Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 473 ggr
Ariella
0

Hur svårt är det med avel?

Vi har två små sötnosar och att det blev två tjejer har att göra med att vi ville ha två så de har sällskap och jag ville inte ha en pojk och en flicka då jag inte ville ha en massa musbebisar, men nu börjar jag tänak om :)

Måste hanen bo i egen bur?

Kan man låna en hanne?

Hur märker man att de är med ungar?

Hur lätt är det att bli av med ungarna? Vi bor i Växjö. Vi vill inte att de blir mat. Tar zooaffärena emot musungar?

Muszimba
0

Jag kan ju säga på en gång att om du sätter in en hane i buren hos dina tjejer, så kommer det till 95% bli små bebbar och då med typ 3-4 veckors mellanrum om hanen bor där stadigt. Ingen uppfödare gör på det viset, utan de planerar aveln och sätter ihop honan och hanen när man vill att de ska få en kull.

Hanen bör alltså bo i egen bur, men i närheten av tjejernas för att han ska kunna se dem och inte känna sig ensam. Rekomenderar då en rymningssäker bur, typ galler med max 0,9 cm mellan gallerna/dunabur. 

En del djuraffärer tar emot möss, men inte alla. Om du vill lämna in till en zooaffär ska du först kolla att de är seriösa och inte blandar honor och hanar i samma bur, har koll i övrigt på sina djur, kolla in hur de burar med djur i ser ut rent generellt(typ rent/skitigt hela tiden), hur dant djuren har det med foder och vatten utöver hus och leksaker. Bra om man är inne nån gång ibland och kollar på olika dagar för att kolla in allt ordentligt, men juste. På en del Zooaffärer är det också lätt att de kan bli mat, tyvärr.

axilur
0

fast varför avla för att lämna dem till zooaffärer? avla gör man om man anser sig kunna bidra med något till arten, tycker jag.

sedan måste jag ju förstås tipsa om att köpa en sablarns massa burar innan det är dags isånnafall, med tanke på att du inte innan kan ha någon aning om hur många av varje kön det blir. du kan t ex få 10 hanar och så småning om behöva sära på dem när de börjar bråka, för de gör de oftast. honor är det däremot lättare att bli av med eftersom man kan sälja dem flera stycken tillsammans + att de brukar lukta mindre. men jag tycker inte att du borde ge dig in på avel än, utan plugga på mer och fundera på det ett tag till. det är inte så lätt som det kan verka. :)

/Anneli

Ariella
0

Jag börjar förstå det. Jag hade en mushanne för ca 10 år sen och nu när jag har dessa två ljuvliga tjejer så vet jag att en dag en de borta och då ska man börja om igen. Skulle vilja ha en avkomma av en av dem iaf. Det var väl det som var min grundtanke.

Bur har jag en till som egentligen är två platsburar som jag monterat på varandra så de blir tvåvåningar. Nu använder jag inte dem.

Föresten vet jag inte ens vad det är för art jag har. Några stamtavlor har jag inte heller.