Städa städa städa eller flugsäsong
Nu är det sommar och flugtider. Här på landet nära bondgård och åkrar som gödslas med bajs kan det bli en plåga om djurburar, illerbajslådor eller disk står orörda för länge. Det gäller att hålla undan. Städa dagligen är något som gäller sedan några veckor tillbaka och ända fram till september för att hålla flugorna borta.
Det är slitsamt och tips emottages gärna hur man håller flugorna borta på något smart, billigt och gärna ekologiskt sätt.
Jag har frågat på husmorstips-ifokus, men inte fått några tips annat än att se till att sätta upp fågelholk för flugsnappare… men det kändes mer som bara en dum kommentar och inte ett riktigt tips…
Myggnät i alla fönster som hålls öppna och nät eller liknande i dörröppningar är nu det första jag kommer på, så det inte kommer in så mycket flugor.
Flugpapper är väl varken smart, ekologiskt eller etiskt, men det är det ända jag kommer på förutom flugsmälla om man väl fått in flugor i huset.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#1 Precis😃
Och sen om man redan har fått flugor, typ sådana där små som gillar bananer och annat smått och gott, få kan man göra en hyfsat ekologisk flugfälla. Denna består av några droppar vitt vin (även matlagningsvin eller vinäger) utblandat med vatten i ett glas/ en skål. Sedan några droppar diskmedel på det, som förstör ytspänningen. Flugorna dras till syran i vinet, hoppar i och kommer med hjälp av diskmedlet inte upp, varpå de drunknar. Inte så etiskt dock. Stora flugor går inte på detta, så myggnät var en bra idé.
det kommer in både flugor och myggor hos mig och jag vet inte vart de kan komma in genom, satte upp ett flugpapper eller en sådan spiral på kvällen och på morgonen var den smetad full med både flugor och mygg