Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 852 ggr
Hazelnut
0

??? Svårt!

Okej nu, en gång för alla!
Vad ger ni för mat till era möss?

Jag har nämligen letat nästan överallt men hittar inget speciellt till möss. Hittar blandningar till marsvin/kaniner/hamstrar, går det att ge?
Ska nämligen köpa mat idag och jag är osäker..

Lite frågor:
*Vad heter märket på maten som du ger?
*Vart köper du maten? Matbuktik (vilken)?
*Är det också till hamstrar/marsvin/kaniner osv?

Vore jätte tacksam för svar eftersom jag är så osäker, har läst om detta men hittar fortfarande inget som matchar vad som står!
T.ex : "Man ska inte välja mat med massa färgade klumpar i som man inte vet vad det är.." läste jag någon stans, nästan all mat har ju som gröna/oreagne klumpar i..!
Det kanske inte är ngn fara?

Jaa ni ser.. jag fattar då inte mycket Fundersam

Ha det bäst nu ute i höstvädret!
Ciao!

Linn
0

dom allra flesta kommer nog att rekomendera att du gör din egen blandning. Tror det skrevs en artikel om det.. tror också att det finns på Svemus hemsida. Jag fick skrivet i en av mina trådar hur jag skulle blanda maten, men vilken tråd, det kommer jag inte ihåg..

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Muszimba
0

Jag köper havre, kornkross och råg på Granngården eller TB Djurfoder i Haninge. Den foderblandning som jag har till mina möss är Dvärghamsterblandning med ytterst lite fröer i, finns på Simbi i Sickla och Djurmagazinet i Farsta Centrum. Har även lite safflor som finns på Djurmagazinet i Farsta oxå.

Sedan köper jag frukt och grönsaker i vanlig mataffär eller grönsakshandlare som står på typ Hötorget/annat torg.

amaira
0

Ja, i djuraffärerna finner jag ingen mat för möss. Flört

Enkelt:

Sockerfri bas-müsli som grundfoder = alltid tillgång till, ska aldrig ta slut i buren. 

Tillägg: Undulatfrö, ett bra katt-torrfoder, äggskal.  = detta får ta slut i buren, men ska ges åtminstone flera gånger i veckan (behöver inte vara dagligen, det kan varieras).

Sedan har de i stort sett grunden.

Lägg till vetegroddar, det älskar de. Solrosfrön kan de få några var om dagen. Sötmandel är också bra för dem. Linfrö innehåller nyttiga omega-fetter och älskas av mössen.

Börja med müsli och undulatfrö och vetegroddar, sen lägger du till allteftersom du får vanan inne.

Massor av Artiklar finns här har jag för mig. Nackdelen med dem, är att man "svämmas över" av allt som ska eller kan ges. Därför börjar jag med några få konkreta varor.

(Eller så frågar du helt enkelt uppfödaren vad denne ger till vardags. Du bör också få med dig lite mat från säljaren.)

Själv köper jag krossad säd i 25-kilos säckar hos bonde i närheten, som bas-foder. Musli som basfoder för mig, skulle ruinera mig snabbt, även om "min" müsli bara ligger runt 13 kronor på COOP eller Willys.

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför försvann länken? Jag tog inte bort den! Nåja, här kommer länken om du vill se större bild.

Hazelnut
0

Tack för alla svar! Skrattande

#3 jag skrev ut allt så jag kan ha med mig det när jag handlar!
Tack så jättemycket för alla beskrivningar och bild!

*bamse kram!*  ni på mus.iforum är VERKLIGEN hjälpsamma!

Nattskjorta
0

Alla fröer och sådant som du kan tänkas dig behöva finns i små förpackningar i välsorterade mataffärer, lite lättare att köpa sådana om man har få möss. Fråga efter saltå kvarn, go green bland annat..

Kolla in Grodans artikel: Varför åt mina möss upp sin muskompis?

Jag puttar upp den åt dig… ;)

Hazelnut
0

tack så mycket! :)

lothus1
0

Dessa ger jag mina möss =o)

Det är parakitblandning på sidan till höger, lägger ytterst lite i nu eftersom mina engelsktypade har blivit feta =o/ Sen har jag fyrkornskross (Saltå), vetegroddar och osockrad mysli naturell. Alla dessa ingredienser blandar jag samman och fyller massa plastbunkar med.

SEN undrar jag om man verkligen måste byta ut maten en gång i veckan?

Ha det gött!

lothus1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länken försvann såklart! Här kommer den igen.