock blivit misstänksamt runda igen, och det ser verkligen ut som att dom redan ska ha bebisar igen.. Kan det gå så fort?
om du har hanar i buren (vuxna alltså) så är det klart att hon blivit oarad. har dock ingen koll på när bebishonor och hanar ska säras:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 Alltså när jag fick hem honorna var dom redan dräktiga. Jag har alltså inte parat dom själv. Jag vet även att dom antagligen är dubbelparade, för dom gick antagligen med massa hanar (dom var fodermöss) men trodde inte dom skulle bli dräktiga så fort igen. Har för mig att nån sa att andra dräktigheten brukar påbörjas när första kullen är avvänjd från mamman.. Så att dom inte får kullarna så tätt.
#2 jaha! men ja då blir det svårt. har du intresse för alla ungarna?eller inte ALLA kanske men annars kan det vara svårt att sälja dem senaste också. men ja,JAG hade nog kullat några i den kommande kullen om jag hade jättemånga ungar 3 dräktiga honor och inte intresserade på alla… men nu vet jag ju inte hur du har det:) men vet att du har typ 13 ungar och 3 honor iaf:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 Hur hemskt det än känns så måste vi kulla hanarna. Det gjorde vi med alla dessa 3 kullar. Jag kan ha många honor kvar själv, och jag har även vänner som ska ta flera honor. Men hanarna är det värre med, vill ju heller inte ha fler ungar så tyvärr så kullas hanarna. Har just nu 4 vuxna honor, 14 ungar, och eventuellt 2 kullar till påväg.
Honorna är dräktiga 21 dagar. De kan bli omparade direkt när de fött ungarna. Hanarna kan bli könsmogna så tidigt som vid 3 veckors ålder (ovanligt dock) men iaf vid 4 då de bör säras från mamman.
Hanen kan para om honan innan hon föder ungarna till och med. Nya ägg ligger i äggledarna när fostren är fullgångna och om de födde omgående hemma hos dig så var de förmodligen omparade. Då föds de nya ungarna när de första är tre veckor.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#5 Tack, visste just att det var 21 dagar och att hanarna ska säras på vid ca 4 veckor. Har bara en liten pojke kvar, men han ska jag sära på då. Mina honor har dock blivit parade redan när dom var dräktiga, för dom har inte varit med nån hane sen dom födde. #6 Tack Artlink! Du förstod precis vad jag menade med mitt förvirrande inlägg :P Dom födde alla 3 efter bara nån dag här hemma, så allt det du säger stämmer nog väldigt bra på mina. Får iaf förbereda för 2 kullar till, men kan ju alltid hoppas att det bara är all mat som gör som runda ;)
#7 jag blev själv mycket förvånad i början när jag vid en parning lät hanen gå kvar hos fru och bebisar för att ta hand om sina söner så han slapp gå ensam.
EN kull till räknade jag ju med. Vid 4v särade jag hanen och bebisarna från mamma som ännu inte hade fött sina små, men hon födde strax efter. Och var då omparad ytterligare en gång 😮.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag kan låta mina par gå ihop tills jag ser att hanen är intresserad av honan (som är högdräktig) på nytt. Då vet jag att hon ska föda snart, men vill jag då inte ha en extra kull när första är 3 veckor får hanen flytta hem.