Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 4323 ggr
Mymlan
0

Naken möss

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Muszimba
0

Såg den oxå nyss snär jag var inne på zoonen. Såg en bild på en vuxen i den perzonens galleri. Såg ut lite som en nakenråtta, fast i musstorlek.

Mymlan
0

Trodde inte det fanns såna i sverige.. Men nu vet jag.. Föredrar päls på djur..

trocadero
0

Är dom sjuka på nått sätt, eller är dom friska som pälsade? nån som vet?

Nattskjorta
0

Ingen aning men de borde vara lite känsligare än möss med päls tycker man ju.

Muszimba
0

Vet att nakenråttor är lite känsligare för kyla och liknande än vanliga med päls, så varför inte nakenmöss.

Nattskjorta
0

Precis, jag är också känsligare om jag är naken, i alla fall mer frusen och utsatt för väder och vind… ;)

Sen vet jag ju inte om det kanske är större chans att de blir sjuka för att de är känsligare för yttre omständigheter eller om de kanske har något med sig genetiskt som bidrar. Vem vet de kanske behöver smörjas in ibland och ha halsduk eller så är de friska som nötkärnor. (Sorry jag är lite trött och yrar)

Lite intressant är det, jag undrar om alla ungarna kommer att vara nakna eller om de alla kommer att ha päls, för var det inte bara mamman som var naken? och päls borde ju vara ett dominant anlag…

Vattnadal
0

Vet att de nakna möss som tidigare funnist i landet är labdjur som har extremt svårt att överleva utanför labmiljö. De är jättekänsliga. Har hört att det i reptilkretsar ska finnas nakenmöss nu. Frågan är ju om det är någon ny, tåligare stam, eller om det är samma igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Alla helt hårlösa djur, riktigt nakna (true nude), är det pga att de saknar tymus. Avsaknad av tymus/brässen leder till total avsaknad av päls. Men då tymus även är en viktig del i immunförsvaret så är de extremt känsliga!

Hårlösa honor har stora problem att bli mödrar och de lyckas sällan föda upp en kull själv!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

#8 Stackars de ovetandes som köper dessa.. Kanske uppfödaren vet och upplyser om det.

Föredrar päls på möss & rådisar..

Pimu
0

Tycker som Mymlan: "Föredrar päls på möss & rådisar.." .. färgen sitter lixom i pälsen .. *thi hi*

Grodan
0

tvivlar på att det blir några musungar faktiskt…

Mymlan
0

#11 Lånade dina ord i inlägg på zoonens forum, det står att jag lånade dem av dig.. Orden i inlägg #8

jonspon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni tips o sånt är det bara ni hör av er!

Mymlan
0

Varför avlar man fram dessa? vad har ni för syfte med aveln? vad vill ni uppnå?

jonspon
0

Ja du bra fråga, det finns ju nakenkatter o nakenhundar o får dem samma kritik som bara en mus får??? en mus livslängd är inte lika stor som dem. därför att det var många som ville ha dessa.. istället för stora nakenråttor.

Mymlan
0

Läs inlägg #8 och här var det frågan om möss inte andra djur. Så ni har inget syfte med aveln? Ni vet ej vad ni vill uppnå med denna avel.

Känns som ni bara avlar fram dessa bara för folk vill ha nakna djur, en status grej, poppis grej dvs en innegrej, folk jagar efter nakna djur.

Men vart tog djurets hälsa vägen? man ska främja en avel där djur mår bra och får ett bra liv.

Jag förstår ej vitsen med avla fram djur med nedsatt immunförsvar, honor som ej klarar av föda fram sina ungar etc etc

Terato
0

hmm, ogillar också detta..

Det känns lite grann som att vi saknar lagar/förordnigar kring det här med avel. Någon borde göra ett utlåtande och bestämma om de lider och då borde sorten isåfall inte få avlas på. Finns det något sådant?

Grodan berättade ju sist på utställningen att på labb använder de luftrenare till terrarierna där nakenmöss bor för att de är så infektionskänsliga.

