Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 372 ggr
Lejonkungen
0

ett par frågor om mina mus hanar

Det är så här att jag har två mus grabbar som är närmare en månad gammla nu. jag undrar när dom börjar bli "vuxna" för just nu är dom lite smått hyperaktiva. dom kanske alltid ska vara så? jag vet inte så mycket om möss än. mina boys är väldigt ivriga på att klättra och kan inte sitta still för fem öre när jag har dom ute. och den ena är givetvis värre än den första. dom är bröder och jag har dom i samma bur och än så länger har allt gått bra men jag undrar om det kommer att ändras när dom blir "vuxna" om man nu kan säga så.

som sagt, jag har väldigt liten erfarenhet av möss så jag ber er proffs om lite svar!Skrattande

Muszimba
0

Möss som är en månad gamla är aktiva. Se det som att dina muskillar är småbarn, hur gör människobarn när de är små och pigga??? Jo, de är ju aktiva och busiga. Jag har själv just nu en mushona som är 3 månader och fortfarande väldigt aktiv. Men de flesta lugnar ner sig även om de ändå fortsätter vara aktiva. Man ser ju skillnad på oss människor. Alla är vi olika.

dreamiz
0

Möss i den åldern ska va busiga o aktiva! Det är bara positivt att de busar när de kommer ut!

Det är olika vid vilken ålder de lugnar ner sig lite. En del kan bli riktiga gosemöss redan vid några månader medan andra är som busiga musbebisar hela livet!

En del hanar kan bo ihop hela livet, andra börjar bråka. Hoppas dina bröder håller sams så de kan fortsätta bo ihop!

Jag hade en kull med 6 hanar i, tre av dom bodde ihop hela livet medan de andra tre började slåss o tyvärr fick bo ensamma. Så det är som sagt olika.

Meeko
0

får man köpa möss som är en månad? ;åste dom inte typ minst vara 5 v eller e jag ute & cyklar?

Vattnadal
0

Det beror på vem man frågar, hur gamla möss ska vara. Jordbruksverket säger 3 v, jag säljer vid 4 v, om nu inte ungarna av någon anledning skulle vara sent utvecklade, eller rent av tidigt…

Minns en hane som försökte para sin mamma när han var 3 v och någon dag. Han fick flytta!

Minimöss och vissa engelsktypade kan behöva mer tid med mamma, men 4 v är helt OK.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Klettermus
0

Engelsk typade möss sälgs vid 5-7 veckors åldern.