Satin?
Omplaceringsmusen Diablo som flyttade hem till mig i tisdags är en fin kille tycker jag. Han är väldigt glansig i pälsen, mer än mina andra möss Sailor och Nemo.
Kan han vara satin?
Den sista…
Nu tycker jag att bilderna inte hör hans päls riktig rättvisa…
Njä jag tycker inte att han ser speciellt satinig ut. En svart satin glänser rejält.
Ok. Jag har aldrig sett det med egna ögon så jag funderade. Han har väl bara ovanligt fin päls ändå 
Bra tråd, tack för den!
Är det inte också så, att satin kan vara i olika grader? Alltså "dålig satin" eller "bra satin"? Eller är musen helt enkelt satin, eller inte?
PS. Diablo är jättesöt!
*glömde säga det*
Tack för förtydligandena Theriss, bra att lära sig mer om de underbara mössen.
amaira: visst är han söt! Jag är jätteförtjust i honom.
Härligt Theriss, kunde inte sagt det bättre själv!
Jag tror att det är så, amaira, att musen är satin eller ej. Vissa färger passar bättre i det, vissa sämre. Som domare har jag inte märkt att det skulle vara skillnad på glansen på möss. Vad som gör skillnaden är hårlag och färg.
Bäst göre sig satin på korthår, färger med rött, gult, vitt och brunt. Snyggast satin jag sett, dömt och ägt var en siamese skh - Radegundis. Jag dömde henne på en utställning och fick köpa henne…
(det är smart att vara domare ibland!!!)
Fakta om satin, se bifogad fil
Ah, en satintråd… Det finns en del myter om satin… vad är sant? vad är falskt?
- en satin som bär på ett satinanlag är halvsatin
- man får inte para satin med satin
- satiniserade möss blir ofta mindre och svagare än andra
- för att få bäst satinglans parar man satin med osatiniserad satinbärare
Ja, vad är sant? Skulle vara kul (intressant) att veta. Och nä, fråga för guds skull inte mig! 
1. Rätt tycker jag… man brukar ju kalla bärarna för halvsatin, fast det innebär inte att de är lite satin.
2. Jo det får man väl men ungarnas satinglans kanske inte blir så lyckad.
3. Den vet jag inget om på möss (fast mina satiner har inte blivit små och svaga..), men på marsvin vet jag i alla fall att det faktiskt stämmer så man bör undvika att para satin med satin och att använda små satiner i avel när det gäller marsvin.
4. Rätt.
Hehe får väl se om jag har rätt nu… =P