Vilken färg?
Jaha, så sitter jag här också. Har musungar som jag inte har den minsta aning om vad det är för färg! 😃
Blekgener är det förstås. Och alla är svartögda. Den är främst den grå som jag är mest nyfiken på vad det kan vara/bli av henne.
Ungarna är förstås inte mer än 8 dagar (tror jag, orkar inte räkna
) så pälsen har precis börjat växa ut, och "allt är inte ute" än, haha. De är alla tickade, så mycket vet jag i alla fall (så gott som säker).
Det är 3 ungar i 3 olika grå nyanser, från nästan vit, till ljust grå till lite mörkare ljust grå. Den mörkare är definitivt tydligt grå i tonen, det förbryllar mig! Det enda jag kan tänka mig, är att den är baserad på blå-genen?
Eller kan det vara siames? Ni som vet, vad säger ni? Jag har aldrig ägt en siames i hela mitt liv, och sysslar inte alls med creme eller silver agouti.
Ska jag gissa själv,så gissar jag på blue agouti 😛på den mörkaste. Kan hon vara oblekt blue agouti?
Blekt blue agotui? Vad är det? Stone?
Help me, här! 😮
Sö cr och Beige på de ljusa kanske? Då borde dina bruna vara Stone. Om inte Beige så trolig Sö cr i olika nyanser (beroende på vad mer för gener, t ex bb)
Artlink?
MvH Tsunamis
För mig ser det ut som colorpoints bebisar som jag har här hemma. Dvs svartögda siameser. Men det kan väl inte ploppa fram CP bara sådär så jag tvivlar på att det är det! 🙂
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Minst en c(e) borde det vara med de där förgnyanserna. Men sen är det ju beroende på om pointer dyker upp vad den andra genen är för något.
MvH Tsunamis
Tack för alla svar och funderingar!! 😘
#8. Jodå, det kan visst poppa upp CP "bara sådär" 😃. Recessiva gener kan hänga med lääänge, helt osynlig, långt utanför hur stamtavlan sträcker sig.
Nu vet jag ganska mycket om mina möss, så jag kan snirkla mig tillbaka till mor-far-far-mor-mor-far-mor haha som var siames! Så därifrån kan ett c(h) komma. Och ett c(e) finns kanske med, som då bör komma från Bushmans sida?
I så fall är mamma Pricken a(t)/a(?) B/b C/c(h) D/? E/e. Alltid kul att lista ut!! Att Pricken skulle bära på en himalya-gen hade jag ingen aaaniiing om, hur ska man veta det? Nå, än vet jag inte säkert, men det är ju troligt som sagt.
#7. Mina bruna? De är cinnamon, eller vilka menar du?
Beige? Jaja, kanske de heter, men jag vill att beige ska vara baserade på chocolate-genen eller svart (som går i brunt när det bleks). Inte denna kalla gråskala som orsakas av blågenen - alltså, så TÄNKER jag, men jag kan tänka åt skogen här, för jag saknar erfarenhet av blekgenernas utseende och deras färgnamn.
Svartögd creme … mmm, men fortfarande vill jag ha dem baserade på blått. Har hakat upp mig på blått här, just för att färgen saknar all värme! Den är verkligen "iskall". Kan ju vara lilac också förstås (dvs både chocolate och blått).
Men ingen unge finns som är blå/lilac UTAN blekgen…
Tids nog får jag ju veta, men det är alltid kul att försöka klura. I slutänden slår jag mig väl för pannan, och utbrister: "Åh nämen såklart!" men dit är det ännu långt kvar, haha.
Att Pricken bär på en blekgen trodde jag redan, fast jag inte visste vilken. Det finns flera att välja på enligt stamtavlan.
Säker kunde jag ju inte vara, men Pricken har en kull sedan tidigare.
Det är sällan jag tar 2 kullar av samma hona, men denna gång ville jag det. Hennes första ungar är jättefina! Bra storlek och typ, som jag önskar mera av.
Plira föddes ju i Prickens förta kull. Jag startade en tråd där jag undrade om hennes så kallade "splash-skuggning". Numera syns inget varians alls i Pliras färg, det har vuxit bort.
Men jag kom till slutsatsen, dvs TROR, att Plira både bär på en blekgen och är (osynlig) splash. Recessiva gener kan "läcka" ibland. Jag kallar det så, när den recessiva genen inte är helt osynlg utan påverkar den dominanta genen så det lyser igenom lite grann på något vis.