Vet för lite själv för att uttala mig men skulle inte riskera att köpa ett sånt djur när så mycket talar emot..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

jonspon
0

Syften med min avel är bara få fram bra djur, inte för att vara inne eller så. Sånt har jag aldrig riktigt fattat. men iallafall är jag nöjd över mina friska möss. Jag massavlar aldrig på nåt djur. Då kan man lika gärna syssla med nåt annat. Men nu finns dem på två ställen vad jag har sett då. Vansbro, han föder upp nakenråttor och skicka dem till zooaffärer. Nu bor alla mössen i en hemma gjord bur på två meter. med olika hyllplan med mera, finns inget att klaga på…

AndreasS
0

#8 Vad jag har fått lärt mig under min utbildningstid till kock är dock att brässen sitter på ungnötsdjur dvs på kalven och den sitter i nacken och är en delikatess Skrattande *skämtar lite* men det finns säkert nått i/på mössen som oxå heter bräss.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

axilur
0

#19 brässen sitter väl ändå i brösthålan?

/Anneli

Ratata
0

Thymus/brässen sitter mycket riktigt i bröstet, bakom bröstbenet nånstans. Vad jag vet så sitter det på ungefär samma ställe på kalvar och även möss. Jag skulle då inte vilja ha ett djur som saknar en så viktig körtel.. Hos människan utvecklas immunförsvaret hos barn där och den bildas sedan tillbaka efter puberteten, men den är som sagt oerhört viktig.

Intressant att det var den som stog för pälsbildning hos djur, Grodan, det visste jag inte.

imsuchadiva
0

nakenmöss är ju fett tuffa :)

Nutiz
0

#22: Och nakenmöss är ju fett sjuka också :)

Mymlan
0

Begriper mig ej på folk som avlar på sjuka djur. Hade varit en sak om dessa naken möss skulle varit som de pälsade mössen friska.

Tycker det ej är seriöst att avla på dessa.

gulzebra
0

Taget från L80:

"Avel

3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel."

Jag har rätt svårt att tro att bristen på tymus inte påverkar en mus negativt - således har jag även väldigt svårt att tro att det är lagligt att föda upp nakenmöss.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mymlan
0

#25 Ngn kanske skulle ringa eller maila Jorbruksverket och fråga dem. Jag tror ej det är tillåtet då Tymus är sådan viktig del i djuret.

gulzebra
0

#26: Mjo, fast de verkar ha sjukt dålig koll på SJV dock. Var tex en som mailade och frågade de om deras regler för GP-råttor, svaret blev att hon skulle kolla på zoonen… O.o

Kan ju inte skada dock, slänger iväg ett mail ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Ett mail har blivit skickat, slänger in svaret här sen :)

trocadero
0

men om nu nakenmössen skulle vara så sjuka så skulle dom väl ha svårigheter att överleva i vanliga hem som husdjur? och uppenbarligen så finns det ju någa som lever som husdjur och förökar dom sej och lever som vanliga möss, vad är det då som skulle visa att dom är sjuka? Kan det inte vara så att det finns olika sorters nakenmöss precis som med marsvin? Kanske det nu finns nakenmöss som inte saknar viktiga organ och faktsikt inte är sjukare än vanliga möss..

gulzebra
0

#29: Jämför det med bulldog eller perser - de är sjuka med sina andningsproblem men nog sjutton överlever de…

trocadero
0

#30 Jo jag vet, men vad är symptomen för att nakenmössen skulle må dåligt. Antar att det kan vara en svår fråga då jag inte tror många här har nakenmöss. Men om dom nu har bristande eller helt avsaknad av imunförsvar så borde dom ju ständigt drabbas av infektioner och skulle ha extremt svårt att överleva och föröka sej. Så om det då skulle uppkomma eller finnas en nakenmus som inte visar symptom på infektioner så är det kanske en frisk/friskare nakenras?

gulzebra
0

#31: Fast det står ju högre upp i tråden att de har svårare att föröka sig också.

