Behöver ett snabbt svar! :o
Hej! Jag kommer åka över till Finland nu i några dagar..men tänkte ta med mina 7 st möss..behöver jag något speciellt ''pass'' från tex. veterinär? tyckte jag läste att man inte behöver det, men nu blev jag orolig då jag läste om import..jag kommer bara vara ca.4 dagar, men vill ju inte göra något olagligt. Kommer åka med båt och på båten får man ta möss men de påminde mig om införselbegränsningar som jag tydligen kan kolla med min veterinär men får inget svar..
Tack för svar, hoppas någon kan kommentera något iaf :))
Jag transporterade en mus med båt för ett par år sedan och det var inga problem.
Det är jordbruksverket du ska höra med.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
nu blev jag lite orolig, det står att man får ta dem över till Finland, men sedan då jag skall ha dem tillbaka till sverige då? Jordbruksverket säger att om dem är fler än 5 så är det handelsdjur och att man skall ha ett tillstånd, men om dem är uppfödda här och det bara är en resa? :o
#3 Som jag har förstått det så spelar det ingen roll om det är resa eller ej. Det är gränsöverskridningen som räknas. Åker du själv eller har du någon med dig? Om ni är två som åker är det inga problem, då är det 4 möss för ena personen och 3 för den andra. Om nu någon skulle få för sig att fråga och kolla, vilket jag faktiskt tvivlar på.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Precis som #4 säger åker du med någon annan så är det lugnt. Det är 5 per person som gäller.
Sen tycker ju jag att det är skumt att det inte spelar någon roll om det är 5 hundar eller 5 möss, men ändå.
MvH Tsunamis
Oj, är det bara 5 nu… förut var det 12, eller är jag trött i skallen nu? (är väldigt trött på kvällarna)
Tack för era svar! Kommer ta med dem över sommaren hem till Finland, men kommer ha någon att hjälpa mig med alla grejjer så då borde det vara helt lugnt :))
Vet ni hur det är med transport, det är 4 timmars resa nu då jag reser med båt, tror ni de kommer klara sig? Finns det något speciellt jag måste tänka på? :)
Rymningssäker Transportbur, tillgång till mat, en gurkbit i buren för att de ska få vatten i sig. Vattenflaska är inte att rekommendera under transport, dels kan den gunga och svänga och göra mössen illa och dels kan det komma massa vatten på dem så de blir våta och nerkylda.
Sommartid är det jätteviktigt att tänka på att hålla mössen svala, de överhettas väldigt lätt. Några minuter i solsken kan redan vara ödesdigert. Skugga och svalt alltså.
Kanske någon av er andra som åkt mycket på utställningar har mera praktiska tips på hur man går till väga för att hålla mössen i rätt temperatur?
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Tack så mycket!
Gurk biten var bra ide, tänkte åxå att det kan bli svårt med vattenflaska :)
jag kompletterar #8 med väl ventilerade transportburar!
OBS! Undvik godislådor när det gäller längre transport än någon timme.
Exoterrar petboxar eller labbur strl2 är bra. Om man lägger i hurhållspapper och en toarulle så bäddar musen själv in sig och de står emot kyla bättre än hetta, men är känsliga för drag. Ett bo förhindrar en del av draget. Kan du sedan placera petboxarna i en rymlig väska så skyddar det extra. Se dock till att väskan inte täpper till ventilationen.
Skulle du använda godislådor mot min inrådan så tänk på att ventilera sidorna om de staplas annars finns ingen tillgång till syre alls.
Ju fler möss du placerar i samma transportlåda desto mer påfrestas mössen. Dels av stress, dels av syretillgång.
Ett par möss i varje box kan däremot vara lugnande så länge mössen är sams.
Ha alltid några tomma extraboxar med om det blir slagsmål så möss måste delas på eller någon box går sönder.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare