Bada!
Har sökt bland Artiklar men har inte hittat något..
Hur mycket vatten ska man ha?
Bara så fötterna är täckta?
Ska man ha någon speciell tvål?
Ljummet vatten?
Ska man duscha honom men lite vatten över ryggen?
Hmm berätta gärna!
Så jag vet hur man gör..
Hur ofta?
Ha en bra kväll/dag! :)
/Carro och Älsklingsmus.

Måste man ens bada dom?

Hmm, vet inte min kompis har råttor och hon berättade hur hon badade/duschade dom.. Då tänkte jag att möss kanske också borde ha någon slags pälsvård?
Råttor kunde få parasiter ifrån kisset.. dom skulle man bada en gång om halvåret, om jag minns rätt!
Man badar inte möss, det finns ingen anledning till det. 

Jag badade mina förra med ohyreschampo när dom hade ohyra. Nu badar jag dom ibland för att dom ska vänja sej ifall dom får ohyra igen och för att dom gillar det. Jag tappar upp vatten som är lite varmare än rumstempratur i badkaret. Jag tappar upp så att dom kan stå. Men vid proppen blir det lite djupare och där älskar dom att simma runt! Det handlar bara om några minuter.. Sedan torkar jag dom noga med en handuk. Har även badat dom när dom ett tag fick för sej att kissa i huset, och då luktade ju hela dom kiss!

Låt bli att bada dem om det inte verkligen är jättenödvändigt, dvs om de har rullat sig i något väldigt opassande..(liten risk att de skulle göra det)
De blir väldigt nerkylda av ett bad och kan dra på sig förkylningar etc och det är ju onödigt. Man ska inte bada råttor i onödan heller..Vissa ställer ut sina råttor och badar dem inför utställning. Men möss behöver man inte bada inför utställning.
Däremot har jag märkt att den ena av mina råtthonor är väldigt intresserad av vatten och jag tänkte tappa upp en liten balja i badkaret och låta henne utforska det själv. Det är möjligt att mössen kan få prova på om de är intresserade också! Det kan ju räcka med att få plaska lite med framtassarna! I så fall ska man tänka på att de har en högre kroppstemperatur än människor så vattnet bör vara en aning varmare än vad som är skönt för oss.
Men det tänker jag prova en riktigt varm sommardag och inte nu i vinter!
:)
Älskar mina stora små vänner..

Okej, men vad bra :)då vet jag!
Tack allihopa!

#5 Mina möss älskar att bada! Om jag ställer in en skål med vatten i buren badar dom i den! Jättesött!

Jag har också märkt att de gärna plaskar runt lite i skålen när jag haft vattenskål. Har också sett att de tvättar ansiktet med vattnet! Jättesött!
Älskar mina stora små vänner..

Mina fick en skål med vatten igår kväll.. i morse var där bara jord i :/

#9 haha!
Jag såg att Älsklingsmus tryckt ner massor toalett papper, som jag rivit sönder åt honom, och lagt i sin vattenskål!..
Smart! Fick såklart hälla upp nytt vatten!
Knäppmus :)

#10 så gjorde mina tjejer också. Detdär med skål gick inte riktigt hem hos dem.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
apropå bada möss, så drömde jag att jag badade två möss, en hona och en hane som hade en kull ungar och så fann jag dem döda dagen efter… glad att det bara var en dröm**
Oj vilket gammalt inlägg jag hittade ;) haha, min mus badar sina fötter ibland om jag tappar upp lite, lite vatten. Hon gillar det antar jag, eftersom hon självmant går i och ur:) man ska inte bada sina möss, men tassarna är väl inget problem med om det är rätt varmt vatten och de torkas efteråt? Om dom gör det självmant?:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#13 Tassarna är inga problem.
Och när musen självmant kollar in vattnet och det är en låg/grund skål så är det ok. Jag är dock inte säker på att möss vill utforska vatten som t ex råttor vill. För råttor kan vatten vara en intressant aktiveringsgrej, men om det är det även för möss vågar jag inte säga…
#14 min sitter däri och plaskar med tassarna:) den andra därimot går bara där som om det var golv:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