Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1088 ggr
hund_katt
0

Dumt val av bur...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag köpte en ny bur till mössen nu i veckan. Jag glömde titta storleken på buren och det visade sig vara förliten xD känner mig rätt korkad som inte kollade storleken innan jag beställde hem den.. Haha. Det är en hamsterbur, med mått för typ en dvärghamster… Jag köpte också en 'boll' som ni ser på bilden. Det är, som ni ser på bilderna, hål vid taket på buren och bollen. Minst 1 cm breda. Jag får in en bit av mitt finger hur lätt som helst. Som tur är så är inte mina möss så rymningsbenägna, två av tre möss har rymt en varsin gång. Första gången var i transportburen, som är tillverkad för typ marsvin/råttor, så lyckades en gnaga ett hål och ta sig ut. Men sen hittade jag den jämte buren och bara väntade på att få komma in(den kunde inte komma in själv). Sen rymde den inte mer. Sen andra gången så var det en annan mus som klämde sig igenom gallret på nåt sätt och tog sig ut. Buren stod jämte fotändan på min säng, så jag flög upp mitt i natten när jag kände någon nypa i mitt finger.. Haha. Vaknar som tur lätt. Musen var väldigt rädd, så in i buren igen, och aldrig försökt ta sig ut igen. Dom har upptäckt hålen på den nya buren, dom vet att dom kan ta sig ut, men Nope… Dom vill inte. xD Det var inte tänkt att jag skulle köpa denna buren, egentligen var det denna http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=774 Men den fanns inte i lager där vi ville köpa den(tror det var på typ zooplus eller nåt), och där kunde vi få den för 400:- ungefär, i länken kostar den 700:- typ. Så då köpte vi den andra istället. Nu letar jag efter någon sida med liknande bur/samma bur som den i länken, fast till ett billigare pris. Så mössen är i den lilla buren så länge. Men dom tror tydligen att dom är hamstrar, rör sig bara från matskålen och in i huset igen xD så dom verkar nöjda… Jo, sen då när den större buren kommer hade jag tänkt koppla ihop så dom har två burar. Mina frågor nu: Är det vanligt med möss som inte vill rymma, eller är det bara jag som haft tur? Någon som vet en bra, billig, bur som har sånna hål i sidorna där man sätter rör, så jag kan koppla ihop burarna med rör. Får gärna vara en sån som i länken, men behöver inte vara det. Men helst en duna bur. Och som ska ha så man kan sätta rör utanför buren. Går bra med en begagnad, så länge den är i fint skick. Var någon mer fråga men den glömde jag bort när jag skrev det onödiga långa inlägget :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Vaargen
0

Den där buren var för liten även för dvärghamstrar.

[Howres]
0

Kolla typ arkens zoo och zoo.se. Annars säljer jag en använd dina Fun som jag haft till mina dvärghamstrar :)

Lamina
0

Mitt tips är att skippa rör helt och hållet. Dom är sjukt jobbiga att göra rena och blir snabbt smutsiga igen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hund_katt
2

#3 jag vet att dom blir smutsiga. Men jag städar dom gärna. Mössen älskar det och tycker det är jättespännande. Och har bara 2 rör c: tar inte lång tid att städa. Jag städar gärna varje dag åt dom, bara för att dom ska få ha kul c: det är dom värda. Annars är det som att inte låta sina barn leka med lego för man måste städa, och sen stökar barnet ner igen på 2 sekunder.

hund_katt
0

#2 har du bild på dem? c:

Skogshumblan
0

Tror du ska vara glad att dina möss inte är rymningsbenägna.

Mina stora tjejer är lugna gatan, vi har glömt att stänga buren många gånger men alla tre är så snällt och fint i buren ändå. De kikar på sin höjd ut genom den öppna burdörren om de är på humör.

Småttingarna däremot, iaf lilla Essie är en rymmare av kaliber. Hon klättrar runt som en oljad blixt men kommer oftast fram om hon lyckas smita bakom något.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Emouse
0

Hur stort är hjulet?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

hund_katt
0

#7 det är väldigt stort. Till skillnad från buren xD vet inte vilket mått det är, men dom använder det inte att springa i. Dom springer under istället xD eller… Krälar under kanske.. dom såg så roade ut när dom grävde tunnlar under hjulet så jag lät det sitta kvar.