FrÄga om Stronghold
Hejhej allihopa! đ
Detta Àr endast en fundering jag har, men kan man anvÀnda stronghold efter öppning?
Ni vet nÀr man har duttat pÄ en droppe pÄ nÄgra möss sÄ Àr det ju ÀndÄ en del kvar i den lilla tuben. DÄ hade det ju varit smart om man kunde spara det och anvÀnda senare eftersom det dÄ inte Àr lika mycket slöseri pÄ medel som nÀr man bara slÀnger det.
Jag antar att man inte kan det dĂ„ man har öppnat den men jag bara undrar om nĂ„gon hĂ€r vet? đ
Ingen aning faktiskt. Min veterinÀr brukar ge mig det jag behöver, inte mer. LÀser man pÄ www.fass.se sÄ stÄr dÀr att den ska förvaras i oöppnad förpackning, inget annat om hÄllbarheten.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19991125000014#linkstorage
Man behöver ingen tv nÀr man har möss.
Medarbetare pÄ Mus iFokus och Finland iFokus
Jag vet inte heller. Jag vet bara att man ska vara försiktig med lÀkemedel pÄ sÄ viss att man inte "undermedicinerar". Givetvis övermedicinerar man inte heller, men med undermedicinering Àr risken stor att bakterier eller parasiter överlever sin behandling, och blir immuna mot lÀkemedlet ifrÄga.
Om verkningsgraden minskar i en öppnad förpackning, undermedicinerar man. Och sedan kanske det inte finns nÄgon medicin alls som man kan anvÀnda.
Sprider sig parasiterna (eller bakterierna) till andra möss "ute i vÀrlden" blir det Ànnu vÀrre, eftersom immuna/resistena sjukdomar inte kan behandlas.
#1 NĂ€ jag sökte ocksĂ„ och hittade heller inget om öppnade förpackningar. Tack för svar i alla fall đ
#2 Jo precis, Ă€r alltid försigtig nĂ€r jag vĂ€l behöver medicinera sĂ„ jag inte under eller överdoserarđ
Tack för svar!
Hmm⊠Har aldrig funderat pĂ„ det. Brukar sĂ€llan ha nĂ„gon öppnad burk liggandes dĂ„ jag förr i tiden sĂ€llan behövde behandla med stronghold, sĂ„ det hann torka ut. Och nĂ€r jag hade uppfödning gick det Ă„t en hel flaska att behandla alla djuren. Men nu nĂ€r du sĂ€ger det sÄ⊠Jag fick ju ta bort alla mina möss för 2 mĂ„nader sen p.g.a parasiter. Den musen dom kom med, honom behandlade jag det första jag gjorde nĂ€r jag kom hem med honom med stronghold frĂ„n en öppnad flaska⊠Det hjĂ€lpte ju uppenbarligen inte dĂ„ hans bo var fullt av parasiter en vecka senare. FrĂ„gan Ă€r om det var dĂ€rför eller om dom redan var resistenta, för inga senare behandlingar bet pĂ„ dom heller. (Dom Ă„t upp en hel kull ungar en vecka efter att jag behandlat dom med en oöppnad tubâŠ)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?