Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 765 ggr
CaptainBunchie
2015-04-03 14:40
0

Räcket ventilationen? (bur)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på med ett burbygge som ska vara principen av en terrariehylla. Vi har satt en masonitskiva med hål på hela baksidan och kommer täcka en liten  del upp från botten med plast (ca 10-15cm) mot kiss och dylikt.
Tanken var att sätta ventiler även på sidorna, men nu efterhand har vi insett att det antagligen kommer bli ganska krångligt, och dyrt.
Men det borde väl räcka såhär, eller? Går ju luft igenom springor vid glaset också. Terrarier är ju ganska vanliga att folk använder, och det är väl ännu sämre ventilation i dem?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Emouse
2015-04-03 15:51
0

Det räcker gott och väl enligt mig. Den står ju inte stängd hela tiden heller utan man är ju där och fipplar ibland🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

KickiG
2015-04-03 21:30
0

Tycker också det ska räcka bra till. Förutsätter nu att buren inte kommer stå helt fast i en vägg, då alltså. Utrymme behövs där bakom för att luften ska cirkulera.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Tsunamis
2015-04-05 11:03
0

Det funkar fint med den ventilationen. Men sen tror jag ni får svårt att skydda masoniten mot klättrade möss som kissar mot väggen, de kan ganska lätt klättra mer än 15cm.

MvH  Tsunamis

ariama
2015-04-05 11:08
0

Ingen som undrar hur lång tid det tar - eller kort tid det tar - innan de gnagt sönder masonitskivan? De små hålen är perfekta startpunkter för små muständer.

Det beror helt och håller på mössen, hur fort det går, möss är så olika.

CaptainBunchie
2015-04-05 12:43
1

#3 #4
Masoniten är ganska blank på den sidan som är in mot buren, alltså skulle vara skapligt enkelt att torka av. Sen tror jag ingen av mina möss är särskilt intresserade av att gnaga på det heller, särskilt då de har mycket annat som berikar och finns att gnaga på.
Men om det skulle vara så att den blir väldigt nedkissad eller gnagd, så är det skapligt lätt att byta skiva. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

ariama
2015-04-05 14:06
0

Det blir nog bra! Det är en himla fin bur i alla fall! 😃

Samfaran
2015-04-05 23:04
0

Masonit kommer inte att funka kan jag säga direkt… Mina möss åt upp ett hål stort som en 5-krona i en av mina lådors plastlock och det skedde på ca 3 timmar.  Värt att säga att den plasten är bra mycket jobbigare att äta igenom än masonit. När du har den glansiga sidan inåt har mössen dessutom väldigt lätt att få grepp för att klättra när dom väl har kommit ut.

Jag personligen hade satt något tåligt som en tunnare spånskiva som bakvägg och sedan satt in ventilgaller i plåt på varsin gavel. Grejen med ventilation är att det ska vara en öppning lågt och en högt och så långt ifrån varann som möjligt. Det är så man får bra ventilation i terrarier. Värmen stiger och går ut genom den övre ventilen medans luft dras in genom den nedre.

ajanki
2015-04-06 07:40
0

Buren ser väldigt fin ut! Ventilationen räcker absolut:)

Hoppas att dom låter bli masoniten!

ariama
2015-04-06 12:17
1

Om de gnager hål eller inte, beror enbart på mössen! En del gnager på allt, fortare än man hinner blinka, medan andra nästan inte gnager på någonting!

BlossaTossas möss verkar vara icke-gnagar-möss. Det finns ju såna också, eller i alla fall såna som vänligen bara gnager på "tillåtna saker", typ. 

Möss kan verkligen vara så olika! (som jag alltid tjatar om)

KickiG
2015-04-06 20:02
0

Håller med #9. Jag har haft mina möss i plastbur länge nu, de tidigare bodde i samma bur. Finns några fina kanter de skulle få finfint tag i och börja gräva, men de har knappt varit intresserade alls av det. Några tandmärken finns där, men det märks knappt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus