Möss med hö?
Hej!
Jag och min sambo är nyfikna på möss. Men vi har marsvin. Jag har läst att man ska undvika att råttor är i samma rum som marsvin pg.a höet som kan ge smitta eftersom höet finns där det finns vilda råttor.
Hur funkar detta med möss? Det finns ju även möss där höet finns.
Vi har alltså inte tänkt att ha dem i samma bur men samma rum.
Tacksam för svar.
Ps. finns det mus uppfödare i Uppsala här?
Min mus fick efter ca 4 månader stora utslag, köttsår på kroppen. Vi vet inte av vad men vi hade tagit in pinnar utifrån och trolige kom det med något litet kryp/parasit som är ofarlig för människan men inte för möss… Tyvärr ledde detta tillslut till att vi var tvungna att ta bort Kissen.
Bara för att statuera ett exempel på deras känsliga immunförsvar, hade aldrig hö men tänker om det är som du sa med vildråttor och liknande.
Lycka till! :)
Ja för det är ju en sak att ha hö i deras bur men tänkte om det inte gör något om de är i samma rum och inte kommer i kontakt med höet.
En till fråga, alspån, är det rökspån ni köper? Blir det inte dyrt? Kostar väl 40 kr för en liten påse som kanske knappt räcker. Hur löser ni det för bästa strö men endå billigt?
Vad kostar en mus?
Är så nyfiken på dem!
Kommer tyvärr inte ihåg vad jag använde för spån men har spån, bur och leksaker kvar hos mina föräldrar som du kan få köpa om ni bestämmer er för att skaffa :) … Min kostade 250kr
Jag köper stallpellets på Granngården'
http://www.granngarden.se/product/stallpellets-14-kg-dl
räcker länge och dammar inte, däremot behövs hus av trä till exempel eftersom det i början kan vara lite fuktigt och papper drar in fukten vilket jag tycker är olämpligt att sova i för mössen, sedan vet jag att kutterspån inte rekommenderas eftersom även det är gjort på tall/gran och innehåller terpentin som kan vara cancer framkallande så vissa kanske skulle välja något annat för att inte ta några risker, har dock inte märkt att spånet doftar av terpentin och det blir billigt så jag kan byta ofta, inte ens burarna med pojkar i luktar mus hos mig
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Stallpellets ser nog jättestora ut i mina ögon. Dessutom verkar det vara att man bara får köpa det pallvis? För tillfället använder jag hampaströ åt mina möss, har också använt halmpellets. Gillar själv bägge två, fast hampaströt är lite mera grävvänligt för mössen, de gillar nämligen att gräva gångar åt sig. Chipsi har också fina bottenströ som inte är jättedyra. Har själv märkt att ett lite dyrare strö många gånger blir billigare i längden. Det börjar inte lukta lika fort om mössen.
Alspån gjorda för rökning skall man inte köpa, utan såna som är menade för husdjur.
Själv har jag hö till mina möss, men jag köper sådant som är förpackat och säljs i djuraffär. Sedan får det stå hos mig inne i ett par månader innan mössen får det.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Man köper säck för säck i butiken, och man blöter dem, de sväller massor och blir till ett ganska finmalet spån, som man kan gräva gångar i ;) hampaströ har jag inte testat, halmströ ser ut att vara som stallpelletsen fast halmbaserad då
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Stallpellets blir jätte mjuka och dammfri. Jobbar själv på GG och du kan köpa en säck om du vill.
Vårt hö är ifrån bonde, men har alltså inte tänkt att ha hö inne hos dom utan bara ifall de kan vistas i samma rum där hö finns.
Måste väl finnas någon som har haft samma undran / som har möss + marsvin?