Funkar den här?
Nu har jag hängt här på mus i fokus ett tag och jag har till slut bestämt mig för att skaffa två små musisar. Honor får det bli då jag är lite rädd för "stanken" som hannarna är så kända för. Jag tänker nu i veckan eller i början på nästa vecka skaffa en liten duna fun bur (ja, rör ser så skojigt ut!) och lite tillbehör, sedan är det bara att ge sig ut på musjakt! (Hör gärna av er om ni har några honor till salu!)
Men för att komma till saken, jag sprang upp på vinden idag och letade upp lite gamla hamstergrejer jag har kvar, så hittade jag bland annat den här expressburen, undrar om den skulle funka till mössen, eller är det bättre att skaffa en petbox till dem?
Hoppas ni godkänner den ;)
Hälsningar
Sandra
Vad är de för storlek på den? 33x33 cm för en mus ska de vara .. så jag tycker de är bättre me en duna eller nåt större
(kan bli lite jbbigt me bottenmatrialet som du ska ha i den .. ramlar ut ur hålen)
Jag har 2 honor till salu kvar, bild finns på denna länk:
PS: Har en gallerbur till salu (bild kan ordnas om du är intresserad)
Det där är bara dugligt som Transportbur, om något.
//Lina
Eftersom hon sa att hon ska köpa en duna, så är frågan förmodligen om den där duger som transport.
Spontant tycker jag att det verkar ganska dragig och lätt för en liten mus att smita ur den. Jag har iofs inga möss och kan inte avgöra hur smala ytrymmen de kan klämma sig ut igenom.
//frida

Jag håller helt och hållet med #1 och 2 om att den här buren inte duger som ett fast boende åt en mus! Jag tänkte förståss ha den som transport bara. Damernas hem ska ju bli en duna fun som jag skrev. Funderade först över en safari (tycker dom är snyggare) men den är så liten, så liten. Så det fick bli en duna fun. Synd att alla plastburar har så hemska färger. :( Grubblade lite över ett terrarium också, men jag tycker att de verkar jobbiga att göra ren, plastburen kan jag utan problem ta med till tvättstugan och tvätta ur ordentligt, men terraiumet skulle jag ju inte vilja konka runt på…
Måtten på den här transportburen är för övrigt ca 24L x 17D x 16,5H.

#1 Jag har förresten sett ditt inlägg med mössen, jag måste säga att jag tyvärr är lite ytlig och tycker inte att Isfrun riktigt ä det jag söker efter
Men tack endå! Skulle jättegärna ha uppfödarmöss, men jag kan tyvärr inte säga att det kryllar av uppfödare i gbg-trakten…
Läste lite för fort för att min hjärna skulle hinna me o registrera allt, men tycker att den buren passar bra till transport ..
Jag tror den buren funkar bra som Transportbur om du fyller dem med mycket papper, kartonger och pryttlar, så att mössen gömmer sig i det och inte lägger ner tid på att försöka ta sig ut ur den. Om mössen är små bör du kontrollera att de inte kan ta sig igenom lufthålen.
Jag tycker terrarium är bra burar, när de har mycket ventilation. Stadiga och rymningssäkra. Håller dessutom otrevlig lukt borta från resten av bostaden. Städa dem gör man på plats. Tömmer med skyffel och tvättar glas och dörrar med wettexduk.

#7 Jo, jag hade tänkt fylla buren med massa papper och sånt så att de inte blir så jätterädda under transporten.
Städa på plats låter som en massa burströ över hela golvet, iaf om det är klantiga Sandra som ska göra jobbet! :) Jag åkte till zooaffären idag och de hade ingen duna fun inne, så det blev en vanlig duna med en riktigt skrikgrön botten, Härligt! då kan man köpa massa plastgrejer på IKEA i en lika gräslig färg. ;)
Tack för svaren allihopa! Nu behöver jag bara springa i halva göteborgs utbud av zooaffärer för att hitta ett bra springhjul till de små liven.