Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 501 ggr
[Alternativebina]
0

Vad kan vara felet?

Jag har haft en mus sedan fyra månader tillbaka. Jag blandar mitt foder själv enligt receptet på swemus som är rekommenderat. Iris heter musen jag haft sedan jag skaffade möss. Hon är alltid pigg men lever med Rossel som kommer ibland och sen.försvinner det. Två andra möss tjejer bodde med henne och blev dåliga och gick bort. Blev avsmalade men de åt ändå och sen gick de bort. Har haft några andra möss som bott med henne, en liten tjej som fick samma symptom som de andra, jag flyttade över henne till en egen bur och hon åt och drack men gick tyvärr bort imorse. Jag har nu fått höra att det kan vara fel på mitt foder! Men vilka kan anledningarna vara till att de blev så här? Iris Rossel kan väl smitta så att de får bakterier?…

[Alternativebina]
0

Eller kan det vara något annat jag gör fel?

[Alternativebina]
0

Fick höra att mitt foder är dåligt och att jag måste köpa ett bra foder hos han…

jossa5
0

Vem säger att du måste köpa foder hos nån annan? Är ju ingen expert alls, men tycker att om ditt foder vore dåligt skulle väl Iris också gå bort, och inte bara dom andra.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lamina
1

Bra foder är vägen till bra hälsa. Det ska dock till att vara ett fruktansvärt dåligt foder att mössen skulle dö av det. Jag tvivlar på att det är fodret som är problemet. Det låter mer som satt dina möss har blivit sjuka. Att Iris inte dör är nog för att hon har ett immunsystem som bättre klarar av just den/dom bakterierna/virusen som gör dina möss sjuka. Du kan ta henne till veterinären. Men dom flesta veterinärer är inte särskilt kunniga på möss tyvärr. Som sagt är bra mat vägen till bra hälsa. Om man matar bra, riktigt nyttigt med t.ex. lax och grönt som har massa nyttigheter så kan man hjälpa immunförsvaret på vägen. Jag tror ditt foder är fullgott, men några förbättringar kan aldrig vara helt fel att göra. Vi har massor av Artiklar här på sajten om föda och musens hälsa. Jag kan tyvärr inte länka från mobilen. Men på framsidan finns det en länk till "artiklar" där du kan hitta alla Artiklar som finns på sajten.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Alternativebina]
0

Precis, nej det var mamma som hade ringt en djuraffär här i närheten där jag bor. Men man kan ju inte lita på någon där att de kan möss..

Jag gör denna blandningen http://www.svemus.com/se/musen/mat-och-godis/

Ja, Iris mår ju bra. Men antagligen har Iris smittat dem.

[Alternativebina]
1

Jag gör det fodret och jag brukar ge dem lax, brocoli, ärtor och andra nyttigheter.

Lamina
0

Då är det inget fel på maten du ger. Du bör ta musen till veterinären. Och du bör inte skaffa fler möss med risken att dom också blir snittade och dör.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Alternativebina]
0

Men jag har läst att en pigg mus som får Rossel ibland kan leva med det och ändå må bra? :) hon bor ju själv ändå :)Inte haft något problem med henne sen jag fick henne :)

ariama
1

Som jag ser det, är saken ganska klar. Din Iris har "rossel", hon klarar av att själv leva med det, men de andra mössen du introducerat klarar inte av det. De blir smittade, sjuka, och dör. Sorgligt, men så tolkar jag situationen. Är säkert inget fel på din mat.

Vetrinär kan nog inte göra så mycket. Iris får kanske medicin, det kanske hjälper en stund, men brukar komma tillbaka. Du får nog ha Iris som "ensammus", ge henne mycket tid och kärlek och sällskap, så länge som hon finns.

Emouse
0

Det blir oftast tråkiga slut på sådana symtom, tyvärr.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[Alternativebina]
0

Ja jag tror det är så också. Ja, iris är underbar, pigg, snäll och nyfiken. Tack för era svar!