Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 363 ggr
lothus1
0

Skall avliva Freja

Freja, Vattnadal- A new career in a new town, har fått tumör i ljumsken och därav kommer jag att ta henne till Roslagstull och avliva henne snarast. Hon är pigg och glad förövrigt, men man ser att tumören är i vägen när hon skall ta sig framåt. Henns ögon är klara och hon saknar definitv inte livslust när man leker med henne, men visst är det så att det är dumt att låta henne gå sådär och vara sjuk????

Jag vill faan inte, men jag måste =o(

Hej hopp så var den sagan slut.

Jag funderar starkt på att sluta med möss eftersom det ger mig ångest och oro hela tiden. Zoo-mössen jag köpte var gravida, sjuka och dog förutom Lilith som hängt kvar. Lilith är min ALLRA först tös och still going strong. Hon kommer antagligen att överleva resten av tjejerna =oO

Nää, skall jag ha fler möss kommer jag att leta och leta tills jag hittar en uppfödare som har totalkoll på allt om sina möss i inga jäkla ZOO-möss!

Grodan
0

Åh, vad tråkigt! Det är hon med den fina agoutifärgen?

Ja, tyvärr är det ju sådär med möss. De lever kort tid och har så lätt för att bli sjuka. Därför är det så himla viktigt med avel på friska och sunda djur samt pedantiskt god skötsel och utfodring.

När man misslyckas (om man nu eg ska säga så) - och mössen dör i förtid - blir man så ledsen. När man lyckas (om det nu är rätt ord) - och mössen lever länge och är friska - är det en mycket stor glädje.

Jag tror det är viktigt att köpa mushonor 2 och 2 från samma uppfödare. Vill man utöka flocken, köper man 2 nya från en uppfödare, låter dem sitta i enskild bur minst 6 veckor (gärna med avmaskning) och sedan sätter man ihop dem med de äldre man har. På så sätt förhindrar man virussmittor och vid avmaskning ohyre - och parasitspridning.

Om man handlar bur, tillbehör el dyl från zoo eller privatperson tycker jag att man ska rengöra det noga innan man ger det till djuren, just för att förhindra att få in nya smittor.

Tänker man bara på dessa enkla saker så kan man ganska fort se en stor skillnad på sina möss hälsa!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lothus1
0

Japp, det är hon. Lilla söta Freja!

Mina 2 småmöss lever i ett terrarie och mina engelstypade lever i ett annat.

Frejas burkompis Kantarell kommer att bli ensam nu så det blir att söka efter en vän till Kantarellen. Jag kan ju inte lämna henne helt ensammen =oO Vem skall jag vända mig till för att få titta på en  FIN agouti??? Ja, en sånn som Freja.

GucciDior
0

Vad tråkigt! :( *tröstkramar till dej och Kantarellen*

Terato
0

#2 Det är ju Vattnadal som pysslar mest med tickat. Så hör med henne.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se