Choklad-tan tjejer till salu
Leia (alias Lammöron) är nu stolt mamma till alla dessa fina choklad-tan tjejer. Flere av dem är snart är till salu, får flytta hemifrån 1/9. Än så länge är ungarna goare i handen än föräldrarna. Maila mig om nån är intresserad. Får se om det kan bli mer individuella bilder när gullungarna har fått namn. Vendela har granskat flicknamnen i Harry Potter inför detta

Äsh, färgen kommer sig inte till sin rätt i blixtljuser, inte är de sådär ljusa.
Som smöööööööööör i solsken lär chockladpralinerna gå åt!
Kom på att jag inte hann glutta på era möss när ni väl fick ur dem ur röret… dummit av mig… 
Unga Vendela kom ju hem med flera fina rosetter! Etta i pet bland annat. Grattis, till både dig Tant Selma och till Vendela!
Såååå roligt att se, hur välmående och fina era möss är. Och så duktig Vendela är!! (och du med) ![]()
Extra roligt för mig, eftersom ni startade med några möss ifrån mig när ni sökte chocolate-möss och svarta, i tan.

De är verkligen söta och verkar vara mysmöss.
ååå choklad praliner *mums* en sån skulle passa fint i musburen härhemma 

Om nån blivit riktigt biten av choklad/tan så har jag också några mer killar än jag behöver från Yasmins&Galders kull. Nu ca 2 mån gamla. Någon är på ljusare sidan eftersom mamman var champagne och skulle kunna vara nåt för dig som föder upp champagne eller annat blekeri.

TantSelma
Var bor du? :)

Utanför Stockholm.
fy 17 vad fina!
/Anneli
#3 håller med! härligt att se sånt!
Flera modiga nybörjare behövs!

ååoouh va vackra jag smäller av!! så underbart fina!! verkligen ssuper fina!! jag ramlar av stolen!! så vackra färger!! Angelina var ju verkligen underbar!!

Jättesöta är de.
Åh. Jag vill ha en sådan. Någon gång iaf.
//frida
choklad choklad… kan någon tala om för mig vari faschinationen över färgen chocolate sitter?
tantselma, det vore jättehärligt med ett snyggt foto på en chocolate till SVEMUS standard!!!
kan man få se stamtavlan på de små chokladisarna, 2-4 led bak?
#17. Kan någon tala om för mig var tjusningen över färgen lilac sitter? Lilac är ju en urblekt färg som inte är "någonting" … ![]()

#17 Mamman är ju Phoenix Lammöron som kommer från din Dumlemus och Kastanj som du hämtade från Finland. Pappan är Galder från Amaira, son till Tehor choklad/tan från Tarja Ruotsalainen och Aura röd.
Foton får nog bli en annan generation möss.

Rättelse: Tehor är chocolate. Ch är förkortning på champagne, Ck är förkortning på chocolate. 
Att pälsarna ser olika ut, kan vara pälslängden som gör.

Bra, jag har ändrat.
Fast pälslängden tror jag är en annan grej. Förutom denhär ojämnheten som du ser på bilden på den ena så har de lite olika lång päls oxå.
finns det ingen i skåne som föder upp choklad möss?
blir ju sugen på att skaffa en & det är ju inte alltid så lätt med transport har jag märkt *S* tror ni sambon märker en till i musburen *leeeer*

Dem är jätte fina 
Jag tycker att Angelina-gänget har mysigare päls.
#17 Bra fråga. De ser så goda ut? Äsch, brunt är en av mina nya favvisfärger över lag så chocolate ligger inte så långt bort. Lyckas du få fram gröna möss så lovar jag att avguda dem! ;)
//frida
#19 ah, men ser du det är DET som är tjusningen med vissa färger… att de inte liknar något annat… att de är en mix av flera gener… mums… vanlig slät lilac tycker jag är lite trist - de kan se lite mjöliga ut, men sätt satin på och VIPS är det en helt annan färg… för att itne tala om när du sätter pp på den och den blir pale-lilac MUMS samt agouti och argente och får lilac agouti samt lilac argente… mycket smarriga färger… ljusa, skiftande i en mängd nyanser och inte bara BAJSbruna som chocolate…
(sårri men jag blir så glad om jag får skriva bajs nån gång då och då… hihi)
#26 usch nääääääää… gröna möss… låter lite mossigt tycker jag… hehe… neonrosa däremot de kan va nåt…
#27. 
#28 Ja, men jag gillar mossa! En grön mus skulle se hemskt fin ut hemma hos mig. Liksom en chocolate och kanske en silver agouti. Gah. Men helst ska de vara snälla och gosiga.
//frida

Kanske har några med sig nån chinchilla eller annat blekeri efter Dumlemusen. Trassligt detdär med blekgener. Dem vill jag helst att de kommer till nån som föder upp ljusare varianter eller till sällskapsmöss.
Ni som skickat bara meddelande/mail, det är dags att också ringa nån kväll när jag är hemma. Reserveringsordningen här går nu efter i vilken ordning folk har ringt. Ni som har bara lämnat meddelande har nu bara helgen på er att ringa,
Det verkar bli fler åt Uppsalahållet så jag klurar på att ta en tågtur till uppsala.

Speciellt en liten chocklad pralin är extra god…. ;)
#31 Ja, verkligen! Dumlemus är ju en s k falsk chinchilla, dvs Aac(ch)c(e)…
Hmmm .. Nu har jag varit här typ 30 ggr o "drägglat" ..
.. dom är juh sååå underbart fina .. men på nåt sätt har jag juh "lyckats" sätta den där gränsen, på att jag inte ska ha fler vuxna möss .. (just nu) .. på nåt år .. *snyft* o *dubbel snyft*

Så aaBBcc(e), hur skulle en sån se ut?
Jag tänkte att de har bara nån ännu mer subtil blekgen. Mjölkchoklad.
#35. Vet inte säkert, men när jag hade c(e) (extreme dilution)-genen i mina chocolatemöss, blev färgen snarare lite gråaktig än just ljusare ckoklad. Var ganska fult, tyckte jag, men smaken är ju olika.
Vare sig man önskar ljusere eller mörkare chocolate-färg, tycker jag färgen tjänar på att ha en lite rödaktig och varm lyster istället. Det är en nyans som man får avla fram med hjälp av polygener, på samma sätt som man avlar fram rödare röda möss, eller "golden agouti", eller tanmöss med djupare tanfärg, osv.