Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 380 ggr
Tassar
0

Varför rädda i akvarieburen?

Hejsan!

Jag har tre st honor som jag köpte på utställningen i Enköping (19/8). Dom fick bo i en Bernie bur ("liten duna kopia") först men den tycker jag är alldeles för liten för så pigga och rara små djur så flickorna fick istället flytta in i ett gammalt akvarium, 80*40*40. Nu till problemet. I Bernieburen var dom inte rädda alls, öppnade jag luckan och satte ner handen så klättrade dom upp i den och dom var lugna när jag fyllde på mat, bytte vatten osv. Nu när dom bor i akvariet så springer dom som tokar när jag sätter ner handen, det går knappt att lyfta upp dom i en pappersrulle heller…(OBS jag har inte jagat runt dom i buren). Jag brukar vänta tills dom är i sitt hus och ta ut det med mössen i, det går bra. Väl uppe på bordet så är dom nyfikna och har inget emot att klättra upp i handen, gå på min arm osv. Varför är dom så rädda i akvariet? Låter ljuden i omgivningen konstigt nere i akvariet? Kommer handen "mer uppifrån" än i den lägre buren? Någon som har några ideer? (Dom har bott i akvariet snart 1 vecka nu). Ska jag flytta tillbaka dom till den andra buren?

Pehpsii
0

Antagligen det att handen kommer mer uppifrån. Jag hade samma problem med en av mina tjejer. Men nu har hon vant sig. Ge det lite tid bara.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Grodan
0

De har flyttat till en väldigt stor bur, det kan bli så att de blir lite vildare då.

Jag skulle tipsa dig att gå förbi akvariet med mössen många gånger per dag, säga hej till mössen, sätta ner din hand, ev ta upp dem en kortis och sedan sätta ner dem igen, ge dem något gott eller någon ny sak att undersöka.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tassar
0

Tänkte bara berätta hur det löste sig med rädslan. Det var inte buren som var fel utan jag….

Grodan hade skrivit ett längre svar som tyvärr försvann när iFokus krånglade. Det svaret fick mig att tänka till. Jag kom på att jag ju gjorde helt galet när jag umgicks med mina små möss! Eftersom dom var lite osäkra i nya buren så började jag omedvetet att vara tyst och försiktig för att inte skrämma dom och där var orsaken till att dom blev räddare och räddare. Möss är bytesdjur och jag betedde mig som ett stort smygande rovdjur…Inte undra på att dom var rädda! När jag ändrade mitt beteende (prata mer med dom och sätta ner handen mer "bestämt") så ändrade dom sitt och det dröjde inte länge innan dom klättrade upp i min hand av sig själva. En sak till jag också gjorde annorlunda var att jag gjorde tvärt om med huset dvs tog ut huset ur buren när jag skulle umgås med mössen. Det hjälpte också mycket. Nu mera är det inga problem att ha huset kvar i buren, dom kommer hellre fram till handen än gömmer sig i huset.

Så vad vill jag då med mitt inlägg som börjar bli en hel novellSkrattande Jo tala om att det är toppen att MusiFokus finns, tänk så bra att jag fick svar så snabbt och tack vare det såg vilken enkel lösning problemet hade!

Grodan
0

Bra att du hann läsa det innan det försvann. Många inlägg (i flera trådar) försvann och jag orkade inte skriva nya…

Novell gör inget, det är mycket intressant att läsa vad intelligenta musägare kommer fram till. Vi har alla också olika sätt att uttrycka oss på och ibland kan jag inte få fram rätt ord. Jag tycker du skrev det ur en bra synvinkel.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mariana-clarissa
0

Bra inlägg…har haft samma problem som ni

jag tyckte dom blev agressiva  och slängde sig mot buren det gör ju Krister också nu

Funderar på att skaffa katt istället..

Mössen måste bytas på och så….

Ska jag skaffa nya möss eller inte..?

Kan nog inte ta hand om dom..så det blir nog inget…

AndreasS
0

#5 Katter behöver en låda som det oxå måste bytas i…

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Mariana-clarissa
0

Jag vet men katten kissar inte i alla utrymmen…

man kan åckså ta med katten ut när den ska kissa

Promenad-katt