varför avla på de öht? Pälsen finns ju där av en anledning. Det är inte enbart avsaknad av tymus som innebär problem utan de saknar ju att ha pälsen som skydd också - mot drag, kyla, klor…

axilur
0

dessutom saknar de väl helt morrhår som antagligen är en viktig del också…

/Anneli

imsuchadiva
0

Då är alltså chinese crested dog - hundarna också sjuka?

gulzebra
0

"Hej, jag har skickat frågan vidare till vår sällskapsdjursenhet." har jag fått som svar på mailet nu…

Mymlan
0

#34 Om de saknar Tymus så är de sjuka.

trocadero
0

#32 A men på vilket sätt har dom svårt att föröka sej undrar jag då. Lyckas som inte bli dräktiga, aborteras ungarna, dör direkt när dom föds eller bitet mamman ihjäl dom? Att möss kan behöva morrhår mer än andra djur kan jag tänka mej. Men det är nog inget livsnödvändigt. Visst finns pälsen av en anledning, men måste det vara så extremt fel att vara naken?

gulzebra
0

#37: Ingen aning, jag har ingen koll på det och är nybörjare på möss.

Nej livsnödvändigt är det nog inte. Men å andra sidan finns det gott om djur som klarar sig med 3 ben också - ska man då gå efter den devisen så kan vi ju lika gärna börja föda upp trebenta möss också, vore det rätt tycker du?

trocadero
0

#38 Nej självklart tycker jag ju inte man ska föda upp trebenta möss. Men just själva nakenheten kan jag inte säga att jag är helt emot. Jag föder själv upp skinnysar (en ras av nakenmarsvin) och ser inget direkt negativt kopplat till själva nakenheten. Är det så att nakenmöss är sjuka så är jag ju självklart helt emot att det avlas på dom, men jag blir bara nyfiken på om det faktiskt kanske kan finnas en ras av nakenmöss som är friska. Det dyker ju ständigt upp nya mutationer.

Mymlan
0

#39 Skulle du föda upp Baldwin marsvin? de är oxå ett naken marsvin.

Det finns även en nakenmarsivns-ras som heter "Baldwin", som ännu inte kommit till Sverige. Hoppas att den inte gör det heller, då de marsvinen faktiskt är fysiskt missbildade då de saknar ett inre organ.

http://z.about.com/d/exoticpets/1/0/X/a/baldwinsksj002.jpg 

http://z.about.com/d/exoticpets/1/0/Y/a/baldwinsowksj.JPG 

trocadero
0

#40 Nej det skulle jag ju då självklart inte göra då det mesta jag hört om dom inte varit så positivt. Även om jag läst nyligen att dom faktiskt lever lika länge som vanliga marsvin. men aja. Då är det ju värre med satin marsvinen tycker jag som dessutom är en godkänd ras. Satin möss är inte sjuka eller?

Mymlan
0

#41 Så varför föda upp naken möss de är ju ej heller friska?

trocadero
0

#42 Men det kanske kan finnas en frisk ras av nakenmöss..

Mymlan
0

#43 Hitta då en naken mus som har tymusen. Lycka till att finna den men avla inte på de som finns om ni ej har ett veterinär uttlåtande de har sin Tymus. Så länge de ej finns bevis de är friska så är de sjuka och man anv ej sjuka djur i avel.

trocadero
0

#44 Hehe nej jag tänker inte leta rätt på nån frisk nakenmus, ligger inte i mitt intresse just nu. Inte heller musavel. Och bara för att ett djur inte är konstaterat friskt (av en veterinär) så betyder det inte att det automatiskt är sjukt.

Mymlan
0

#45 Saknar de Tymus så är de sjuka. Varför avlas inte Baldwin marsvinet här i Sverige varför vill ingen uppfödare ha dem? jo, för de är inte friska.

Tror ingen seriös mus uppfödare börjar avla på naken möss. Och skulle jag få en mus utan päls så skulle jag avliva den och ta föräldrarna ur avel.

