Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1376 ggr
ariama
2015-02-20 08:16

Renavlad/Avla rent

Liten förklaring till renavlad, och avla rent:  Skrattar

Renavlad är en mus som i många generationer inte har någon annan färg inblandad. På det viset har man fått bort de dolda (ej dubblerade) generna som är recessiva. 

AA BB CC DD EE PP är en renavlad agouti.

AA BB CC Dd EE PP är en inte renavlad agouti, den bär på blått.

aa BB CC DD EE PP är en renavlad svart.

aa BB CC Dd EE PP är en inte renavlad svart, den bär på blått.

För att kunna avla rent krävs en färg/variant som har samma gen dubblerad likadant.

T.ex. så kan en agouti/tan aldrig avla rent. För agouti/tan kräver både A och a(t) på A-lokus: A/a(t). Vilket betyder att ungarna splittras upp i agouti A/A, agouti/tan A/a(t), och svart/tan a(t)/a(t). 

Aa(t) BB CC DD EE PP är en "renavlad agouti/tan", men den kan aldrig "avla rent". (fast jag vet inte om det verkligen heter "renavlad" om dessa varianter, kommentera gärna)

Dominant Yellow är en annan färg som aldrig kan avlas rent, därför att en dubblering av genen gör att ungarna dör i fosterstaiet. A(y)A(y) existerar inte.

Recessiva gener är svart, chocolate, blå, lilac, RY, de olika blekningsgenerna,  tecknat, rödögt, satin, långhår, och lite annat smått och gott. Det är gener som kan ligga dolda utan att synas, och poppa upp bland ungarna efter flera generationer, när de blir dubblerade igen.

En dominant färg visar färgen med endast en gen, som agouti AA och Aa.

Men en recessiv gen måste vara dubblerad för att visa färgen.

aa = svart, men aA är agouti.

Annons:
ariama
2015-02-20 09:04
#1

Bara lite skoj  😃. Om renavlade recessiva färger.

aa bb cc dd ee = albino (cc bestämmer och "suddar ut" allt annat oavsett vad bokstäverna är.)

aa bb CC dd ee = RY (ee bestämmer och suddar ut allt annat oavsett vad bokstäverna är)

Men NU funkar bokstäverna "som de ska" 🙂:

aa bb CC dd EE = renavlad lilac.

aA bb CC dd EE = lilac-agouti. Renavlad lilac-agouti: AA bb CC dd EE

aa bB CC dd EE = blå. Renavlad: aa BB CC dd EE.

aa bb CC dD EE = chocolate. Renavlad: aa bb DD CC EE

Om jag skriver Aa eller aA spelar ingen roll, för det är exakt samma sak.

Men nu skriver jag aA för att liksom åskådliggöra, och sätta den dominanta genen på den recessiva genens plats. För att visa, att det är den dominanta genen som bestämmer. över alla de andra.

Grodan
2015-02-21 14:55
#2

😃Bra sätt att klargöra begreppen!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2015-02-21 20:20
#3

Renavlade möss är så svåra att hitta, alltid bär de med sig någon recesiv gen man inte vill ha. Ofta får man fundera på vilka gener som är ok att ha med i bagaget, vilka man inte alls bör ha och förstås dem man helt enkelt inte vill ha. Det är ju aldrig enkelt heller utan alltid beroende på vad man har för avelsmål.

MvH  Tsunamis

kent
2015-02-21 22:06
#4

jag kör bara renavel  numera for att just jag blev trött på att man får olika saker i sina kull.

Upp till toppen
Annons: