Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1333 ggr
thenewbreed
0

Sämsta djurägaren

Jag känner mig så jävla dålig. 

förra helgen upptäckte jag en liten knöl på min ena mus. Jag skulle boka tid till veterinären på måndagen men glömde bort det. Sen blev det att jag inte vågade för jag är sådan, jag har svårt att prata i telefon. Så jag sköt på det. På Onsdagen fick jag beskedet att en av mina närmaste vänner har avlidit och då har jag bara legat i min säng helt apatisk och sörjt min vän och helt glömt bort mina djur. jag har visserligen gett de mat och vatten men jag har inte umgåtts med de som jag brukar. Nu såg jag att hon som fått en knöl .. ja den knölen har växt gånger 5. Så snabbt. Jag förstår inte. Hon mår inte bra. Ingenting nära är öppet och det som är öppet tar 1000 kr för jour. Jag har inte råd att betala 1500 för en avlivning så jag måste vänta tills imorgon. Och man ser verkligen hur dåligt hon mår.
Hade jag skärpt till mig tidigare i veckan hade hon ju inte behövt må så här som hon gör nu. 

Jag känner mig bara så jäkla dålig. Jag ville bara skriva av mig. Ibland önskar jag att jag hade modet att avliva själv så hon slapp lida, men risken är stor att jag misslyckas så att hon lider ännu mer. Nej fy. 

Jag bara. Usch. Så jäkla dålig är jag.

Medarbetare på bildredigering! :)

jela96
6

Försök låna pengar?? Låt inte djuret lida för din skull.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

thenewbreed
2

#1 du har helt missat poängen.

Jag har inte råd att betala 1500 kr för en avlivning av en liten mus. 

Nu sitter hon och smaskar på mat, så hon klarar sig nog till imorgon. Men det känns superbra när du är så stöttande verkligen. 

Jag har redan gått igenom med min mamma alla tusen olika lösningar. Så det är lugnt. Tack ändå för tipset.

Grodan
8

thenewbreed, förstår att du har dåligt samvete. Jag tror att det är bra att du har det, för det betyder att du berörs och bryr dig även om du inte har möjlighet eller ork att ta itu med problemet. Tror jag. 

Det är inte säkert att musen mår så dåligt av tumören. (Mycket svårt att veta eftersom möss inte gärna visar hur de mår.) Det beror ju på vart den sitter, vad det är för tumör och ifall den trycker på muskler, organ, tarmar, urinrör el dyl. Juvertumörer är vanligast och de brukar vanligen sitta vid något ben och kan faktiskt växa sig rätt stora innan de är i vägen. De trycker inte på några organ men kan som sagt vara ivägen och kan orsaka att musen fastnar i trånga uttrymmen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
1

Håller med grodan där. Men även putta in att det finns andra sätt om det är akut med avlivning. Kanske inte lika kul och troligen inte så akut för dig. Men för andra som sitter i samma sits ekonomiskt och bara behöver avliva men inte råd, eller svårt att ta sig pga fel tid av dygnet. Så kan man kika efter reptilägare med kunskap på avlivning snabbt som bor i närheten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

thenewbreed
1

#3Jo precis. Nu när jag mår bättre så förstår jag hur vårdslös jag har  varit genom att inte ta henne till veterinären på en gång när den var lika stor som en ärta. 

Nu är den större, mycket större. Den sitter i skinnet på ena sidan. Man kan nästa gripa runt om den så den sitter nog inte långt in i alla fall. 

Men hon verkar trött och utmattad, den tar nog mycket av hennes näring eller så för hon är smal nu. Men hon tar sig runt överallt och klättrar och har sig i buren. Men när jag hittade henne tidigare idag så såg hon helt utslagen ut. 

Man känner sig bara så äckligt dum i huvudet så här i efterhand. Varför ringde jag inte på en gång? varför skärpte jag inte till mig? Sen är det ju lätt att skylla på att min vän avled och att min värld bara föll sönder. Men liksom, nej. Man kan inte sitta och skylla på saker hur gärna man än vill. Det är alltid mitt fel för att jag inte ringde veterinären från början. 

Jag bara hoppas att det lilla mus-hjärtat kan förlåta mig för att jag försummade henne den här veckan. Och så hoppas jag hon får det bättre uppe i himmelen.

Grodan
4

#4 👍

Absolut. Så är det.

Haha, jag glömde. Jag avlivar ju själv, hemma.

Nu bor jag inte i 08 som TS så kan inte erbjuda mig att hjälpa till med för musen snabb och smärtfri avlivning, men det kan ju finnas någon annan som kan.

#5 Nu är du onödigt hård mot dig själv tycker jag.

Du berättade ju i #2 att hon åt mat. Det tycker jag talar för en stark mus. Hon klarar några timmar till.

zickan
2

#6 samma här med. Väldigt skönt att kunna. Värsta med detta län att det finns bara en möjlighet på helg och kväll/natt. Det är strömsholm. Vissa dagar kan det ta tid att få taxi, tar tid dit och har man otur är det många akutfall inne så man får vänta. Kan man inte själv är det jätte skönt att ha lite koll på var det finns reptilägare, matuppfödare/vanliga uppfödare med kunskapen att göra det. 

Men igen. Håller med Grodan. Äter/dricker är gott tecken. Tumör och liknande är svårt att förutspå och ofta är det inte katastrof att vänta några timmar. 
Bara umgås med musen om denne vill, ge lite gott och kärlek.

Grodan
0

#7 lol… medhållande humör idag…💋

zickan
0

#8 haha. vaknade kl 15 så jag är bara seeeg och mjuk i skallen. Orkade inte skriva samma sak att Ts inte ska va så hård mot sig själv. Enklare köra hålla med 😎

thenewbreed
0

Jag måste nog hitta någon eller lära mig själv att kunna avliva när det är akut.

Grejen är, jag tjänar bara 4000 kr i månaden. Det är svårt när djurens problem kommer samtidigt. Jag har 5 gnagare här hemma som alla har sina små problem. Mössen har dåliga gener och är 1,5 nu men är supergamla i kroppen. Sen har jag två degusar som inte vill gå upp i vikt så det blir liksom… det blir mycket pengar på en gång med alla veterinär undersökningar och extra vet-foder. 

Jag känner mig dum för att jag inte tar mig till veterinären inne i storstockholm men 1500 kr för en avlivning känns.. alldeles för dyrt för mig just nu.

Men jag hoppas som du säger att en extra dag inte är en dag för mycket. Suck.

Minoth
4

Det finns ju sätt man kan avliva själv som går väldigt fort som kan dock vara rätt brutala när man berättar om dom. Men i nödfall så funkar de ju. Nu får man nog inte diskutera avluvningsmetoder här men om du vill så kan du skriva till mig. Det viktigare är att det går fort. Och med en mus som år i det skicket brukar de inte krävas mycket.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[Trollbjörken]
2

Hur gick det för er? Antar att lillan har fått somna in nu då det är ett tag sen du skrev? Isåfall skickar jag kramar, och jag tycker inte på något sätt att du är en dålig djurägare ❤️

Min ena mus blev akut sjuk igår kväll, men jag har en pappa  som  alltid hjälper mig att avliva mina djur när de blir sjuka eller skadade. (Han är jägare och vet mycket väl hur man avlivar djur så jag litar till 100 på att han gör det på ett snabbt och smärtfritt sätt) Kanske du kan få tag i någon i närheten som är van att avliva, så du vet att om det krisar någon gång kan du få hjälp? 🙂 Kan vara skönt att veta om någon ifall något skulle hända i framtiden.

Grodan
0

Behöver man hjälp med avlivning så kan man slänga iväg ett PM!

kent
0

jag finns i 08 och hjälper normalt till med avlivning om folk behöver hjälp …..bara lite bra info 😉