Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 435 ggr
axilur
0

hjälp, sjuk mus

leo fick ohyra (på något underligt vis) för ett tag sen. har varit hos veterinären och fått ivomec nu i två(!) omgångar, men det verkar nästan bli värre! hela svansen är nästan söndergnagd och längst ut på öronen är det stora sårskorpor.

aptiten är det inget fel på, han äter precis som innan, dricker likaså. avföringen ser helt okej ut.

men nu har han blivit slö. han ligger still i min hand och bara andas när han är ute. jag vet inte om han andas fort eller sakta nu med tanke på att han alltid har sniffat hej vilt på alla dofter tidigare och då guppar ju magen extra mycket. men att sniffa är han inte direkt intresserad av att göra längre.

han ser liksom lite paralyserad ut och kvicknar till när man närmar sig med handen och då sniffar han en liten stund, men han är verkligen inte lika aktiv som han brukar.

varför är han såhär? tänker han lämna mig eller är han bara slut efter klådan? finns det något jag kan göra/tänka på?

idag var jag hos veterinären igen och han sa att det är ju ett problem att medicinera så små djur i o m att man inte kan vara riktigt säker på att de får i sig rätt mängd medicin. men idag höll jag honom i nackskinnet och han fick i sig en del såg jag. jag hoppas för allt i världen att det var tillräckligt och att det ger sig denna gång. usch, jag vill ju inte att han ska dö.

/Anneli

Mymlan
0

Har du provat Stronghold? nu fick jag det då mina 2 dumbo killar fick skabb på öronen en droppe i nacken nu var detta råttor. Kolla med veterinären ang Stronghold.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

axilur
0

jag nämnde stronghold när jag var där för några gånger sedan, men han ville ge honom ivomec. jag ska absolut nämna det igen om det inte försvinner nu. är det ett bättre medel?

hur lång tid tar ivomec på sig att verka, när kan man börja förvänta sig bättring? vill veta på ett ungefär så att jag vet när/om det är dags att ringa och få en tidigare tid (har tid igen om två veckor men vill ju inte trötta ut leo igen om det ändå inte verkar fungera)

/Anneli

Mymlan
0

#2 Det låter jag en annan svara på, är mer van ge ivomec till marsvin, där hjälper ivomec på deras skabb *sellnic* där ger man en gång i veckan i 3 veckor.

Tyckte stronghold var bra, lite väl små pipetter eller vad man ska kalla det för. Svårt att se om man får en droppe så man får sluta då man ser de blir blöt o se till så de kommer ner på huden mellan skuldrorna. Öron skabben på Dumbosarna försvann helt o hållet..

axilur
0

nu har jag turen att veterinären ger honom doserna på plats så att jag slipper pilla med det där och riskera att göra fel.

vi har gjort både så att jag har tagit tag i nackskinnet och han låtit leo "bita" i pipetten och samtidigt sprutat in medel i munnen. och också så har han lagt dropparna på pälsen (vart det hamnade verkade inte vara så noga) så att han skulle slicka i sig det. jag misstänker att den sistnämnda metoden inte fungerade som det skulle eftersom ohyrat finns kvar. så denna gång gjorde vi nackskinnsbiten igen, och det tror jag gick vägen, men det är ju så svårt att veta.

/Anneli

axilur
0

frågan är ju hur länge man ska vänta, hur länge till han orkar. han kanske inte ens är i närheten av att dö, men jag vet ju inte. jag har inget att jämföra med. ska jag vänta två veckor på nästa dos och se hur det går, och ska jag isånnafall oroa mig för att han kan dö under tiden? är det ingen som varit med om liknande som kan säga att det inte är någon fara att han har blivit slö? Gråter

/Anneli

Mymlan
0

Stronghold ska de nog ej få i mun.. När jag tog detta på dumbo bröderna så fick de sitta en bra stund i varsin Transportbur.

Kontakta veterinären säg han har blivit slö. Testat ge sockervatten? dextropur + vatten.

Kanske en petflaska med varmt vatten inlindad i handduk kan kännas skönt för han.

