Behandla kvalster
Hallå! Är det någon som har erfarenhet av kvalster på möss? Eller ja, behandlat någon mus mot det? Är det något som är extra viktigt under behandlingen?
Det beror helt på vad det är du har fått in. Om du med kvalster menar något simpelt som löss eller skabb så bör det räcka med 1 eller 2 behandlingar med stronghold. Har du fått in något riktigt otrevligt som röda hönskvalster eller tropiskt råttkvalster så har du ett rent ******* framför dig. Alternativt kan det ju vara något helt ofarligt…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag var hoss vetrinären igår och hon sa att det var kvalster. Hon började med behandligen igår.
Suck, veterinärer… Ok, hur ser kvalster ut? Vad behandlar du med?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Var de verkligen pyttesmå, som ett nålstick i storlek ungefär? Så gott som vita/genomskinliga?
MvH Tsunamis
Fick ivomec att droppa i nacken en gång i veckan.
Hon sa att hon såg massa kvalster levande, och ägg men hon sa inte mer. ärligt tyckte jag faktiskt inte om den vetrinären..
Till att börja med tycker jag att du ska ringa veterinären och begära att få stronghold istället. Stronghold fungerar, är mycket lättare att dosera samtidigt som det är väldigt svårt att överdosera. Stronghold har också den lilla fördelen att det är riskfritt och inte kan potentiellt ha ihjäl dina möss. (Point of case eller vad det nu heter: http://rattor.ifokus.se/discussions/53cf69258e0e742eb6000d43-hjalp-reaktion-mot-ivomec) Sen kan vi hjälpa dig med nästa steg om du kan beskriva djur, hur dom ser ut och beter sig. Sitter dom på mössen eller kan dom hoppa av och röra sig runt i buren (dvs boet)?
//Lamina
Du måste städa djurens bur noga det är nog det enda viktigaste tipset jag kan ge dig. Ivomeck ger man en gång i veckan i ett par veckor, fortsätt gärna några veckor längre än vad vetten rekommenderade för säkerhetens skull. Släng plastinredning eller koka/kör med ångtvätt noga på dem. Släng tyg och allt sånt, och se till att göra detta varje gång du ger dem Ivomec droppen.
MvH Tsunamis
hon berätta nästan ingenting för mig och när jag frågade tyckte jag hon bara verkade sur osv..men jag vet ingenting om djuren osv. hur de ser ut och så.
Kvalster ifrån möss smittar ju inte på människor, men när jag skulle betala så sa hon: " det har väl inte börjat klia på dig"? sen bara skrattade hon och gick :P