Och jag tror att det var vad som skedde med Plira. EN blekgen som "läckte". Om det varit två blekgener skulle hon varit spash (eller vit/creme, eftersom gula splash inte finns (nästan inte)).
Fotot på en bebis-Plira.
#10 mja mjo jag tyckte de var kalla i nyansen sådär som Beige agouti kan se ut som.
MvH Tsunamis
#12. Ja det stämmer faktiskt på det viset, de har dålig rödhet allihopa!
I dag är de 12 dagar, nu syns pälsen bättre, och man ser tickningen tydligt.
I dag har jag nya gissningar, och jag gissar på silver-agouti, och chocolate silver agouti, samt DY silver agouti (den vita, eftersom nedblekta gula/röda blir "vita", dvs man får aldrig en gul/röd silver agouti, eller en gul/röd siames eller colorpoint).
Alltså, jag skippar himalya-genen, och … ja, vaddå? Två c(ch)? Eller en c(ch) och en c(e)? Eller?
De måste i alla fall ha exakt samma blekgenskombination, alla ungarna, eftersom båda föräldrarna endast är bärare = bara har EN blekgen att föra vidare.
Skillnaden i färg beror antagligen på den genetiska bakgrunden (dvs agouti, cinnamon, DY) eller extreme dilutions oerhörda möjlighet till nyans-skillnad. Eller båda delarna.
Inget blått finns här i alla fall!! Det "kalla" har försvunnit ur pälsen.
Det är svårt att få rätt färgnyanser på foton.
Här är den mörka till höger (den som syns underst i bilden ovanför) och den ljusa till vänster. Och den "vita" (är ej rent vit) i mitten.
På bilden ovanför ser den ljusa ut att ha "renast" färg, men det är tvärtom i verkligheten faktiskt. Och om jag bara tittar på mörk-ljus-skalan, gissar jag på den mörka som silver-agouti medans den ljusare tror jag är chocolate-silver-agouti.
Men jag är som sagt "novis" inom den här delen av genetiken, så jag bara gissar, högt och glatt. 😃 Dessutom är de ju faktiskt fortfarande bara bebisar!! Inte ens ögon har de. Och pälsen har mycket kvar att uppvisa.
c (ch) c(e) låter ju som det är troligast. Men de kombinationerna har inget slags namn vad jag vet?
MvH Tsunamis
Nån sorts falsk silver agouti, extra nedblekt?
Enligt Eva Johansson är A/A c(ch)/c(e) falsk choklad silver agouti!
(extreme dilution bleker ju svart till chokladfärg, "ungefär")
Ja, det verkar troligt…
aac(ch)c(e)- kallar jag för Coffee (dark Coffee)
tyvärr kallar jag även aacc(ch) för Coffee (light Coffee)
Vi har tyvärr de senare åren haft lättare att säga vilka genotyper non-agouti-varianter har och gett dem namn. T ex så har ju SVEMUS Standardiserat aac(e)c(e) med benämningen Beige, men icke Standardiserat den tickade motsvarigheten A-c(e)c(e) med benämningen Beige Agouti.
Sedan råder oense vad varianter skall kallas/benämnas… Stone är en benämning man alltid kan använda. Många genotyper går som Stone/Stone Agouti. I Finland kallar man
aac(ch)c(e) för Stone
Kan uppdatera med ett foto av ena "gråingen" innan de flyttade. De blev mycket riktigt silver-agouti. "Äkthetsgrad" kan jag däremot inte uttala mig om.
De har som sagt flyttat, blekgener är inget jag behöver.
Jag säljer ju inte möss, men har några tidigare köpare, som varit mycket bra på att rapportera status och dödsfall och dödsålder, osv, som vill ha möss igen, från just mig.
Så då har jag gjort ett agreement. De får mössen av mig, i utbyte mot att de rapporterar deras hälsa och status. Och är medvetna om tumörrisken. När (om) de får tumörer, tar jag tillbaka dem för avlivning (de ska inte behöva betala vetrinär). Gäller givetvis endast personer som bor relativt nära (stockholmsområdet).
Det funkar jättebra, tycker jag, för mig som inte vill ha för många möss, men ändå vill följa upp avelsdjurs syskon, som jag inte vill avla vidare på.