Bottenmatrial?

axilur
0

jag sa till honom idag att han har blivit slö, men det "hmmade" han bara åt och verkade förstå. han sa inget mer om det, utan det verkade mest som att det "hör till", men jag vet inte.
han vill väl kanske inte uttrycka sin skeptism i ord, men jag tyckte att jag skymtade den lite…

det ska jag definitivt testa. går det att köpa i vanliga mataffärer?

ja, jag ska testa att lägga in något varmt i boet. han verkar gilla att krypa in hos mig eller lägga sig i min hand. det kanske är för att det är varmt där, bra idé.

/Anneli

Mymlan
0

Dextropur kan du köpa på konsum/ica. EJ tabletterna det finns i pulver, kolla där socker står.

Vad har du för bottenmatrial?

Var bor du?

axilur
0

okej, perfekt.

när jag fick honom hade tjejen kattsand i botten, men det var av något konstigt märke, så jag bytte till pussy ultra kompakt som någon här tipsade om. det har funkat bra alla månader hittills och innan han kom till mig också tydligen. tänkte också att det kanske är materialet, så jag tog bort sanden illa kvickt och ersatte det med tidningspapper i brist på annat (som leo iofs tyckte var jättekul att pyssla och riva i) men det blev ingen skillnad. har iallafall fått bekräftat att det handlar om löss, men de kanske sätter sig bra i vissa bottenmaterial, vad vet jag. tycker du jag ska byta till något annat?

jag bor i märsta. jag antar att du tänkt tipsa mig om "din veterinär" här, men dit har jag inte kommit än. funderar på att slå en pling dit även fast jag tycker att "min" nuvarande veterinär är bra. det är nog värt att låta några andra ögon ta en titt på det också?

/Anneli

Mymlan
0

Jag har gått till din veterinär i Märsta och hon lyssnar, lugn med djuren, hon är bra.. Jag går till henne eller Roslagstulls djurklinik.

Säg vad han har fått för behandling hitills och fått för medicin..

axilur
0

ja, jag ringer direkt imorgon och förklarar hela läget. hoppas att det blir bra.

förresten, brukar veterinärer ta i dina möss när du är där? hålla i dem och titta?

/Anneli

Mymlan
0

Hon tar i dem, kollar dem etc..

axilur
0

jaha, ja. den veterinären som jag går till nu har aldrig tagit upp leo. jag tyckte det var lite konstigt men jag tänkte att det var så att det är vanligt att de inte gör det för att det är enklast. men för mig hade det nog känts bättre om han hade tagit i honom, klämt, kännt och tittat liksom. nåja, jag byter nog vet. nu. :)

/Anneli

Mymlan
0

Hur ska de kunna se om de är sjuka etc om de ej tar upp dem, blåser i pälsen.. Han var nog bara väldigt rädd för möss o råttor.. Vi skyller på det.

axilur
0

se där. jag ringde till "din veterinär" imorse och de tyckte definitivt att det är värt att göra en hälsokontroll på min olyckliga mus. så idag klockan 16.

/Anneli

Muszimba
0

Lycka till med den lilla musen.

axilur
0

nu har jag varit där. det är inte alls löss. dom ska man se krypa runt i pälsen, sa hon. det kan däremot vara någon annan ohyra, skabb, men han fick en injektion ivomec den här gången så att det verkligen ska ge sig om det är så att han har skabb. över helgen ska jag kunna märka skillnad.

annars kan det vara veteallergi fick jag veta. så hon uppmanade mig att köpa foder utan vete.

vilken lugn och bra veterinär! din veterinär i märsta. dit ska jag gå i fortsättningen. hon verkade absolut veta vad hon pratade om. tog sig tid, och gjorde att man inte kände sig ivägen eller stressad.  lyssnade, upprepade vad man sagt för att vara säker på att hon fattat rätt. rekomenderas starkt!

/Anneli

Mymlan
0

Men det är ju det jag sagt hon är bra, lugn.. En annan veterinär som är bra som fanns i sandviken var Håkan Kasström, om han idag fortfarande är veterinär o var vet jag ej.