Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 972 ggr
Vattnadal
0

Hittade en mus...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har misstänkt ett tag att jag har fått in några husmöss. Det har under en rätt lång tid varit lite för mycket pruttar bredvid burar, sprätt ut från burar, och i någon vecka har jag sett spår av svansar i damm, kiss på burar osv. Har inte saknat någon i mina burar, så jag har funderat om jag ska välja snälla eller dumma fällan…

Igår tröttnade jag, för då var en kattmatspåse gnagd på, och det var blod på Xtation och hans söners burgaller, samt lite på burarna bredvid. Bestämde mig dock för snäll-fällan, sok dock sällan fungerar på husmössen, de är för smarta och snabba för vippbrädan.

Imorse satt en mus där, en hane, givetvis. Han är dock så långt från husmus det går. Än så länge oidentifierad, då ingen av mina saknas, men jag misstänker att det kan vara en bror till mars och Minerva, då de hade en, och han försvann ur buren då de var ca 2 v. Trodde att mamman knaprat is ig honom, men så verkar inte vara fallet. Fast då har han bott här i väggen sedan slutet av september…. Hmmmm…

Han är rätt tunn, då han levt på smulor som trillat utanför burarna länge. Dock fick jag lyfta upp honom och kika, han var inte hoppig. Just nu sitter han i ett tomt 100L akvarium med nätlock, det enda jag räknar med att han inte kan gnaga sig ut ur. Han fick en bamsestor och jättefull matskål, vattenskål, 2 kartonger och lite spån på backen. Ska fota honom ikväll, tänkte jag, för nu måste jag stressa till jobbet. Lägger in ett foto taget på M-kullen när de var riktigt små, tror att det kan stämma, då är han den släta…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Angel88]
0

gud va söta

Highlandertess
0

Oj…hur i allsin dar har han klarat sig om det är han? Så liten när han försvann isf.

Vattnadal
0

Här är lite nya foton. Nu var han lite nervösare än imorse, skvättig en liten stund, så jag ville hålla svansen…

MVH Elin

Vattnadal
0

Sedan insåg han att jag inte tänkte äta upp honom, och lugnade ner sig snabbt.

Han är läskigt lätt i kroppen, väger ingenting alls, men OJ vad han vräkt i sig ur matskålen! Ska trycka in massor av ärtor nu, och kanske mer gott från kylen oxå. Har ju lite pepparlax, utan peppar blir nog bra till honom!

MVH Elin

Vattnadal
0

När han väl satt och myste i handen var det riktigt trevligt. Han lyckades tom klämma ur sig lite tassdarr!

Nu är jag inte säker på att det är just M-hanen, men de enda andra kullar som honan knaprat upp ungar ur, känns fel färgmässigt. Här är det Rö vit slh med bl-si-ag och spännande blekgener, blandat med bl-cp som har do-si-ag, ag och andra härliga blekgener.

MVH Elin

Vattnadal
0

Här är ett foto på den troliga brodern, texel och bra mycket rundare…

MVH Elin

Vattnadal
0

Där var ju Mars väldigt vit, tar ett annat oxå…

MVH Elin

TacoBelle
0

Det är helt otroligt hur han har kunnat klara sig.

[Angel88]
0

gud va fin han e

[Theriss]
0

Den förlorade musen =P Säger som TacoBelle, otrologt att han klarat sig..!

mandymoo
0

Vilken tur att du kunde fånga in honom… och så fin han är i färg o päls *Ler*

amaira
0

Vilken sötnos! Och helt fantastiskt att han klarat sig! Möss är verkligen överlevnadskonstnärer. Men varifrån har han fått vatten? Eller vätska?

Laika
0

Men vad spännande! Har du hittat något bo eller mushål?

#12 Ja, det undrar jag också.

Vattnadal
0

Jag har ju hål och gångar med tillhörande bon i väggarna sedan jag haft invasion av vildmöss. Mat spiller jag ju så gott som alltid på golvet, vätskan är en svårare fråga. Troligen har han hittat kondensvatten i väggar, eller rent av kommit åt snö och is om han knallat långt utåt tak och ytterväggar. Nu när vrämen kommer kan jag rakt inte förstå dock. Kanske därför han var så trött och hängig, och tunn, och började springa runt bland burarna istället…

MVH Elin

Vattnadal
0

Jag tror inte han gör annat än äta och sova nu, och dricka då, såklart!

Tar kanske med honom nästa gång det beger sig, så att ni får träffa honom!

MVH Elin

amaira
0

Mirakel-musen!! Kanske en kandidat till nästa års Årets Mus!

gizmo85
0

Helt otroligt att han klarade sej men han är vacker iallafall;)

Pimu
0

Har du han kvar än ??

Vattnadal
0

Nej, tyvärr avlivade jag honom. Han blev skogstokig, piskade med svansen och försökte bitas…

MVH Elin

Pimu
0

Hmmm .. va trist, men var nog de bästa för honom ändå ..

Grodan
0

burtokig blev han… hehe…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mariana-clarissa
0

Otroligt att du återfunnit en mus…vill gärna se bilder

Mariana

axilur
0

det finns bilder på rymlingen upplagda i inlägg nr 3, 4 och 5.

/Anneli