Mymlan
0

Liten fejk konto gizmo85 så kan jag upplysa dig om att jag avlar INTE på mina dumbo råttor eller ens på mina toppörade råttor. De är bara sällskap. Ta reda på fakta innan du hostar och påstår jag avlar på dem.

gizmo85
0

Har jag aldrig direkt påstått att du gör heller hehe men du får ha det så bra iallafall hahaha hejdå.

Mymlan
0

Var precis det du sa jag gjorde i gb.. Men fortsätt med din tro du..

gizmo85
0

min tro??? äsch då du får väl tåla någon kommentar…:P. har dem dålig balans eller???

gizmo85
0

fejkkonto är det inte jag har två…. fast denna har jag ännu inte brukat… iallafall mest krångel med denna sida. error osv….

imsuchadiva
0

att avla på skadedjur är ju också ganska sjukt egentligen..

Mymlan
0

Varför då skaffa "skadedjur" då gynnar ni ju den aveln.

allobosia
0

Jag har ett skinny marsvin alltså ett naket marsvin.. Han är ju precis som vilket marsvin som helst.. Och jag har aldrig hört att det skulle vara nå fel på dom… Vad tycker ni om dom?

Mymlan
0

#54 Ja, men det är ej Baldwin naken marsvin de saknar oxå ngt och är sjukare än skinny. Baldwin finns ej i sverige.

allobosia
0

#54 Nej jag vet att det inte är ett baldwin…. Vadå ''sjukare'' varför tror du skinnys är sjuka då?

Mymlan
0

#56 Var sa jag skinny var sjuka, jag sa Baldwin naken marsvin är sjukare och som tur är ej finns i sverige. Sedan detta är ett musforum, 2 tråden handlar om naken möss.

Mig veterligen så är inte skinny sjuka eller saknar Tymus.

allobosia
0

#57 ja du skrev sjukare så jag trodde du mena att skinnys är sjuka också.. kanske missförstod dig… Men både råttor och marsvin har dragits in så jag ville fråga bara.

Mymlan
0

#57 Nä, jag syftade på Baldwin naken marsvin..

Grodan
0

Om det finns någon hårlös mus som har tymus intakt vet jag ej. Jag skulle dock tro att det är på gång, men blir ungefär som kinesisk nakenhund, skinnynmarsvin, dubbelrexråttor etc, dvs kommer att ha lite pälstussar här och där.

Vad jag läst mig till var inte huvudsyftet att få fram hårlösa djur utan djur utan tymus, vilket skulle underlätta organtransplantation då avsaknad av tymus gör att bortstötning uteblir. (Spännande mening… haha)

Hårlösa har svårt att bli föräldrar av flera anledningar. Honorna orkar inte med en dräktighet. Hanarna har ofta sämre spermieproduktion. Honor klarar inte av att föda upp ungarna pga att de har för dålig mjölkproduktion. Ungarna kan ha svårt att hitta juvren på en hårlös moder. Med mera.

Det sätt som man oftast får fram hårlösa möss/råttor på är att para anlagsbärare med varandra. Det är alltså sällan som en avel med hårlösa möss/råttor består av avelsdjur som är hårlösa.

Tendensen är också att pälsade ger starkare hårlös avkomma, dvs den hårlösa får inte lika mycket hälsoproblem om den har en pälsad moder som om den har en hårlös moder.

Anett Lindbom
0

Jag vet en ung tjej som helt saknar hår, hon är nu i övre tonåren & hon är precis som vilken människa som helst.

Det är i alla fall rätt så intressant det här med hårlöshet på oss däggdjur.

Kram från Anneth

Terato
0

Väldigt intressant.

Dock skadas inte vi människor så mkt av det eftersom vi inte har mkt användning för vår lilla behåring längre. (vi har ju väldigt lite hår på kroppen naturligt).

Men om vi inte hade kläder tror jag nog att vi här uppe i norden skulle dö ut till slut. Eller så kanske de extra lurviga människorna skulle klara sig och utveckla en bepälsad människostam! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gizmo85
0

nu har jag fler fast pinkisar hehe:P