Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 4995 ggr
Jaag
0

Fråga om frukt

Tjena igen ;)  jo men asså kan man ge möss frukter som nektariner, plommon och såna där frukter med stora kärnor om man tar bort kärnorna?   hejdå

Ps. ÄR HELT ÖVERLYCKLIG IDAG  hehe :P

Linn
0

how come so happy? har du fått fler möss? :P

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

amaira
0

Du är bärgans kääär, Jaag Kyss Känner vibbarna ända hit! Flört

Frågan är, vad är du kär i? Flera möss? En söt grabb? Ja grabbar kan i vissa lägen vara preciiiis lika söta som möss!!! Skrattande

Berätta!!

Visst kan du ge mössen olika frukter.

Jaag
0

hahah amira du hade rätt!! jag är kär   och jag har fått veta att den jag e kär i är kär i mej med  :D  så nu e vi ihop :D

Pimu
0

GRATTIS till din LYCKA !! Jaag !!   

Jaag
0

tack tack :)

Sara87
0

Jag vet inte vad som gäller för möss om jag nu ska svara på din fråga, man ska dock undvika dessa frukter (stenfrukter, dvs frukter med stora kärnor, så som nektarin, plommon, avocado m.m.) åt hamstrar, pga att kärnan är giftig för dessa små krakar, men om det gäller för möss också vet jag dock inte. Nån annan som vet?

Muszimba
0

Man kan ge dessa frukter och grönsaker till möss. Avocadon gäller det att ta bort det som vi inte äter själva som skal och kärna. Köttet, dvs det vi äter kan mössen äte.

#6 äter du skalet och kärnan på avokadon? Det gör inte jag iaf.

Plommon bör man nog inte ge dem då det lär ha större effekt på dem med bajseriet än för oss, men andra frukter med stor kärna går bra.

Nattskjorta
0

Äppelkärnor ovh körsbärskärnor är giftiga, någon av dem inehåller blåsyra, men kommer inte ihåg vilken…

Jaag
0

tack för svaren :D

Ratata
0

#8 Båda innehåller väl blåsyra? Äppelkärnor gör det (en människa behöver bara stoppa i sig några kärnor för att dö) och körsbär är ju en stenfrukt, de ska väl ha blåsyra i kärnan också.

Elyria
0

# 10 - Förr åt jag alltid upp hela äpplet, med kärnhus och allt. Och jag överlevde!

Så nu blev jag ju tvungen att kolla lite mer om det där med äppelkärnor. Hittade bland annat sidan  http://www.karnhuset.com/odlingsrad.htm där de säger så här om att äta äppelkärnor:

"Är det farligt att äta äppelkärnor?

Är det farligt att äta äppelkärnor? Vad är det i så fall för gift i dem? Frågan har kommit flera gånger under åren. Det här svaret bygger på information i Vår Föda från statens livsmedelsverk, nummer 2, 1978.

Färska äppelkärnor innehåller floridzin som är en glykosid. Mängden är 8 g floridzin per 100 g äppelkärnor. Floridzin finns även i frön hos andra växter i rosfamiljen, t ex päron, plommon ochkörsbär.

Livsmedelverket avråder från att äta stora mängder äppelkärnor. Men enstaka kärnor är inget att oroa sig för, särskilt om man inte tuggar på dem. När man gör äppelmos behöver man inte heller oroa sig, de flesta kärnorna blir kvar som restprodukt närman passerar de kokta äpplena.

Görel Kristina"

Jaag
0

#11    tack! :D

Ratata
0

#11 Jag äter fortfarande äpplen hela och dör inte jag heller, därför påpekade jag att man behöver stoppa i sig några matskedar kärnor för att dö, och det är det ju inte så många som gör. Mina råttor gluffsar mer än gärna i sig äppelkärnor och dom lever dom med :)

Det måste röra sig om ganska små mängder då, men blåsyran finns där iaf.

Sara87
0

#7 Nej, jag äter inte avokado överhuvudtaget. Jag bara berättade vad som gäller för hamstrar, tänkte att det kanske är lika för möss. Jag har dock gett mina möss avokado förut, men det har aldrig varit nån hit..