Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 548 ggr
Candela
0

Risk för allergi?

Min kropp tycks vara lite konstig, för jag tål hamstrar men inte gerbiler. Nu är jag lite nyfiken på möss, tror ni att jag skulle tåla dem?

Emouse
0

Det kan jag inte svara på, kanske du kan åka hem till någon med möss och testa?🙂

Möss luktar betydligt mer än hamstrar, om det nu gör skillnad allergi mässigt.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

KickiG
0

Allergier är nog så pass individuella, så jag tror inte någon kan svara på det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Candela
0

Jag tänkte om någon hade egen erfarenhet, eller om det är fler likheter i päls och sånt mellan gerbiler och möss/gerbiler och hamstrar.

Hur som helst är jag ju sugen på att skaffa möss.. Fördelen är ju att det är kort livslängd om det är så att man blir allergisk. Plus att jag ändå äter allergimedicin dagligen pga kvalsterallergi.

Candela
0

Det jag tänker är nog mest att det säkert var större risk för att det fanns kvalster i gerbil-buren eftersom det var ett stort akvarium med mycket spån (och dessutom fyra djur). 

En mus-bur tycks ju även behöva städas oftare? Det behövdes inte med gerbilburen eftersom de kissade i sandskålen, och det var så himla mycket spån att det inte hann bli fullt av bajs. (Slängde spånet i deras bo mer regelbundet eftersom det var där det blev mest skitigt.)

Kan möss bli "rumsrena" förresten? Alltså att de går och kissar på en och samma plats, och att man kan sätta in en toalett där.

Lindb
0

Jag är väldigt allergisk mot alla pälsdjur, förutom möss. Det fungerar för mig så länge jag städar buren och lägenheten ordentligt! Har valt honor för att de luktar mindre dessutom. Det finns hopp för allergiker skulle jag säga! :) Men det är ju individuellt.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Skogshumblan
0

Jag har allergi mot pälsdjur och har sedan snart sju månader möss. Har inte känt av dem än men det kanske blir mer när vårens pollensäsong kommer.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tsunamis
0

Urin från möss och råttor är väldigt allergent. Men sen är det ju också som alla ovan säger väldigt inviduellt, vissa är allergiska mot stövet i pälsen eller kanske tom. mot burunderlaget/bomaterial.

MvH  Tsunamis