Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 608 ggr
hmoa
0

Mus trix

har haft mös i en vecka nu och tänkte lära dem lite trix men det är svårt att få deras uppmärksamhet de vill inte ta något ur handen.

Jag behöver hjälp med gott godis de inte kommer kuna motså och tips vör jag vet inte riktigt hur lång tid det kommer att ta.

och så vill jag veta hur lång tid det tar inan jag kan ge dem till nån de inte är van vid hur hanterar ni det när det kommer någon ny.

KickiG
2

Möss äter bara när de känner sig trygga, så det kan vara svårt att få dem att äta då de är ute ur buren. Och efter bara en vecka är det fortfarande väldigt nytt allting för dem. Låt dem få lite tid att vänja sig, och när du tränar, så ha dem alltid på samma ställe så det blir bekant för dem.

Vad de gillar är väldigt individuellt. Krossad mandel verkar många gilla, och matolja ur en pipett är också pop hos mina. Osaltade popcorn kan man också testa. Ja, eller testa vad som helst och se om de gillar det eller inte. Finns egentligen inget annat sätt. Bra om det  är litet så det inte tar för länge att äta upp.

Och ger man mycket feta fröer t ex vid träning, kan man minska på mängden av dem i deras vanliga mat.

Sedan finns det sådana möss som inte vill ha mat, utan hellre kommer upp i handen och gosar en stund som belöning. 

Menar du med att ge till någon ny, att låta någon annan ur familjen eller kompisar hålla i mössen? Jag brukar göra så att jag tar mössen i min hand, och så för jag min hand nära den nya människan. Om musen vill kliva över till den nya människan får den göra det, och om den inte vill så får den stanna hos mig. Sedan kan man pröva på nytt om en stund igen och så om den är pigg på att bekanta sig då.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus