Uppfödning- fundering
Hej! Jag funderar lite på att bli uppfödare i en liten skala i framtiden på långlivande, friska och fina möss med bra temperant.
Men det finns några frågor angående detta, då jag gärna vill få en överblick om hur det är att bli en uppfödare innan jag tar det på allvar. Hoppas ni vill svara på frågorna! :)
1. Hur gör ni med alla möss när ni reser? Då pratar jag om ca 1 vecka lång resa eller mer. Vad gör ni om ni har ingen som kan passa dem?
2. Blir det många veterinärbesök? Är det dyrt?
3. Får ni ofta/eller alltid alla ungar sålda?
don't let anyone destroy your happiness 
1. jag kan helt enkelt inte resa någonstans mer än en heldag borta från mina möss. Matar/vattnar tex fred och sönd men lördag får de vara utan min hjälp om jag är bort en helg. Det är max vad jag lämnar dem. 🤗
2. Ja, en del veterninärbesök blir det eftersom mössen som art är känsliga och drabbas dels av halsinfektioner, dels av en rad olika ohyror och dels av svamp och/eller stafelykockinfektioner i sår. Efter X antal besök och inskickade möss till SVA osv finns jag i "min" veterinärs journaler och kan ju ringa in och be om mer stronghold tex. Dock tar de ut arvode för utskrivna recept även om man inte kommer in på besök. 😓
3. Jag behåller i stort sätt alla mina ungar, speciellt hanar. Jag gör det därför att man måste kalkylera med att de blir osålda och då ska man ha plats och tid för dem. Eftersom jag räknar med att de förmodligen ska gå kvar har jag heller ingen panik att bli av med dem och annonserar därför inte heller. Det är svårt att sälja möss av flera anledningar. Ungarna kan av olika anledningar lätt bli sjuka i nya hemmet och då får man besvikna, ledsna eller kanske till och med arga köpare som vill lämna tillbaka möss eller ha pengarna tillbaka. Det vill jag i möjligaste mån undvika och bästa sättet är att inte sälja. Mitt mål är nämligen inte att sälja möss, det är att äga möss 🙂. Däremot kan jag byta möss med vänner som jag har bra förtroende för.
Läs gärna mitt köpeavtal: LÄNK
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Tack för ditt svar! :D
Jag föder inte själv upp, men jag har förstått att man nog bör räkna med att inte få alla ungar sålda. I synnerhet hanar kan vara svåra att sälja.
Jag har bara 3 möss. Är jag borta en kort tid så får de bli hemma, gör lika som Artlink. Matar och vattnar på fredag, de klarar sig själva på lördag och så kommer jag hem så jag kan ta hand om dem på söndagen igen. Men eftersom antalet är bara 3 och jag har en kompis som bor rätt nära, så ibland har hon kommithem till mig och tittat till mössen, och har jag varit borta typ en vecka har hon (och hennes 9-åriga son som älskar mössen) tagit väl hand om dem.
Och veterinärkostnader. Ja, har man djur måste man räkna med veterinärkostnader. Och möjligen längre resor, eftersom det inte alltid finns muskunniga veterinärer nära en. Jag har tur och har en duktig veterinär på bara 3 mils avstånd. En närmare som vet lite grann om möss, men bara det allra vanligaste.
Priserna hos veterinärer varierar mycket, de tar ju alla sin mottagningsavgift, redan där varierar det vad som ingår. Min veterinär tar en mottagningsavgift och där ingår allmän hälsokoll på alla djur man har med sig. Jag bor i Finland så har tyvärr ingen koll på priser i Sverige. Min ena mus hade för en tid sedan ett mystiskt sår som inte ville läka. Jag lade ut totalt ca 200 euro (ungefär 2000 kr) på veterinärbesök, bensinkostnader, olika mediciner, bakterieodling och till slut avlivning. Och ändå var veterinären schysst och tog inte fullt pris alla gånger. Sedan så medger jag att jag delvis var nyfiken på vad det kunde vara, någon annan hade kanske gett upp tidigare.
Det finns ju även en sökfunktion här på iFokus, det finns många trådar sedan tidigare med diskussioner om avel och uppfödning. Rekommenderar att du läser dem. Där finns mycket bra info.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#3 Tack!
Ja, tyvärr är det så att bara för att möss är små är de inte billigare än andra djur att äga. Inte enklare heller faktiskt.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Självklart, även små djur som stora kostar pengar och tid, det är jag fullt medveten om. Ville bara ha ungefärlig kostnad på olika veterinärbesök. Tror ändå inte jag kommer att starta någon innan jag flyttar hemifrån, men det skadar ju inte att lära sig lite redan nu 😉
Jag har bara börjat min uppfödning, men ska svara så gott jag kan.
1. Förut var det inga som helst problem. Jag hade mycket möss (och andra djur för den delen) redan då. Men jag var inte orolig för att lämna dom i min systers händer om jag skulle bort ett tag. Hon bodde hos mig under tiden jag var borta och hade åtminstone lite intresse för mina små. Jag visste att dom vart väl omhändertagna, om än inte med samma kärlek som från mig. Nu… Ja, jag är betydligt mer orolig för att lämna mössen nu. Jag flyttade ner till Stockholm för lite mer än ett år sen och bor med 2 av mina systrar. Dom har lite/inget intresse för min möss, och jag känner ingen annan som vill passa 40 möss mer än någon dag. Är jag borta måste jag ringa varje dag och kolla att dom blivit matade och vattnade. Det är jättejobbigt ibland att vara så låst. Som t.ex. att jobbet vill ha med mig på en resa till Thailand i Februari. Blir nog tvungen att tacka nej, lär ju knappast hitta någon att passa djuren i en månad.
2. Nej, jag ska vara ärlig och säga att jag inte åker till veterinären särskilt ofta med just mössen. Jag tror inte på att medicinera bort Rossel, och dom skador mössen drar på sig kan jag oftast behandla lika bra själv som en veterinär skulle göra. Brutna/stukade ben kan en veterinär ju inte göra så mycket åt, möss är ju så små. Små sår, skador och varbölder kan jag behandla själv. Rossel behandlar jag med nyttig mat. Antibiotika undviker jag in i det längsta. Anser att vi har nog med antibiotikaresistens utan att behöva mata ett litet djur som bara lever i 2 år med det för minsta lilla. (Det kanske låter krasst, men den åsikten står jag faktiskt fast vid.) Men visst händer det att man får åka till vet. ibland. Jag var t.ex. dit för en månad sen p.g.a. ohyra. 600 spänn bara för besöket, 500 till för att hämta ut stronghold. Inte är det billigt inte.
3. Tvivlar på att jag kommer få det. Men jag tänker ändå inte föda upp fler ungar än vad jag själv har plats till. Så det gör mig ingenting.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tack så mycket för ditt svar! Fick mig att tänka om lite 🙂