Pygmemusar ?
Finns det "pygmemusar" ? Har sett möss i djuraffärer som är vääldigt små ! (Visste inte riktigt var den här tråden skulle va ..)=
Afrikansk pygmémus. Ser inte alls ut som en vanlig tammus, men visst finns de. Jag har en här hemma. De är "tittdjur" men otroligt söta o mysiga o kul att titta på.
Finns också (om de inte är "utdöda") minimöss som är en variant av tammusen. De brukar vara svart/vita o ser mer ut som en vanlig tammus (jämfört med pygmémusen alltså) o väger som fullvuxen 10-20 gram. Den är alltså större än pygmémusen.
Ok, tack :) Men man kan inte kela och så som man kan med marsvin osv ?

Varför skulle man inte kulla kela och mysa med möss? Jag har kelat och myst med mina möss från första stund, men man anpassar ju allt till deras storlek.
Pygmémusen är inget djur man kan kela med. Har i varje fall aldrig hört nån som kunnat få dom så tama.
Däremot kan man självklart kela med tammössen!

annars är ju tamråttor bäst ^^
#6 näe men jjeesuus .. va liten ..

#6 tänk om man hade en sån liten "gullefis".

#9 Japp de skulle va nåt .. men då 2:a sidan tror jag att jag skulle tröttna, jag vill GOSA me mina möss o inte bara titta på dom .. *ler*
Pygmémössen är störtsöta! Men som jag förstår det, får man nog mest ha dem som man har fiskar i ett akvarium, för att göra "en bit vacker natur" i sitt rum, som det är rofyllt, intressant, och ljuvligt att sitta och titta på. 
Det är inte alls omöjligt att det blir några såna småttingar här så småningom (om nåt år eller så).
Jag tycker det är himla kul o intressant med pygmemus faktiskt. Har ju de andra mössen/djuren att gosa med så är helt ok att ha en som inte går att gosa med utan bara titta på. Han är så söt när han springer runt o håller på.

Inte alls omöjligt att det blir en kull här hemma snart heller. Hoppas på både bruna och grå…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
hur små är ungarna :O