Foderblandning
Hur mycket fett och protein ska en tammus mat innehålla? Tänkte knåpa ihop ett eget recept. Ni får gärna bidra med era blandningar!
Det finns många olika siffror på det. Sedan beror det på miljö och klimat (stressig och aktiv miljö, kallt, varmt, torrt, fuktigt osv), vilken fas musen är i (ung, växande, parningsålder, dräktig, digivande, pensionerad osv)…
Jag tycker att ett torrfoder/basfoder inte behöver innehålla allt. Det som saknas sticker man till i form av färskmat.
Protein tycker jag att det bör finnas 16-20 % och fett 10-15 % till djur i en aktiv uppfödning (där djuren stressas lite mer med att flytta runt, få ungar, ställas ut osv), men jag tycker att man kan lära sig rätt bra vad musen/mössen behöver. Genom att variera kosten en aning och ge animaliskt protein, mycket råa grönsaker några gånger i veckan lär man sig vad och när musen behöver vad och när.
Jag ser och känner i a f vad mina djur behöver. Kanske har jag ett inombords schema eller så noterar jag t ex bara att rå broccoli 2 gånger i veckan är för ofta och de äter inte upp…
Om du har svårt för att gå på känsla kan du skriva ett utfodringsschema/matdagbok…