Löss
Hej!
Vilket medel använder man på möss som har löss?
En hane på min skola har fått löss nämligen. Han bor ensam i en bur, men ska vi ändå behandla alla andra mössen samtidigt?
Och eller hur kan möss få löss/skabb av hö, halm och spån? Lärarne på min skola säger att de inte kan det, men råttor kan ju få det så då borde ju möss också kunna det. Särkilt som spånet på min skola ligger helt öppet så att vilda möss kan springa i det.
Ivomec är ett medel man kan använda, det är receptbelagt.
Om djuren haft kontakt eller man tagit i först den ena o sen en annan så kan lössen har spridit sig o man bör då behandla alla.
Om vilda möss är i höet/spånet kan det ju finnas löss från dom där som sedan sprider sig till tammössen.
Mot löss finns receptfria medel på både Apotek och zoobutik, men om man misstänker att en i besättningen har ohyra bör man behandla alla. Och att spraya eller bada möss är ingen direkt hit, speciellt inte om man har flera. Dessutom gillar inte möss att bada, så man bör låta bli.
Så Ivomec eller annat medel som man kan dutta lite i nacken eller bara spraya en liten dusch över är att föredra. Dessutom tar ivomec både yttre och inre parasiter. man kan ju lätt misstänka att har mössen löss så har de även något annat…
Men som skrivet ovan Ivomec är receptbelagt.
Vill tillägga att ett annat bra receptbelagt medel att duscha, bada möss i är Sebacil. Det luktar inte gott men är väldigt effektivt. Jag brukar behandla mina djur (spraya dem och dutta runt i pälsen) när de varit på utställning…

Okej. jag ska säga det till lärarna imorgon.
Tack för svaren.