Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 367 ggr
Mymlan
0

Siameser *Juli-06*

De som föddes här hos mig då, har fått tumörer i ung ålder, den sista tas bort på onsdag. Ingen i kullen har fått någon avkomma. Vilket var bra då knölar började komma före 1 års ålder.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Elyria
0

Blää för dessa tumörer. Vi tog bort en av B-tjejerna häromdan, på grund av tumör. Hon var bara 10 månader gammal. Men det var vid den åldern som hennes mamma och moster också fick tumör. Och flera andra mostrar har också drabbats - till och med en morbror, har jag hört…

Jag som hade hoppats att tjejerna skulle klara sig så att jag så småningom skulle kunna avla på nån av de goa B-killarna…

amaira
0

Verkligen tråkigt.

Vilken "stam" tillhör de? Dvs vilka möss finns i stamtavlan? Skulle vara intressant att veta, många av mössen vi har är ju släkt på inte så långt avstånd… Alltså, vilka/vilken mus/anförvant är den första tumörbäraren som går att finna i stamtavlan?

Jag har ju också såna här "tumör-möss" och det gäller att få bort dem ur aveln. Förgätmigej 06-039 (från Tomas, e. Alban 05-143 och Kelly 05-237) är min första tumörmus som fick avlivas vid 1 år och 10 dagar. Hennes avkomma har också tyvärr fått tidiga tumörer, från 7 månader upp till 1 år.

Jag har fler möss med tumörer i bakgrunden, men vet ännu inte hur det inverkat på avkomman. Återstår att se.

Himla tråkigt det här med tumörerna!!!

Mymlan
0

Amira, okänd bakgrund, mamman kom från Zickan och var dräktig då hon kom hit. Hanen har jag heller ingen bakgrund på mer än även han var siames.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Elyria
0

Mamma till vår B-kull är Vattnadals Eir. Vi hade även hennes helsyster från en annan kull - Giltine. Båda fick tumörer - och flera av deras syskon, har jag hört.

Om jag förstått rätt så var det kombinationen av deras föräldrar som gav tumörer. Jag hann ju para Eir innan jag visste om tumören, men har hoppats att hennes make, Morakullans Jolly Jumpimus, (som blev två år och två månader) skulle ha så bra gener att tumörgenen "motades bort"… Men så blev det inte…

Föräldrar till Eir och Giltine är Vattnadals Hello Spaceboy och Vattnadals Life on Mars.

TantSelma
0

Ja. Bra att du skriver om det. Det borde kanske finnas ett "tumörregister" så att de som har muskullar kan få veta vad som händer med avkomman. Eller i alla fall en stående tumörtråd. Tumörgener kan tydligen ha mycket varierande genomslag. Ibland så att de inte ens dyker upp i varje generation och ibland så att de drabbar många möss i varje kull. Dessutom finns det tumörvirus som smittar från mor till dotter med modersmjölken. Och man kan drabbas av bådadera också! Eftersom det är så krångligt så är nog chansen att få garanterat tumörfritt liten men blir bättre om vi byter info.

Elyria
0

Vår sista kvarvarande B-tjej, Boel, är också borta nu.

Hittade henne en morgon med halva kroppen i huset. Bakkroppen låg utanför huset. Tog ut henne och insåg att hon var förlamad i bakkroppen. Då hittade jag tumören - i bakänden. Jag som tyckt att jag hållit extra koll på henne sedan syrran avlivades, men det här hade jag missat…

Boel var sjätte musen som vi förlorade på grund av tumör, men den första med tumör på bakkroppen.

amaira
0

Ja Tant Selma, du har rätt. Och Förgätmigej finns ju också Gastons stamtavla … Ledsen Gaston som alltså kommer från mig…

Eftersom det är så vanligt med tumörer på möss - det är det väl? det verkar så i alla fall - så borde vi ha någonstans där vi har "tumör-koll" på något vis.

Jag har läst artikeln här på Mus.iFokus om tumörer. Och en hel del på andra ställen också, plus en del egen "grundkunskap". Ändå känner jag att jag vet alldeles på tok för lite om mössens tumörer, och dess ärftlighet, osv.!!!

Elyria
0

# 7 - Tycker också att det vore bra att få mer koll på tumörerna. Både att veta mer om uppkomst, ärftlighet och sånt och att lätt hitta vilka som drabbats och alltså inte bör finnas i stamtavlorna hos dem jag vill avla på…

daim
0

Amaira som du vet fick Daim åxå en tumör

daim
0
TantSelma
0

Det kommer ju knappast att finnas några tumörfria stamtavlor, det får man väl stå ut med. Men tror det vore bra att följa tumörgenetiken lite på samma sätt som färggenerna. Men många verser krångligare. Säkerligen skillnad oxå i vilken ålder tumörerna kommer. Tumörer är ju inte det enda en mus kan dö av. Det är kanske bland det mindre komplicerade att hålla reda på ändå så det vore bra början.

TantSelma
0

Är inte 100 på att den som Daim fick var elakartad för den var helt välavgränsad. Hon verkade inte må dåligt av annat än att själva volymen av den var obekväm. Men om vi har en tråd så är den info till tråden.