Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1423 ggr
Ellinor_ludde
0

Bra bottenströ?

Kan inte någon skriva ner allt man kan använda till möss
som strö i buren? Skriv gärna brevid hur bra det är också
typ betyg från 0-10 :D

Muszimba
0

Jag använder Toa-Lätt till mina djur och enligt min åsikt är det en 10:a jämfört med spån som är en 5 tycker jag.
Det är pga doft och dammfria delen i Toa-Lätt. Toa-Lätt är ett bottenströ som är papperspellets. Tänk dig som ljusgråa pellets som man även kan ha till katter utöver andra gnagare utöver möss.

Ellinor_ludde
0

ja, jag använder själv Toalätt :D

Charmaine
0

Jag tycker att toalätt ofta luktar mer till våra råttor.

Terato
0

Grejer man kan använda:

aspflis aspspån alspån alflis
blomjord(det finns faktiskt en tjej här som använder blomjord)
toa-lätt

finns säkert fler alternativ…

Grejer man inte ska använda:

vanligt spån av barrträd(cancerframkallande o dåligt för luftvägar)
kattsand(dammar, dåligt för luftvägarna)

På sidan om kan man dock ha en liten skål med något annat material, typ sand, kattsand eller jord att gräva i om mössen gillar det. Sand ska väl inte vara allt för finkornigt eftrsom det också kan damma!

Sen tror jag det där med lukt är individuellt. Tyckte vanligt spån luktade minst men det är ohälsosamt. Toalätt på andraplats men det har dålig grävfaktor.. Aspspån dammar inte lika mkt som vanligt spån men luktar konstigt när det blir nerkissat tycker jag. Men det är roligt att gräva i. Men nästa sväng ska jag prova aspflis som har ännu mindre dammfaktor.. Har aldrig provat alflis eller alspån heller.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Linn
0

hur funkar det med blomjord? Kan man ha det i hela buren? hur lukar det? hur absorberar det? med mera.. hur är det att gräva i? Mina små älskar det! :) ska köpa nytt bös till buren nu och vet inte riktigt vad, jag har varit tvungen att köra på vanligt spån änsålänge, och ja vill inte ha det.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

reverse
0

Folk talar både för och mot blomjord. Bakterierisker etc. Själv oroar jag mig mest för att det skulle finnas några farliga kemikalier i. Men det går att köpa jord som är till för terrariedjur och den är ren och giftfri. Köps som små knastertorra block som man sedan tillsätter vatten till och vips sväller det loss och blir härligt torvig jord. Magiskt. Har sådan för mina i en box att leka och gräva runt i ibland. =P

//Lina

Linn
0

Ok, jag sålde sån jord i sommras så jag vet vad det är.. Jag vet inte riktigt vart jag ska få tag på asp eller alflis.. har inte sett det på någon djuraffär.. vart köper man sånt?

Linn

Jaag
0

Toa-lätt använder jag…

Linn
0

i hela buren? för att gräva i med mera också?

Linn

Jaag
0

mm   fast jag har ett akvarium fullt med jord där dom får vara också

Pehpsii
0

toalatt och allergispån. Hade en häst som var dammallergiker oh hade 5 balar spån kvar efter honom. De är inte slut ännu ^__^ Såfort det är slut lär det bli toalätt och att leta upp aspflis.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

TantSelma
0

Nu på sensommaren har jag prövat torvströ som egentligen är avsett att strös i komposten för att torka upp den. Det är mest torv blandat med träflis. Det tar ju BORT LUKTEN flera nivåer bättre än toalätt, allehanda flis, kutterspån. Det "växer" i buren så efter 5 dagar finns det dubbelt så mycket bottenströ i buren som när jag satte dit det. Det är för att mössen gräver in luft vartefter de sparkar sönder det. Det är ganska fuktigt från början vilket är både för-och nackdel. Den största nackdelen är att det blir massor med småsmulor utanför burarna, värre än med kutterspån. De gräver också ner sina bon djupt i det till glädje för dom och förtret för mig. Vi kommer nog att fortsätta använda det till killburarna.

Linn
0

vart finns sånt torvströ? Vad har det för färg? vad kostar det?

Linn

TantSelma
0

Jag köpte från en affär som säljer typ bräder, verktyg, lantbruksprylar och trädgårdtillbehör. Svart plastsäck på flera tiotal kilo, säcken såg ut utanpå som säckarna med med plantjord, ungefär så tung som jag orkar bära 20 meter. Det ser ut som svart torv med träflisor i, inte vackert egentligen. Minns inte vad det kostade, knappt hundralappen för en säck tror jag.

Linn
0

ok. får kolla efter det…

Linn

TantSelma
0

Det finns kompostströer med tillsatt bakteriekultur eller naturgödsel för att sätta igång komposteringen men dethär var utan sånt.

Elyria
0

# 11 - Allergispån, hur är det? Funkar det bra till mössen, vad är det, vad kostar det, var får man tag på det?

Vi kör helst med aspflis till mössen. När inte det går att få tag på är det i första hand alspån som gäller. Och de möss som inte är så gräv- och byggbenägna kan få Toa-lätt. I sista hand använder vi vanligt kutterspån. Vi har också cederspån hemma. Men eftersom jag inte gillar det tar det ju aldrig slut. Har funderat på att använda det som luktolja…

Pehpsii
0

#17 Det är dammfritt (inte 100% men så mkt man kan). Kostar väl dubbelt så mkt som en vanlig bal, köpte det av en lokal bonde där jag köpte hö och foder till min häst. Min pålle var väldigt känslig och det funkade bra för honom så det är nog ganska bra. Stora balar tar bara aldrig slut. Har ändå 2 stora akvarier och 4 killburar (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Chippers
0

Kutterspån, det använder iaf jag och det funkar väldigt bra :-)

Terato
0

Hmm.. jag skrev att jag inte gillade lukten på aspspån. Det har jag helt kommit över nu. tycker det luktar jättebra. Fattar inte vad jag fick det ifrån. :/

kutterspån kommer ifrån barrträd och innehåller terpentin och det är cancerframkallande så det ska man inte använda! Dessutom dammar det och irriterar luftvägar så dina små kan bli dåliga. Trots det säljes det i alla butiker!

teratos.r8or.se

trocadero
0

Jag har alltid använt kutterspån till mina möss och har inte märkt något negativt med det. Ingen som blivit sjuk och det har inte dammat.

Terato
0

Men det innehåller terpentin och risken ökar att de får tumörer. Så det verkar ju lite onödigt att utsätta dem för den risken! För det finns ett annat spån som är mycket bättre! :)

Kutterspån dammar. Det är bara att konstatera. Har du inte märkt hur lätt det sprider sig i lägeheten? Många jag känner som har astma har haft jättesvårt att hantera kutterspån för att de blir så dåliga. Det är tecken nog tycker jag. Aspspån är blåst så att det inte ska damma.

teratos.r8or.se

trocadero
0

#22 bara att konstatera? nej tycker jag inte, det kutterspån jag använder till mina djur är dammsuget. Dammar precis lika mycket/lite som annat spån av andra trädslag. Jag har nån typ av astma och klarar det bra.