Medicinering
Att man ger sina djur medicin etc efter bästa förmåga när de är sjuka vet vi ju. Men vad gör ni med möss som är sjuka, (eller ska medicineras tillsammans med en hel besättning när vissa djur insjuknat), och samtidigt är dräktiga/digivande? En del medicin kan väl vara skadligt i sådana lägen? Uppväger fördelarna riskerna etc.
//Lina
om djuret är sjukt hade ja häldre förlorat ungarna än allihop. Det kan ju ändå bli foster skador på ungarna om mamman är sjuk och, så kan hon ju ändå mista dem genom missfall.. och är det fler som är sjuka sätts dem givet vis i ett separat rum, när man går in där använda hanskar eller tvätta händer skit noga och byt klader så man inte sprider smittan vidare..
Det beror på orsak och medicin, men det är sällsynt att jag behöver medicinera hela besättningen. Om jag behöver det brukar det vara med medikament som inte skadar foster.
Om du nu ställts inför detta att du ska medicinera dina möss med preparat som ev skadar foster, så tycker jag att du ska vänta med medicineringen på den ev dräktiga honan. Fast då måste du ev hålla henne avskilt från de övriga tills ungarna är födda och du kan medicinera moder och ungar.
#2 Jag har inte ställts inför sådana dilemman ÄN, men jag tänker att den dagen lär ju komma till slut och det är bra att veta redan innan då vad andra, väl insatta, gjort. ;) Baytril och sådant är väl tex inte bra? Står på flaskan att man inte ska ge det till digivande kor. =P Tack för den infon liksom. haha… Hur ger man till ungar i sådana fall, när de måtten jag har fått från veterinären är 0,01 ml per dag till en vuxen mus i 10 dagar. Det existerar ju knappt. >_<
//Lina
komjölk blir ju människomat, därför… men till dräktig mus, ingen fara…

Tror inte heller att det står digivande kor, utan lakterande, dvs de som mjölkas till människor.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

När vi fick Baytril och Vibramycin i somras sa veterinären att vi inte skulle medicinera ungar, eftersom det kan hämma tillväxten.
I Fass står det om Baytril till hund och katt, när det gäller dräktighet och laktation (laktation = mjölkavsöndring, digivning): "Endast begränsade studier finns. Negativa effekter på foster kan inte helt uteslutas." http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19900316000153&DocTypeID=4&UserTypeID=1
Om Vibramycin, som ju egentligen är medicin för människor, står det: "Graviditet - Risk för fosterskadande effekter. Amning - Vibramycin går över i modersmjölken men påverkar troligen inte barn som ammas."
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19680816000029&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Vibramycin (och övriga Tetracykliner) är abortframkallande, mkt bra att ge mus/råtthonor som inte kan få ut sina döda foster. Vibramycin medicinerar jag aldrig till synes friska djur med.
Baytril däremot har jag medicinerat mina möss, hela beståndet, utan synliga problem, dock har jag gett dem en svagare dos under en längre tid.