Kemisk kastrering
Fråga gärna på din veterinärpraktik, när du ändå är där, om de kan utföra kemisk kastrering på mushanar där.
Jag har hört att det nu är möjligt på råttor i Sverige och steget är då inte långt till möss!
Vore så underbart om vi kunde ha hanar tillsammans en period och sedan när hormonbehandlingen avtar kan man använda dem i avel… Gah, så praktiskt!
Hur länge sitter en sån kastrering i på råttor då? Tänkte i de fallen som en kastrering sker på grund av aggresivitet. Blir lite som att gå på p-spruta.
Ingen aning. Jag antar att detta är så nytt i Sverige att vi får kolla utomlands för mer info. Om vi inte hittar superbra veterinär att pumpa på frågor förståss.
Har precis fått ett tips på en veterinär som är social, utåtriktad och gärna lär ut en massa. Tänkte försöka utnyttja henne till kursverksamhet om hon kan finna nöje i det (vilket dock tipsaren, som är en utbränd veterinär, påstod).

Sannerligen intreessant!
Har du nån bra länk där man kan läsa lite?
Hittade en diskussion kring hundar och där stod det att kastreringen kunde vara i upp till ett halvår.
Älskar mina stora små vänner..

Har för mig att man sprutar hundar 2-4 gånger per år, minns inte riktigt. De kan fortfarande para tikar under sprutningen, om tiken porrar igång dem. Grejen är bara att de dämpas, så att de tex kan gå bättre med hanar (om det inte är ett befäst beteende redan) och slutar vara dryga på tikar. De är dock fullt parningsdugliga, om tiken lyckas få iogång dem trots sprutan. Fungerar det på möss så borde man ju kunna spruta dem och ha dem boende ihopå till de är över året eller mer, sen dela dem, para, och ev spruta igen och sätta ihop.
Fast på vissa linjer går ju detta redan utan sprutor!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Precis så jag tänkte Elin. På de linjer där de inte kan bo ihop…